Hoi, ik ervaar vandaag wat e-mail problemen. Op m’n desktop lijkt het wel goed te gaan, op mijn telefoon niet. Die geeft aan dat imap.freedom.nl unable is te resolve. Zelfde lijkt voor smtp.freedom.nl het geval. Ik zie dat als ik in de browser naar imap.freedom.nl ga dat geen pagina laadt. Als in de instellingen van de browser kies voor Cloudflare dan krijg ik wel een pagina.
Ervaren meer dit probleem? Heb ik lokaal een dns probleem? In de router heb ik de freedom dns servers ingevoerd. Ook mijn Nextcloudserver stuurt geen mails meer uit ontdekte ik vandaag.
Edit: op de telefoon zonder wifi werkt het weer prima. Zijn het de Freedom dns servers of is het probleem hier lokaal.
Edit2: Lijkt nu allemaal weer goed te werken. Maar dat was eerder vanmiddag ook zo. Ben er nog niet gerust op….
Mocht je problemen ervaren met IMAP of SMTP server, dan zou je die op https://status.soverin.net/ moeten kunnen zien. Alleen daar zie ik niet echt iets (behalve een issue gisteren met andere diensten dan IMAP en SMTP).
Het lijkt er heel erg schijn van te hebben dat dit wel iets is met DNS resolutie. Ik zie aan onze kant ook geen rare dingen met de DNS (die ook vanaf afstand gemonitord worden). Ik heb geen drastische afname gezien van verzoeken die naar de DNS server worden gestuurd of dat deze niet bereikbaar zouden zijn geweest. Dus mogelijk is er iets in het netwerk wat de DNS verzoeken verstoord.
Het ligt er ook een beetje aan of je een FRITZ!Box gebruikt of iets anders. Standaard gebruiken de apparaten die aangesloten zijn op de FRITZ!Box, als DNS de FRITZ!Box en deze doet op zijn beurt weer een verzoek naar de ingestelde DNS servers (met Freedom profiel, die van Freedom). Dus mogelijk kan er ook even iets mis zijn gegaan in de FRITZ!Box zelf. Maar dat is vanaf afstand lastig te zeggen.
Ik heb dit probleem gisteren ook gehad, maar alleen op smtp (verzenden van e-mail). Ik heb maar even gemaild via een andere smtp server die ik opgenomen heb in de SPF van mijn domein. Vandaag was het weer opgelost. Ik gebruikte op dat moment niet de Freedom DNS, maar die van quad9. Nu met quad9 dns werkt het ook weer probleemloos.
Oke, bedankt voor de reacties. Toch een hick-up wellicht. Gisteren druk geweest met dns problemen van Nextcloud, bleek uiteindelijk een foutieve update van docker geweest te zijn. Inmiddels met een nieuwe update hersteld.
Toch, een aantal maanden geleden kon ik niet op https://www.zwolle.nl komen. Daarna niet meer geprobeerd maar het lukt nog steeds niet. Als ik in de browser het dns aanpas naar bijvoorbeeld Cloudflare lukt het wel. Normaal gaat het via de dns van Freedom. Verder merk ik eigenlijk geen problemen. Ik gebruik een Turris Omnia als router.
Dat je niet op https://zwolle.nl kan komen is verwacht ik niet een DNS probleem bij Freedom. Als ik controleer welke antwoord ik daar voor krijg is dat:
Via IPv4: $ dig a zwolle.nl @dns.freedom.nl -4 +short 20.56.66.61
Via IPv6: $ dig a zwolle.nl @dns.freedom.nl -6 +short 20.56.66.61
Via Cloudflare: $ dig a zwolle.nl @1.1.1.1 +short 20.56.66.61
Het is dan interessant om te weten welke antwoorden jij terug krijgt van de DNS server. Maar goed… dan wijken we wel een beetje af van het originele topic natuurlijk.
De webserver van zwolle.nl heeft geen IPv6 adres.
Maar als ik naar de website ga, kom ik uiteindelijk toch op een IPv6 adres van MS uit.
Wellicht gaat daar iets mee fout?
En ze delen het IP met heel veel andere gemeentes.
Per saldo blijkt dat welke is dns-server ik ook in de router instel, de site niet bereikbaar is. Welke dns-server ik in ook de browser instel, gaat wel goed. Mijn router Turris Omnia lijkt hier wat strenger mee om te gaan (gebruikt volgens mij Knot). Als ik dns gegevens opvraag via mxtoobox zie ik het volgende:
Status Warning Bad Glue Detected
Parent server gave glue for www.zwolle.nl to be frontend-zwolle.zwolle.prod.openonline-io.nl but we resolve that hostname to 13.107.213.45 13.107.213.45 Information More Info
Status Warning At least one name server failed to respond in a timely manner
Failure detail: 13.107.213.45 Information More Info
Status Warning Local NS list does not match Parent NS list
86.105.160.91 was reported by the parent, but not locally80.65.96.48 was reported by the parent, but not locally62.165.127.221 was reported by the parent, but not locally13.107.213.45 was reported locally, but not by the parent Information More Info
Status Warning Serial numbers do not match
Het viel mij inderdaad ook al op dat zwolle.nl en www.zwolle.nl niet dezelfde dns gegevens hebben. Allemaal een beetje rommelig. Ik kan het zelf allemaal niet goed duiden maar goed lijkt het mij niet. Ik heb een berichtje gestuurd naar zwolle.nl.