IMAP problemen?

Vandaag wordt ik op diverse apparaten weer gevraagd te authenticeren voor imap verbinding met de Freedom mailserver via Outlook.
Ben ik de enige?

Gebeurd van tijd tot tijd wanneer iemand wat (beveiligings)onderhoud doet.
Wat zei de helpdesk ?
Is/gaat het om je IMAP/mailbox wachtwoord zelf of het wachtwoord van de (aparte) authenticatieregel(s) ?
Dit laatste is mij diverse malen al overkomen en erg irritant om dan een zooi client opnieuw te moeten (her)activeren of in te stellen.

Nee, je bent helaas niet de enige,
Ik had er ook last van!

Ik kan me voorstellen dat als het inderdaad aan 'wat (beveiligings)onderhoud’ligt dat diegene die het onderhoud doet zich probeert te beheersen en dat onderhoud op een beter tijdstip uitvoert!

Het betreft alleen het mailbox wachtwoord, ik hanteer geen aparte authenticatie regels.

Als het onderhoud betreft zou dat toch aangekondigd moeten worden?

Onderhoud zelf mag imo NOOIT veroorzaken dat daardoor autorisatie of authenticatie wordt verwijderd. Nu denk ik, dat de makers wat moeite hebben met implementatie van de opties en vermoed dat zij gebruik maken van een zelfontwikkelde - ? - (opslag)methode van resulterende hashes die worden gebruikt om in te loggen en diensten te authenticeren.

Zelf vindt ik de authenticatie methode op grond van regels - t.o.v. andere partijen - wel innovatief. Het is dan mogelijk om o.a. op grond van (IP) locatie, ook meerdere personen, onafhankelijk van elkaar, toegang te verlenen tot diensten. Diensten die daarmee ook desgewenst selectief, via wachtwoord verwijderen, ingetrokken kunnen worden.
Denk aan ieder een eigen wachtwoord om dezelfde (gemeenschappelijke) mailbox te gebruiken. In de toekomst wordt het dan zelfs mogelijk die toegang te beperken tot tijdstip, gebruiksduur en zelfs wat iemand dan mag in/met een mailbox (of contactlijst of agenda e.d.). Ook voor de websitefunctie zie ik interessante mogelijkheden, wie wel of niet een site, op grond van wachtwoord, dan zou kunnen benaderen of veranderen.

Het gaat gelukkig allengs wel wat beter met de (authenticatie) stabiliteit maar helaas nog niet foutloos. Ik zou @Freedom/@Soverin adviseren een gebruiker te laten kiezen tussen wel of niet authenticatie via regels (en daarmee ook de traceerbare registratie kunnen uitschakelen). Niet iedereen is gecharmeerd van die mogelijkheden en/of bijbehorende logging wanneer een dienst is gebruikt.

Zojuist weer geprompt voor imap wachtwoord in Outlook op mijn android.
Gisteren geen helpdesk ticket aangemaakt, ga ik nu toch maar doen. (Ticket#92194335)

Interessant kan zijn of die Outlook applicatie zo ja , dan welk wachtwoord (aan)biedt.
Indien je (het)zelfde wachtwoord moet intypen dat al was/is ingesteld voor Freedom, denk ik dat de client-APP - dwz je telefoon - iets niet goed doet.

De applicatie toont eerst een deze melding:


Als ik dat accepteer(Ok) kom ik in het imap server instellingen scherm.

Helaas krijg ik bij het maken van een screenshot bij dit scherm de melding:
“Het maken van screenshots wordt niet toegestaan door de app of je organisatie”.
Maar neem van mij aan dat ik zowel het imap wachtwoord als het smtp wachtwoord opnieuw in moet vullen.
En dat op Android en Windows11.

Het gekke is, als ik het wachtwoord scherm annuleer en gewoon verder ga in de app, dan werkt alles gewoon naar behoren. Maar de volgende keer dat ik de app wil gebruiken wordt ik weer om mijn imap wachtwoord geprompt.
Behalve dan dat de synchronisatie van verwijderen/verplaatsen van mail niet doorgevoerd wordt op de imap server.

Opvallend is dat Outlook op iOS geen problemen heeft. Daar werkt de synchronisatie ook naar behoren.

Omdat ik op iOS vandaag geen problemen zag (gisteren helaas niet gecheckt) heb ik mijn android maar even een reboot gegeven.
Daarna was het probleem met imap opgelost, ook de synchronisatie werkt weer.

Blijkbaar heeft die Outlook app na het probleem van gisteren niet het vermogen zonder herstart opnieuw met de reeds bekende credentials aan te melden bij de imap server.
Zal dus met Windows11 ook wel weer werken.

Toch benieuwd naar de oorzaak van het probleem gisteren.

Ik vermoed zelf een omvallend bitje waarbij (mogelijk) die MS/OutlookApp in ongerede is geraakt en eventueel ook de status (of omgekeerd) van je Windows11 heeft meegenomen. Dat je op iOS, hetzelfde* (?) wachtwoord NIET opnieuw hoefde in te voeren, zegt mij dat het isssue vermoedelijk niet door/in/op de servers van Freedom zit.
*Zelf gebruik ik op elke APP en apparaat, aparte en verschillende wachtwoorden als toegang tot de verscillende mailboxen & diensten.

Het probleem dat ik een paar keer heb gehad was bij wachtwoordproblemen van m.n. die van de authenticatie-regels. Ik kan mij één keer (vaag, langer geleden) herinneren waarbij het hoofdwachtwoord van een mailbox/dienst was verdwenen. Dat wachtwoord moest ik toen via de telefoonprocedure opnieuw instellen.

Eventueel kan je je authenticatie(regels)log bekijken in MijnFreedom om te zien of en wanneer (en hoe vaak) er een fout was.

Dank voor het meedenken, stel ik zeer op prijs.
Ik durf aan de hand van mijn ervaringen (nog) niet de conclusie te trekken dat het aan de client (app) zijde ligt. Zojuist een uitgebreide mail naar de helpdesk gestuurd met screenshots van instellingen etc. Zij nemen het ticket goed op!

Ik gebruik overigen geen authenticatie-regels, lijkt me in de tamelijk overzichtelijke situatie hier - één Freedom mailaccount, gekoppeld aan het klantaccount en drie mailaccounts (ikzelf, mijn vrouw en één gezamenlijk) op een privé domein dat via Freedom aangeschaft is en ook bij hen gehost wordt - beetje schieten met een kanon op een mug.
Als ‘systeembeheerder’ thuis houd ik het graag zo simpel en standaard mogelijk :wink:

Dat zou je kunnen overwegen wanneer het om jullie zelf gaat.
Zelf adviseer ik om een scheiding te maken tussen het beheer en gebruik (ook van een emailaccount).
Het wachtwoord om “MijnFreedom” in te stellen, wordt/is dan een andere dan waarmee je het gebruikt.

Ja, dat is inderdaad goed en ga ik doen