Iets wat meteen opvalt na oplevering Freedom glasvezel

Na een jaar T-Mobile glas gehad te hebben en nu via hetzelfde T-mobile glas Freedom internet te hebben valt er iets onmiddellijk op.

Het internet is sneller en de latency is stukken lager.

Sites laden sneller, ping tijden bij games die ik speel zijn veel lager terwijl ik bij T-mobile tot verleden week ook 1GB/1GB had. Zelfde hardware, zelfde kabels.

Geen vage traceroutes meer met trage hops in het T-mobile netwerk voor dat je op het net beland maar gewoon bam direct op het internet bij Freedom.

Wat zouden ze daar doen bij ODIDO hoe ze nu heten vergeleken met Freedom?

4 likes

Zoals je al zegt. Andere netwerk routering en goed kans dat bij grotere providers met een eigen netwerk, klantpakketjes een paar extra hops krijgen te overbruggen voordat die buiten dat "eigen’ netwerk kan ver-springen.
Gebruikers die eerder routeren via de AMS-IX, hebben dan sws een hoppend-voordeel dat 2x telt met o.a. heen en terug.

Voorbeeld één van mijn (glas)aansluitingen heeft 4 hops en die van Freedom hoeft er maar 3 voordat ik op de AMX-IX zit om bij olala.nl te komen. De pingtijden naar die AMX-IX zijn 4-5mS en met Freedom 2mS. Veel hangt ook af in welke mate de eerste route, al of niet volbezet is.

Kortom, er valt weinig over te zeggen en natuurlijk fijn wanneer er een plezierig gevoel is dat het beter is dan het was. Veel belangrijker is overigens de voorspelbaarheid van een verbinding zodat er een soort baseline is waar vanuit kan worden gegaan.

Ik kan me een nieuwsbericht van enkele jaren geleden herinneren (en weet niet zeker meer of dit T-Mobile was) en dat ging over een ISP die het klantverkeer eerst naar Duitsland bracht via het eigen netwerk om daar naar internet te gaan. Motivatie was volgens mij een kostenbesparing, maar zoiets zie je als klant onherroepelijk terug in hops en/of latency.

Freedom haalt zulk soort fratsen zeker niet uit :slight_smile: .

Dat was inderdaad T-Mobile, maar is na de ophef vrijwel direct teruggedraaid. Dat was vooral interessant v.w.b. de kosten toen T-Mobile nog eigendom was van Deutsche Telekom, nu dus zeker niet meer van toepassing bij Odido.