Wanneer ik iemand bel krijg ik op de display van mijn DECT telefoons de tekst “ingehaakt” en krijg ik een in-gesprek toon.
De telefoon gaat bij de ander géén, één of twee keer over maar zelf hoor ik geen ringtone. Anderen kunnen ook zien dat ik gebeld heb (missed call).
Inkomende telefoontjes komen door. (Mensen bellen vaak terug).
Ik heb al mijn instellingen nagelopen maar zie niets vreemds. Wordt het tijd de helpdesk te bellen?
Ik gebruik een Fritz 7590 met firmware v7.59 als dect basestation en heb telefonie van freedom.
Op de freedom site staan alle test calls geregistreerd als zijnde 0 seconden.
Na een beetje surfen lijkt het erop dat ‘Normal Call Clearing’ een SIP boodschap is tijdens de communicatie tussen de eindstations.
Ik heb net met een softPhone (zoiper verbonden aan Voys (de freedom provider, toch?)). Als ik met die softphone bel, en ik buiten de fritzbox langswerk is het effect hetzefde: Telefoon aan de andere kant gaat over, maar de call wordt direct beeindigd. Op het Freedom voice portaal staat de call weer als 0 seconden gelogd.
De setting ‘enable encrypted telephony’ uitzetten onder de telefoon lijn instelling voor de provider, dat verhelpt het probleem.
Ik kan me niet herinneren dat ik die setting recent heb veranderd (maar dat zullen ze bij de helpdesks wel vaker).
Ik vermoed dus een onderliggend probleem. Is het wel verstandig om deze setting uit te zetten? Heb niet goed uitgezocht wat de setting precies doet. TLS aanzetten?
Als u de instelling activeert en de telefonieaanbieder versleutelde telefonie via TLS/SRTP ondersteunt, worden spraakgegevens bij de communicatie tussen de FRITZ!Box en de telefonieaanbieder versleuteld.
Het zou niet uit moeten maken.
Het knopje zit er om problemen op te lossen.
Zover ik weet, zit er geen SRTP op de lijn.
Versleutelde communicatie tussen jouw telefoon en Freedom regel je via de HelpDesk; ik heb het al heel lang aanstaan (met zelfde hardware als jij) en geen problemen.
Als de encriptie-instellingen aan de uiteinden van de lijn niet het zelfde staan, dan is het logisch dat de communicatie meteen wordt afgebroken:
het gesprek begint
één kant versleutelt, terwijl de andere kant onversleuteld verwacht