Ik heb een raar probleem: Alleen mijn mijn iPad Pro (van 2018) wil geen contact maken via Wifi op de router

Ik heb de volgende situatie sinds kort (sinds ik de aansluiting met de Fritzbox heb): Als ik in de buurt van het Fritzbox modem kom, schakelt de iPad voortdurend uit en aan op WiFi, waardoor geen verbinding tot stand komt. Mijn telefoon heeft daar geen enkel probleem mee. In de rest van het het huis heb ik een tweetal Zyxel Wifi6 access points staan, die zonder problemen functioneren. Op zolder staat nog een oudere Fritzbox die als WiFi5 access point fucntioneert. Dat werkt allemaal naar behoren. Ik gebruik de standaard instellingen van de Fritzbox. Wat doe ik fout?

Niets waarschijnlijk, maar dit probleem heb ik thuis wel eens gehad met nieuwere (post-2020) Apple apparaten i.c.m. een Fritzbox 5530. Je zou hier kunnen kijken. In mijn geval leek het opgelost met een volledige Network reset op het Apple-apparaat, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het gisteravond (na lange (> 1 jaar) tijd) weer hommeles was.

Ik zou als eerste kijken in de Fritzbox, wat de gegevens zijn.
Als het b.v. geen Roaming heeft, kan dat storend zijn. (11k,11v)

Hoi,

Soms is er sprake van incompabiliteit:

  1. Heeft je iPad de laatste versie van iOS?
  2. Gebruikt je Fritzbox misschien WPA/WPA2 en de rest van het netwerk WPA3 o.i.d.?
    Als de SSID overal gelijk is (en het is geen Mesh netwerk) dan leidt dat tot problemen.
  3. Er zijn soms bepaalde combinaties van wachtwoorden die niet werken.
    Probeer het wachtwoord van je Fritzbox is te veranderen (begin niet met speciale tekens bv.)
  4. Hetzelfde geldt voor het SSID, probeer eens een ander SSID (en niet verborgen zetten).
  5. Zet op de iPad bij instellingen van de Wifi ‘Prive wifi-adres’ en ‘Beperk IP-adrestracking’ uit.

En als test: activeer het gastnetwerk en kijk eens of de iPad daar wel mee wil verbinden.

Succes!

1 like

Testen met gastnetwerk !!
Gebruiker eerst wissen bij de gewone gebruikers.
Dit door elkaar gebruiken, veroorzaakt problemen.
Dus ook niet beide aan laten staan in b.v. een telefoon.

Dank jullie wel voor de snelle tips! Het bleek de instelling van de router te zijn, die stond nog op WPA 2. Gewijzigd naar WPA2/3. Omdat ik op al mijn andere apparaten de laatste versies van operatingsystemen heb draaien, is dat ws. de crux geweest. Voorlopig werkt nu alles weer naar behoren. Ben blij weer deel uit te maken van deze community!

1 like

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.