Input gevraagd voor Shared Webhosting

Freedom heeft pas geleden aangegeven dat we willen starten met het aanbieden van shared webhosting Daar hebben we zelf natuurlijk allemaal goede ideeën over, maar de community vast en zeker ook! Daarom krijgen we graag jullie input.Denk bijvoorbeeld aan zaken als:

• Hoe zou volgens jou het pakket eruit moeten zien? Wat verwacht je bijvoorbeeld bij een ‘basis’ pakket of een ‘pro’ pakket.
  • Welke software moet er voor je draaien?
  • Hoeveel dataverkeer, databases, mailadressen, etc. heb je nodig?
  • Zijn er extra ‘features’ die je graag zou willen hebben of die het pakket extra ‘Freedom’ maken.

We horen graag wat jullie ideeën zijn. Geef je input!

1 like

Eerste gedachten en wensen voor particulere Shared Webhosting:

Basispakket
  • service binnen bestaande abonnement(s)geld
  • het (reeds) gratis aan account gekoppelde domein
  • 1 gratis te verhuizen domein het eerste jaar zonder kosten *)
  • dus 2e domein kosteloos (inclusief 1 jaar gratis basishosting+CMS voor kleine website/blog)
  • Na 1 jaar Shared Webhosting kiezen welk domein kosteloos blijft o.b.v. basishosting
  • Na 1 jaar Shared Webhosting marktconforme prijsstelling

Onderscheidende features
extra service binnen bestaande abonnement(sgeld)

• gratis hosting van Nextcloud (basis), incl. 50GB
  • gratis Element/Matrix hosting met eigen Freedom account
Uitbreidingspakket (particulier)
  • Nextcloud Service, max. EUR 5,- per maand voor 100GB
    Admin toegang, ongelimiteerde gebruikers, beschikbaarheid van alle apps/plug-ins, videobellen, encryptie, document server, dagelijkse back-up, SSL certificaat
  • Nextcloud Service, korting van 50% voor de klant en de aan te dragen nieuwe klant voor dezelfde Nextcloud Service (zolang deze de service ook afneemt): de servers zijn er toch al, dus hiermee stimuleer je:
  1. bestaande klanten om Nextcloud/Freedom klanten te werven (korting)
  2. bestaande klanten geef je hiermee een enorm argument om familie/vrienden te overtuigen van het verschil met hun bestaande ISP en extra communicatie/samenwerking/synching mogelijkheden
  3. nieuwe klanten hebben een lagere drempel om de service af te nemen (immers aanbevolen door familie/vriend)
  4. verdere verspreiding en kettingreactie van Freedom Internet en Community
  5. een zeer goedkope en betrouwbare manier om PR/bekendheid te krijgen voor het feit dat Freedom Internet de enige Nederlandse ISP is met Nextcloud oplossing, open source software gericht en transparant is met keuzevrijhed
  6. Nextcloud wordt hierdoor sneller algemeen goed: familie/vrienden hebben een gezamenlijk platform en gaan hierdoor makkelijker overstag om bijv. Jitsi, BBB, LibreOffice, etc. te gebruiken
  7. Freedom Internet laat zien de bestaande platformen actief te willen doorbreken (Corporate Charter) zonder dat mensen afstand hoeven te doen van hun andere geliefde apps omdat deze te integreren zijn in een platform dat familie/vrienden ook gebruiken
  8. Freedom laat zien meer voor haar klanten te doen dan reguliere hostingpartijen wanneer het aankomt op Shared Webhosting
  9. Geworven klanten zullen mogelijk ook meerdere betaalde diensten afnemen bij Freedom Internet
  10. Door deze service algemeen te verspreiden onder particulieren en zij daar goede ervaringen mee op kunnen doen worden deze ook gestimuleerd om in hun werkomgeving Freedom Internet aan te kaarten, daarmee zowel collega’s (Shared Webhosting) als ook de werkgever (colocation) te interesseren. Het platform leent zich uitstekend voor de ingeslagen weg van (veilig) thuiswerken
  11. Doordat de korting voor bestaande klanten komt te vervallen bij opzegging, zal iedere klant ervoor waken dat de geworven klanten tevreden zijn, erover praten op gelegenheden en zo anderen interesseren
Shared Webhosting Pro

n.n.b., afhankelijk van capaciteit

Jongerenpakket

Tot 16 - 24 jaar
Basispakket + Uitbreidingspakket zonder kosten bij aangaan van Freedom abonnement

Onderscheidende features

• Eerste ISP die jongeren een toegesneden pakket aanbiedt
  • Freedom Internet stimuleert jongeren in een vroeg stadium om kritisch na te denken over keuzes op internet
  • Stimuleren van websites bouwen,
  • Bevorderen van bewuste provider- en softwarekeuze

Argumenten voor Freedom voor positieve discriminatie van jongeren:

• Bevorderen naamsbekendheid onder toekomstige klantengroepen
  • Continueren van Freedom Internet als vanzelfsprekendheid van thuiswonen naar uitwonend, meenemen van @freedom account als je ‘op kamers gaat’ met vertrouwde service
  • Stimulerende werking door jongeren richting scholen (zie Big Tech in het Onderwijs discussie), ouders, toekomstige werkgevers, etc
  • De jongeren van nu zijn de beslissers en stemmers van morgen
optioneel: VPS hosting
  • afhankelijk van keuze en input Freedom Internet

*)
Tot op heden was het nog niet mogelijk je domein bij een andere provider te verhuizen naar Freedom. Door dit mogelijk te maken via Shared Webhosting en het voor de gebruiker belangrijkste domein nu kosteloos (inclusief 1 jaar gratis basishosting+CMS voor kleine website/blog) aan te bieden wordt de klant ook gestimuleerd om de andere domeinen in eigendom te verhuizen naar Freedom Internet en dus maximaliseren van de servercapaciteit en extra omzet i.v.m. extra diensten.

Met het schrappen van webhosting bij XS4ALL in het vooruitzicht en de bestaande vraag bij Freedom klanten vind ik het opmerkelijk dat concrete input uitblijft, zeker als je bedenkt dat er in onze community veel creatieve en technische geesten actief zijn.

Of wacht iedereen gewoon af om na de beschikbaarstelling van de dienst(en) door Freedom te laten weten wat er anders aan zou moeten zijn? Het lijkt me een mooie gelegenheid om nú mee te denken hoe het zou kúnnen worden ingericht.

Ik heb hier geen zicht op natuurlijk, maar is er vraag naar shared webhosting? Ik kan me voorstellen dat de markt hier redelijk verzadigd is, en dat het een heleboel werk en onderhoud kost om zo’n platform op te zetten, te ontwikkelen en bij te houden. (Waarom zou Freedom hier zich dan in willen mengen?) Er is natuurlijk een rede waarom KPN er nu mee ophoudt. Zelf heb ik geen behoefte aan shared webhosting, ik host namelijk alles zelf, mede dankzij mijn vaste Freedom IP-adres.

3 likes

Eens met mcfab. Diegenen die nu klant zijn en hun site bij Xs4all hadden hebben die al ergens anders ondergebracht of hosten die nu zelf.

In die markt zijn er nog een paar sprlers over ondanks dat veel verscillende aanbieders hebt.

Ik zou zeggen, Freedom huur bij zo’n aanbieder en als het goed loopt dan kun je zelf het gaan doen.

Als kleine gebruiker zou ik alleen behoefte hebben om een persoonlijke website te kunnen hosten bij Freedom onder de geclaimde domein naam.

1 like

Cloud storage wordt beschikbaar in verschillende grootte klassen; de kleinste versie (bijv 128 GB) wordt standaard onderdeel van elke abonnement (ook founding abonnement). Incrementen van bijv. 1TB of meer toevoegen tegen extra abonnement. Standaard wordt de inhoud periodiek gebackupt. Tegen meerprijs met een hogere frequentie en/of een langere bewaartijd.

Cloud storage is alleen toegankelijk vanaf een beperkt aantal op het dashboard ingestelde IP-adressen (zowel IPv4 adressen als IPv6 prefixen van zelfgekozen lengte); het IP-adres van de eigen aansluiting is alvast vast ingesteld en kan niet worden verwijderd (van IPv6 prefix kan wel de prefix lengte worden vergroot).
Witte lijst principe. Maximaal 7 vrij te kiezen (publieke) IP-adressen (naast de vast ingestelde aansluiting van het abonnement) lijkt voldoende. Eventueel IP-ranges instelbaar als whitelist entry.

Voor gebruikers van een Fritzbox kan de toegang tot de Cloudstorage beveiligd
worden met een VPN (LAN-LAN). In het dashboard kunnen de VPN-instellingen van de cloud-storage worden ingesteld: shared secret, netwerk range eigen Fritzbox, local IP-adres cloud storage. De Cloud storage ondersteunt maximaal 8 VPN verbindingen naar Fritzboxen. Als een VPN is ingesteld wordt de data automatisch encrypted (dus moeten alle whitelisted IP-adressen dan VPN-toegang gebruiken).

Een via VPN beveiligde Cloudstorage kan natuurlijk ook ingesteld worden als online storage in FritzNAS.

Tegen meerprijs de optie om een of meer ingestelde delen van de cloudstorage beschikbaar te maken als iSCSI-target met CHAP beveiliging (via de VPN-connectie(s)). Het niet als iSCSI toegewezen deel van de cloud-storage blijft beschikbaar als netwerkvolume.

Het draaien van een of meer webservers in je eigen cloudstorage is dan een kleine stap. Je hebt al controle over je DNS records. Je moet alleen per webserver een subdomein inrichten, daarvoor een map in je cloudstorage aanwijzen en er een website inzetten (liefst met een automatische installatie van de meest populaire pakketten zoals Wordpress, Joomla, Dokuwiki. Dit alles kan eventueel met een wizard).

2 likes

Als kleine gebruiker zou ik graag mijn domein naam onder willen brengen. Ik zou daar een eigen home pagina op willen kunnen maken, met bv Wordpress software. Tevens een aantal mailboxen kunnen koppelen.
Van prijzen heb ik niet veel verstand, maar het lijkt me handig om hier een prijs naar gebruikte ruimte en traffic te hanteren.
Het geheel dient een kwalitatief goede backup en restore mogelijkheid te ondersteunen.

1 like

Voor mij is dit ook de reden om mijn domeinen onder te brengen bij Freedom. Die domeinen zijn voor een groot deel niet actief als website, met het oog op de toekomstige wens dit wel te doen wil ik graag gebruik maken van shared webhosting om de keuzevrijheid te hebben. Hopelijk houdt Freedom er rekening mee in haar tarifering dat domeinen die (nog) niet als website worden gebruikt of publiek actief zijn maar alleen voor mailbox-koppeling minder betalen.

UPDATE

Afgelopen week hebben de leden die interesse hebben getoond in Shared Webhosting een update gehad met daarin de voorlopige opzet van Freedom Shared Webhosting, verdeeld in een Basis- en Propakket, en de mogelijkheid om in een vragenlijst wensen aan te geven. Dit is dus niet de definitieve invulling van de komende dienst en kan zoals vermeld nog gewijzigd worden in de verdere uitwerking van de pakketten en de bijbehorende support.