Input gevraagd voor Shared Webhosting

Freedom heeft pas geleden aangegeven dat we willen starten met het aanbieden van shared webhosting Daar hebben we zelf natuurlijk allemaal goede ideeën over, maar de community vast en zeker ook! Daarom krijgen we graag jullie input.Denk bijvoorbeeld aan zaken als:

  • Hoe zou volgens jou het pakket eruit moeten zien? Wat verwacht je bijvoorbeeld bij een ‘basis’ pakket of een ‘pro’ pakket.
  • Welke software moet er voor je draaien?
  • Hoeveel dataverkeer, databases, mailadressen, etc. heb je nodig?
  • Zijn er extra ‘features’ die je graag zou willen hebben of die het pakket extra ‘Freedom’ maken.

We horen graag wat jullie ideeën zijn. Geef je input!

1 like

Eens met mcfab. Diegenen die nu klant zijn en hun site bij Xs4all hadden hebben die al ergens anders ondergebracht of hosten die nu zelf.

In die markt zijn er nog een paar sprlers over ondanks dat veel verscillende aanbieders hebt.

Ik zou zeggen, Freedom huur bij zo’n aanbieder en als het goed loopt dan kun je zelf het gaan doen.

Als kleine gebruiker zou ik alleen behoefte hebben om een persoonlijke website te kunnen hosten bij Freedom onder de geclaimde domein naam.

2 likes

Cloud storage wordt beschikbaar in verschillende grootte klassen; de kleinste versie (bijv 128 GB) wordt standaard onderdeel van elke abonnement (ook founding abonnement). Incrementen van bijv. 1TB of meer toevoegen tegen extra abonnement. Standaard wordt de inhoud periodiek gebackupt. Tegen meerprijs met een hogere frequentie en/of een langere bewaartijd.

Cloud storage is alleen toegankelijk vanaf een beperkt aantal op het dashboard ingestelde IP-adressen (zowel IPv4 adressen als IPv6 prefixen van zelfgekozen lengte); het IP-adres van de eigen aansluiting is alvast vast ingesteld en kan niet worden verwijderd (van IPv6 prefix kan wel de prefix lengte worden vergroot).
Witte lijst principe. Maximaal 7 vrij te kiezen (publieke) IP-adressen (naast de vast ingestelde aansluiting van het abonnement) lijkt voldoende. Eventueel IP-ranges instelbaar als whitelist entry.

Voor gebruikers van een Fritzbox kan de toegang tot de Cloudstorage beveiligd
worden met een VPN (LAN-LAN). In het dashboard kunnen de VPN-instellingen van de cloud-storage worden ingesteld: shared secret, netwerk range eigen Fritzbox, local IP-adres cloud storage. De Cloud storage ondersteunt maximaal 8 VPN verbindingen naar Fritzboxen. Als een VPN is ingesteld wordt de data automatisch encrypted (dus moeten alle whitelisted IP-adressen dan VPN-toegang gebruiken).

Een via VPN beveiligde Cloudstorage kan natuurlijk ook ingesteld worden als online storage in FritzNAS.

Tegen meerprijs de optie om een of meer ingestelde delen van de cloudstorage beschikbaar te maken als iSCSI-target met CHAP beveiliging (via de VPN-connectie(s)). Het niet als iSCSI toegewezen deel van de cloud-storage blijft beschikbaar als netwerkvolume.

Het draaien van een of meer webservers in je eigen cloudstorage is dan een kleine stap. Je hebt al controle over je DNS records. Je moet alleen per webserver een subdomein inrichten, daarvoor een map in je cloudstorage aanwijzen en er een website inzetten (liefst met een automatische installatie van de meest populaire pakketten zoals Wordpress, Joomla, Dokuwiki. Dit alles kan eventueel met een wizard).

2 likes

Als kleine gebruiker zou ik graag mijn domein naam onder willen brengen. Ik zou daar een eigen home pagina op willen kunnen maken, met bv Wordpress software. Tevens een aantal mailboxen kunnen koppelen.
Van prijzen heb ik niet veel verstand, maar het lijkt me handig om hier een prijs naar gebruikte ruimte en traffic te hanteren.
Het geheel dient een kwalitatief goede backup en restore mogelijkheid te ondersteunen.

1 like

Pakket extra mailboxen, per 5, 10, etc.

Ben dan alleen wel benieuwd wat de kosten zijn als je wilt overstappen. En krijg je dan net zoals bij Strato zoveel mogelijkheden om veel mail adressen aan te maken en/of hoeveel GB opslag krijg je voor je website en/of mail opslag?

Het is best wel handig om, net zoals bij Strato, in eigen beheer te hebben en zelf te kunnen bepalen hoeveel mail adressen je kan aanmaken of zo. Maar goed, misschien denken jullie daar ook al over?!

Dan hebben over extra mailboxen, extra ruimte voor veel mail (dat je het kan bewaren online).

Aanvullende ideeen Wanneer cloudstorage gekoppeld aan het abonnement als basis genomen wordt, kan de opslagruimte voor de mailboxen natuurlijk daarin worden ondergebracht. In dat geval worden de mailservers toegevoegd als geautoriseerde IP-adressen. De periodieke backup van de cloudstorage neemt dan automatisch de mailboxen mee.
Ik denk dat Nextcloud een mogelijk geschikte partner zou zijn voor Freedom Internet om als basis ieder abonnement een schaalbaar stuk opslag te geven. Met 4 mailboxen van 25GB per abonnement is er sowieso opslagruimte nodig. Met Nextcloud maak je de capaciteit schaalbaar, en heeft iedere gebruiker de vrijheid om zijn ruimte te verdelen over: meer mailboxen, een of meer websites, of gewoon een online drive waarmee je eenvoudig data kan sharen tussen je eigen devices. Wanneer de toegang tot je online ruimte beperkt is tot de op je dashboard ingestelde IP-adressen of -ranges, heb je een hogere graad van veiligheid dan elders in de markt wordt geboden.

Als oud xs4all klant maakte ik gebruik van de “homepage” die xs4all aanbood. Hoe simpel die ook was, die voldeed voor 98% van mijn wensen. Voor wie er niet bekend mee is: Simpele directory’s waar je statische files in dropt en die werden dan via de webserver beschikbaar gemaakt. Uploaden ging via ftp/scp of gewoon vi op de shellserver :slight_smile: . Je kon een file met statistieken laten schrijven zodat je enigszins idee had wat voor verkeer er naar je homepage ging.

Die 2% waar het niet voldeed bestond uit:

  • Ik had graag toegang willen hebben tot de ruwe apache logs zodat ik daar zelf uit kon halen wat interessant was
  • Ik had soms via .htaccess de toegang met een password willen dichtzetten

Iets soortgelijks van freedom zou ik fijn vinden, fancy dingen als nextcloud hoeven voor mij niet.

TLDR; Dit is de Website functie waarmee je online met een (evt drop drag) editor, een volledige html site kan aanmaken. Voor startinstructie: lees Soverin-site setup

De website kan een HTML only pagina - zoals bij xs4all - zijn.
Veel leuker is gebruik te gaan maken van de aanvullende Markdown opmaak, Jekyll proces en Liquid programmering om zo website/pagina inhoud (op) te maken. Een beetje, maar dan statisch, zoals iemand bv een wordpress site vult.

De website functie een zg statisch CMS waarmee je binnenin je eigen domein, via (CNAME’d) hostnaam, via een online webeditor sessie een zelfstandige site kunt maken. Er is dus geen SFTP. Om eerlijk te zijn, eenmaal gewend en bekend, is dat ook niet nodig. De online editor is en werkt erg prettig, helpt met syntax en je kunt zelfs online - eenmaal ge-upload - je plaatjes bewerken.
Update: (S)FTP kan overigens wel wenselijk zijn om geautomatiseerd databestanden te kunnen uitwisselen.

Freedom levert 3 startvoorbeelden waarmee je een website kan aanmaken:

Samenvatting site typen
  1. Een start-raamwerk t.w. Create a new site waarmee je Markdown en/of elementaire HTML website maakt. Die site kan je dan geavanceer uitbouwen tot:
  2. Een wat complexere Create from template dat een gelikt responsief portfolio bootstrap raamwerk biedt.
  3. Een ‘Create’ from redirect-url route herroutering voorbeeld (jouw cname’d host kan/gaat dan) naar een andere url verwijzen.
    Dit wordt inhoudelijk ingesteld met een index.link bestand te bewerken waarin dan de eind URL komt te staan).
    Update herrrouteren kan natuurlijk ook onder invloed van platte HTML code.
  4. Upload (via drop/drag import) waarop iemand een zipbestand kan laten landen met daarin alles wat nodig is voor een bedoeld website resulaat zoals 1,2 of 3.
    NB: Deze laatste optie is waar je dan lokaal een site (hebt opge)maakt waarin alles staat dat nodig is voor een gewenste (1,2,3) website, inclusief dus het zg YAML configuratie bestand dat op jouw hostnaam en qua Jekyll frontend instellingen. is afgestemd.

*Voor alle duidelijkheid; itt tot bv xs4all, kan iemand meerdere en sws los van elkaar staande websites maken. Bv één site die doorverwijst, eentje met een andere layout om bv gescript foto’s te vertonen en/of een ander statisch datadoel dient. Denk aan programmatisch verwerken van bv CSV, XML of JSON inhoud. Functioneel kan een website voorzien worde van geavanceerde CSS met of desgewenst scripts van derden staan die door/bij een gebruiker wordt uitgevoerd.
Natuurlijk kan e.e.a. binnenin één website-hostnaam gebeuren door, zoals destijds bij xs4all, zelf via subfolders dan meerdere subsites op te bergen.
NB: bedenk ook dat wat voor een platte website logisch leek om te doen, dit voor een Jekyll website onnodig is omdat daarvoor expliciete functies zijn die centrale herhaling uit handen neemt. Denk aan gebruik van bv centrale/eigen variabelen die op en/of per pagina gebruikt kunnen worden.

Wat heb je nodig of moet je doen:

  1. Login, ga naar–> Mijn Freedom → Domeinen → jouwdomein.nl → DNS-Instellingen:
    1.1. Maak/kies.activeer een CNAME via DNS instellingen die verwijst naar ‘@’ (dat dan vanzelf verwijst naar het fysieke ip-adres waarop Freedom initieel jouw domein heeft geparkeerd.
    1.2 activeer deze wijziging (knop [Opslaan] bovenaan).
    1.3 wacht totdat je een groen balk bericht krijgt dat de boel is opgeslagen. Onthou dat doorvoeren van DNS wijzigingen op Interrnet wat tijd kan nemen.
  2. Maak/creëer een website (via menu links) , idem als 1. maar kies voor Website van jouw domein.
  3. Kies één van de raamwerk icons onder ’ Voeg een nieuwe website toe’, dwz klik op Create a new site .
    NB: ik raad aan stapsgewijs en basaal te beginnen met dit startraamwerk en de mooie gelikte fancy websites - die iedereen graag wil - pas te doen als je het proces in de vingers hebt.
    NB: het lastige is dat er geen feedback noch foutlog is voor fouten en je dan zelf moet deduceren wat dit veroorzaakt heeft.
  4. Je krijgt nu de Online-Webeditor te zien met links het het Freedom menu, midden-links een folder/verkenner/navigatielijst en rechts het online edit gedeelte (helaas nog niet lekker responsief).
    Door drop/drag kan je ook externe bestanden - denk aan plaatjes of ander binaire bestanden - copy/pasten op de root/folders van de navigatie. Doe dit drop/paste pas later wanneer je wat vertrouwd bent met hoe de online-editor werkt. Door klikken en vasthouden kan je bestanden in/uit/naar folders verplaatsen. met dubbelklik kan de naam worden gewijzigd.
  5. Klik/Edit allereersrt (en altijd) eerst het ‘_config.yml’ bestand waarin minimaal de volgende regels moeten (gaan) staan:
title: titelnaam
host: hostnaam.jouwdomein.nl
  • 'title: ‘titelnaam’ is de leesbare naam die wordt gekoppeld met de plek waar de (root)folder en bestanden van de webeditorsessie intern worden opgeslagen. Onderwater heeft is dit een UUID stringnaam (bv 1448bf2-7221-8a49-b146-7ad0767da797) dat je verder kunt vergeten. Waar je invoer van je site precies staat - als root-folder - is immers van geen belang. Als link is het wel handig om zo direct weer in de editor sessie van de website te komen. Eventueel zul je daarvoor - opnieuw - moeten aanloggen.
  • ‘host: hostnaam.jouwdomein.nl’ die als onderdeel van jouwdomein.nl de de volledige domein URL benoemd waarom de inhoud van jouw webeditor sessie dan gaat reageren. Deze (jhost)naam moet gelijk aan die je hebt aangemaakt via CNAME voor jouw domein.
  1. Editeer nu ook het ‘index.md’ bestand en zet daarin - achter de tweede ‘- - -’ iets van HTML of een regel zoals 'Hello world '. Dit markdown bestand wordt later omgezet naar extensie ‘.html’. Natuurlijk kun een op zichzelfstaande ‘index.html’ maken en die voorzien van alle body/header opsmuk die dan de voorkeur krijgt en je dan alle mooie opties van markdown en standaard layout opmaak gaat missen.
    Het index.md bestand bevat bovenin, tussen twee '- - - ’ regels, met wat we ‘frontend matter’ noemen, de website-server van Freedom vertelt hoe de inhoud van dit index.md tekst bestand via welke layout template
    - - -
    layout: default
    - - -
    (die staat in folder
    _layouts) moet gaan resulteren naar een ‘index.html’ versie.
  2. De wijzigingen sla je vervolgens op door (in de navigaie links/midden) op het ontstane floppy icoon :floppy_disk: te klikken. het icoon verschijnt wanneer een bestand in de online webeditor wordt aangemaakt of gewijzigd; en nog niet is opgeslagen (en daarmee deel uitmaakt van jouw website).
  3. Ter info. Onderwater zal bij het opslaan, bij Freedom/soverin een parallel proces gestart worden. De allereerste keer zal voor een nieuwe site ook een SSL certificaat worden gekoppeld (tbv https toegang). Elke keer dat latyer een .html/.md bestand (opnieuw) wordt opgeslagen, zal dit resulteren - wederom onder water - in de (her)generatie van de veranderde webpagina’s.
Belangrijk is te weten dat de aanmaak en uitvoerconversie naar html van een website soms wat tijd kan nemen

en incidenteeldoor systeemproblemen totaal stuk kan lopen. Dat er dan geen verwacht resultaat zichtbaar, komt meestal omdat je zelf (meestal) iets verkeerd deed of gebruik maakt van een functie of (configuratie parameter zoasl jekyll Collections of bepaalde) Plugins die niet beschikbaar zijn. Meestal zaken die betrekking hebben om onder invleod van de website, lokale betanden te wijzigen.
Er is geen directe foutdiagnose. Maakt dus, je site in kleine stapjes zodat je ziet/weer wanneer die niet meer werkt.
In mijn sites gebruik ik op pagina’s ergens de Jekyll '{{ site.time }}" variabele die in tekst dan exacte het aanmaaktijdstip van de html-pagina zal bevatten.
Bij systeem/server fouten, blijft de oorpronkelijke website - als afgeleide - gewoon aanwezig maar je mogelijk de bron daarvan niet meer bewerken.
In mijn ervaring wordt opgelost door bij Freedom, de zooi een schop te laten geven. Ik vermoed dat dan een vastgelopen proces moet worden geherstart.
Op rustige tijdstippen is een website wijziging meestal binnen 1 à 2 seconden wel actief geworden.
Bedenk dat je bij elke opslag dit regeneratie proces kan starten start en dus de servers (extra) belast die jouw site moeten genereren. De inhoud die je bewerkt vormt feitelijk de geprogrameerde input voor/van/tot dat website resultaat. Het reultaat is dus niet dezelfde data maar wordt apart aangemaakt op grond van jouw data.
Zelf druk ik pas op bewaren wanneer ik echt klaar ben met veranderen van mijn website, ook om zo de servers niet te veel te belasten. In veel gevallen werk ik vaak lokaal met mijn favoriete editors en gebruik dan copy/paste om de tekst naar/in de online editor te plaatsen.

Ik kan inmiddels (wat) meer vertellen over Markdown, Jekyll en de programmering via Liquid. De instructie die staat bij Soverin is mogelijk nuttiger als eigen leercurve en voor sommigen beter als startpunt te volgen dan mijn wij(d)sdraadje hier.
De weblinks in deze post, geven wellicht ook extra aangrijppunten. Wie verder gewend is aan GitHub/pages zal t.a.v Markdown, weinig tot geen problemen ervaren om een opgemaakte site te kunnen fabrieken.

Suc6… het is toch weer een heel verhaal geworden :crazy_face:.

Opmerking

NB: deze lange post ook als startpunt voor eventueel verdere discussie.
Ik heb/had ooit voor ogen gehad om een handleiding/cursus te schrijven maar verzandde al gauw in en voor mijn eigen doel te onthouden wat ik leer(de).
Beter is dat we elkaar helpen en (be)vragen zodat we gerichter ons website doelen kunnen bespreken.
Update: 12jun22 21u10, wat teksttypo’s eruit gehaald en wat zinnen herschikt.

De website wereld van Freedom is echt eindeloos verder qua mogelijkheden.

2 likes

Op de een of andere manier werkt het bij mij niet meer. Met name stap 1 en 5 uit bovenstaande gechecked. Staat nog precies zo als toen het nog wel werkte:

_config.yml:
title: De website van Peter
host: peter.<domeinnaam_bij_freedom>.nl

DNS:

Wat is er mis?

Ik heb ook in de DNS instellingen het volgende staan, klopt dat wel?:

Of gooit dat roet in het eten?

Zou moeten werken… CNAME verwijst je naar @ maar je A-@ zou imo moeten verwijzen naar 185.233.34.12. Idem als bij IPv6 (wier @-AAAA bij mij ook verwijst naar 2a10:de80:1:4091:b9e9:22c:0:1.

Ik heb zelf geen sterretjes aan de hemel van mijn DNS instellingen en dat voorkomt aanroep van default websites.
Check eventueel je DNS met dig/nslookup (met al of niet nslookup -type=AAAA voor ipv6).

Wanneer je een tijd je site/inhoud niet hebt gebruikt kan het ms nodig zijn die tot een refresh te forceren. Verander ergens in sleutelbestanden _config.yml , index.html of index.md , wat commentaar en bewaar dat (hetgeen moet leiden tot aanmaak/publicatie en/of refresh van je certificaat in/op de website).

Ik had dit staan:

Dat heb ik nu maar gewijzigd in, in de hoop dat alles nog blijft werken:

Nu even DNS de tijd geven en later proberen of alles nog werkt.

Zal vast blijven werken. Om dingen qua resolve te checken kun je DNS 1.1.1.1 gebruiken dat ongeveer onmiddelijk/realtime de settings (b)lijkt te tonen.

Wat mij opvalt is dat bij jouw DNS instellingen (top page), de soverin-zaken onderdeel zijn van je eigen DNS.
Zelf, draai ik geen eigen mailserver, heb derhalve die soverin/spf mail instellingen apart als default gelaten en dus niet bij mijn eigen instellingen laten invoegen door het DNSmail-vinkje (bottom page) uit te zetten.

Mijn topheader setting voor het eigene domein is:

Voor soverin mail staam mailsettings default op:

De aanpassingen die ik deed aan mijn DNS instellingen op basis van de suggesties door @anon0224 hebben het probleem opgelost. De * AAAA en * A records waren het probleem . Daar nu dus @ AAAA en @ A van gemaakt.

Ik heb dat schuifje voor email uit staan. Wel wil ik via soverin nog de gewone mail gebruiken, vandaar dat die records er wel in staan. Daarnaast draai ik thuis ook nog een kleine mailserver, vandaar het vinkje uitgezet. Die laatste 4 entries heb ik niet, die zal ik er voor de zekerheid ook inzetten. Heb soms wat problemen met Dmarc, misschien daardoor.

:+1: Mooi, ik sluit niet uit dat door “onderhoud” achter de schermen, dat wat vroeger werkte dat kennelijk het nu niet (meer) zo doet. Helaas is het onduidelijk wanneer en wat allerlei onderhoud precies doet. Ook is het ondoorzichtig hoe in de achtergrond t.a.v. bijvoorbeeld websites, zaken zijn ingericht. Kortom “we” moeten soms (be)raden en goed dat het dan weer werkt.

Fijne