iMac Malware, hoe dan?

Ik wil inloggen op de website van Vodafone en krijg opeens onderstaande pagina te zien. Hoezo malware? Daar ben ik toch tegen beveiligd en dat zou toch niet moeten kunnen. Het vreemde is dat alleen bij het inloggen van mijn Vodafone account ik deze pagina te zien krijg. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? En misschien iemand een idee welk programma ik kan gebruiken om malware op te speuren in een iMac? Wat ik me overigens niet kan voorstellen dat ik die heb, maar goed, misschien iemand een tip?

Malwarebytes voor Mac!

En hier een overzicht van nog wat meer van deze software:

1 like

Mijn vermoeden is dat het meer te maken heeft dat google (nog) niet weet of je een mens bent met deze computer vanaf dit IP. Ik krijg met firefox op mijn linux systeem ook dezelfde melding als ik naar de inlogpagina van vodafone ga.
Het lijkt mij dat Incapsula mensen bang probeert te maken met de tekst “Your computer may have been infected by malware”.

1 like

Mijn gok is dat het bangmakerij is. De kans dat iemand erin slaagt malware op je Mac te krijgen is praktisch nul. Wil je het zeker weten, dan kun je inderdaad een anti-malware/anti-virus programma draaien. Ik raad je wel aan dat ook weer meteen uit te zetten/verwijderen na de check, ik heb louter slechte ervaringen met dat soort software. Overigens is het de vraag of dat nodig is: in macOS zit ook een antivirus/malware-detector: Xprotect. Zie Protecting against malware in macOS - Apple Support.

1 like

Niks aan de hand. Dit is de standaardpagina van de (D)DoS beveiliging van de site die je wilt bezoeken. Waarschijnlijk worden ze op dit moment bestookt met wat dan ook. Door (tijdelijk) bezoekers een CAPTCHA te presenteren, scheiden ze de echte bezoekers van de bots om de piek te dempen en zo hun site te beschermen (tegen overbelasting).

De verklaring “Your computer may have been infected” is vrij onzinnig (en gewoon gewoon altijd waar :slight_smile: )