In gebruikneming tweede glasvezel op hetzelfde adres

Het kadaster heeft alle kabels die na een datum x zijn gelegd of gewijzigd in beeld.
Het gaat met name mis, wanneer er gegraven wordt op een plek waar sinds datum x nog niets gebeurd was.

Dat hopen we dan maar.
Toen glasvezel bij ons werd aangelegd (2012) stond onze glasvezel ingepland om vanaf de kant waarvan wij ons huisnummer hebben aangesloten te worden. Wij wonen echter op een hoek en het huis van de buren aan de straat waarvan wij het huisnummer niet hebben staat een stuk dichterbij. Daarnaast zit de meterkast van ons huis aan de kant van de “verkeerde” straat en aansluitingen kunnen vanaf deze “verkeerde” straat dus rechtstreeks de meterkast in. Vanaf de geplande kant zou de kabel eerst onder het hele huis door de kruipruimte moeten om in de meterkast uit te komen.
Om die reden zijn tijdens de bouw alle aansluitingen vanuit de “verkeerde” straat gemaakt. Dit staat ook ingetekend op de kadastrale kaart.

Ik heb daarom gevraagd om de glasvezel parallel aan de andere aansluitingen vanaf de “verkeerde” straat aan te sluiten, dat is ook gedaan, maar toen ik enkele jaren geleden om een andere reden de kadastrale tekeningen nodig had, stond daarin de glasvezel op de oorpsronkelijke locatie ingetekend en niet waar die werkelijk ligt.

Ik heb dit doorgegeven aan het kadaster en ik hoop dat dit nu goed staat, maar ik heb na die tijd niet opnieuw de kadastrale kaart gezien, dus ik weet niet of het werkelijk gecorrigeerd is.

Het is altijd goed te controleren. Bijna overal worden in de uitvoering van installatiewerkzaamheden afwijkingen van de tekening toegepast om hele praktische redenen, die veelal goed te verantwoorden zijn. Maar dat garandeert niet dat zulke afwijkingen naar de tekeningen worden teruggekoppeld. Strikt genomen kan je een tekening niet vertrouwen, wanneer je niet 100% van de geschiedenis vanaf de installatie tot het heden in beeld hebt.

Mag ik nu eens een domme vraag stellen ? …
Ik heb begrepen, dat er voor de transmissie van info via glasvezel gebruikt gemaakt wordt van monochromatisch licht.
Is het niet mogelijk om twee ( of meer ) glasvezeldiensten af te nemen door één glasvezel, door middel van het gebruik maken van verschillende lasers met verschillende kleuren licht ? Naar analogie van de coax-kabel, waar ook verschillende frequenties tegelijk doorheen kunnen.

Tuurlijk kan flas met verschillende “kleuren”, dwz fases en frequenties, werken. Iets dat gelijk ons radiopspecrum en in het bijzonder kabelnetwerk, ook zeker gebeurd in drukbezet glasland.

Ik geef wat denkrichtingen aan die meerdere kleuren niet snel voor/bij eindgebruikers zinnig zal maken:

  1. een belichter heeft (zeker die ook diensten levert) helemaal geen belang bij concurentie over zijn medium.
  2. technisch zal dat moeten worden ingericht, gestandaardiseerd en gefaciliciteerd waarbij die investering zich (zie 1) niet snel zal terugverdienen.
  3. de huidige bandbreedte 1Gbit, in die ene lichtkleur, (b)lijkt voorlopig - ruim ? - voldoende om te voorzien in een behoefe.

Hierbij onthouden dat de beperking niet zit in de fysieke transportlaag (die op één fiber iets van 100-350Ghz is) zit maar vooral ligt in de dienstbare toepassing daarvan. Dit nog los dat ‘sneller’ niet synoniem is met bruikbaarder.

1 like

Overbodige kabels en leidingen moeten tegenwoordig verwijderd worden, maar ik heb even geen idee binnen wat voor termijn.

Ik ga er vanuit dat bij ons de glasvezel in de tekeningen staat als dt deze bij het voorraam de tuin in gaat.
Omdat ik zelf een mantelbuis gelegd heb in de utility baan gaat de kabel buiten het tuinmuurtje langs van de originele plek waar ze wilden schieten naar de mantelbuis voor de voordeur.
Ach, ik zal er maar niet van wakker liggen.

In providerland is die techniek al zeker 15-20 jaar in gebruik. Bij voorbeeld om op afstand twee datacentra te spiegelen. Als ik me goed herinner had ik bij Vodafone in Ghana verbindingen met 7 vezels in een kabel zo dik en stug als één Cat7 STP. Per vezel werden 9 kleuren gebruikt elk met een capaciteit van 10 Gbit/s over een afstand van max 22 km tot aan het volgende versterker station.
Die techniek leent zich niet voor FTTH toepassing, zowel prijstechnische niet als beheerstechnisch niet.
Inmiddels zal het aantal kleuren zijn vergroot, het aantal Gbit/s per kanaal zijn vergroot en de afstand tussen versterkerstations idem.

1 like

Er is geen domme vraag… (m.i.)…
Ja dat wordt gedaan…: DWDM (Dense Wavelength Division Multiplexing)
https://www.sciencedirect.com/topics/computer-science/dense-wavelength-division-multiplexing
(Feitelijk zijn het downlink & uplink signaal ook twee verschillende “kleuren” over een vezel voor FTTH vebindingen).

Dank voor de aanvulling.
De Fritz!box geeft hierover de volgende info:
afbeelding
Zoals je ziet worden kleuren uit het nabije infrarood gebruikt.