Ingress Shaping

In de fritzbox zit een relatief nieuwe, beetje verborgen functie.
Ingress shaping.
Inschakelen heeft hier een slechte invloed op de download snelheid.
Kan iemand iets zeggen over het nut van deze instelling i.c.m. een Freedom verbinding.

afbeelding
FRITZ!OS:07.27-88891 PLUS

Ik weet niet hoe AVM het geïmplementeerd heeft, maar dit is normaliter om bufferbloat tegen te gaan. OpenWrt noemt het SQM (Smart Queue Management). Het heeft inderdaad een negatieve invloed op throughput, aangezien er een lagere cap dan die van je ISP wordt ingesteld zodat de CPU van je router de pakketten kan herordenen. Het zou een positieve invloed moeten hebben op (het veel belangrijkere) hebben van lage latency, mits de CPU van je router snel genoeg is.

Bij Freedom heb ik nooit veel bufferbloat op de ingress ervaren. Dus ingress shaping lijkt me weinig zinvol. Egress shaping heb ik bij VDSL wel zien helpen, maar met m’n Turris Omnia op glasvezel is het eigenlijk ook niet nuttig gebleken. Het verschilt eigenlijk heel erg per situatie.

Je kunt op DSLReports Speed Test je bufferbloat testen. Het kernidee is dat je latency laag blijft, zelfs bij maximale throughput.

Overigens is SQM vrij fundamenteel incompatibel met flow offloading (die optie erboven).

Probleem is eigenlijk dat je ingress nauwelijks vorm kan geven er is geen invloed op de upstream routers. Ingress shaping is dus in feite egress shaping op de LAN/DMZ interfaces.
Werkt eigenlijk alleen goed als bekend is dat een volgende router veel te veel buffert. (als je eigen systeem teveel buffert moet je een andere verkrijgen) Je veroorzaakt queing van paketten (is file vorming) en sorteert dan bepaalde pakketten die je voorrang geeft. (TCP ACK, ping, specifieke poorten, en met name korte pakketten) in de hoop dat de downstream stroom op gang blijft. Dit is veel belangrijker voor asymmetrische snelheden bij upstream/downstream.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.