Installatie met eigen modem; wat heb ik nodig?

Ik ben de eerste in mijn omgeving die gaat overstappen naar glas, dus ik kan helaas niet profiteren van de kennis die er rondom mij is.

Onlangs is glasvezel bij mij opgeleverd door KPN en heb besloten om voor Freedom te kiezen.
Nu heb ik een Draytek router waar ik erg tevreden over ben vanwege de vlans en firewall mogelijkheden (ZZP met kantoor aan huis met een paar servers) en deze dus wil blijven gebruiken.

Omdat ik geen monteur krijg, heb ik een mediaconverter nodig om van glas naar ethernet te gaan. Daar zijn meerdere opties voor en ik ben het spoor een beetje bijster.
De kastjes kosten een paar tientjes, maar welke is het beste voor Freedom?
En dan moet er een spf-module bij… Welke moet ik hebben?

De opgeleverde aansluiting ziet er zo uit:

Ook krijg ik -terwijl ik dit tik- een mailtje van KPN via Cambrium dat ze voor de een nieuwe aansluiting komen, om daar de voorbereidende werkzaamheden voor te doen.
Iemand enig idee waar dat voor is?

alvast dank!
Marc

Toen ik over ging van xs4all naar de cambrium glasvezel.
Hebben ze in de wijk, mijn glasvezel omgezet naar het cambrium netwerk.
Dat is dus, mechanisch een kabel overzetten.

En moest je daar voor een afspraak maken? Zou mij denken dat ze dat in een centrale kast doen.

ik zat in de eerste groep die over ging.
Er was ook nog geen hulp toen.
En de aansluiting was ook nog een ouderwetse met converter er aan vast.
Die heb ik inmiddels verwijderd en direct aangesloten op de fritzbox
Ik kan me zo indenken, dat ze even komen meten of ze het goed hebben gedaan.

Vergis je niet in de stekkers.
Geen blauwe in het groene gat steken, dat kan schade veroorzaken.
Dopje er alleen af halen, als je gaat aansluiten.
Nooit de aansluiting aanraken.

Zoals het er nu uit ziet heb ik alleen de groene, dus dat moet goedkomen :slight_smile: Tenzij de KPN het kastje gaat vervangen.

Is er misschien ergens een pagina met wat je moet doen/aanschaffen als je geen monteur krijgt? Ik ben best wel handig, maar heb wel wat info nodig om het aan te kunnen sluiten

heb je dit al gelezen?

1 like

Nope en heb toch heel wat aangeklikt… kon het mij ook al niet voorstellen :slight_smile:

DANK!

Dank @anon97139585 !
Ik zit overigens in Apeldoorn.

Die ZTE ZXHN 3100 leek het meest interessant dus ben ik even op onderzoek uit gegaan.
Ik vrees dat dit niet gaat werken, want het kastje wat er nu zit, zit met 1 ipv 2 (of 4?) schroeven vast en wiebelt al bij aanraken. Na het aanraken viel de kap er af en het lijkt mij niet dat het mij nog lukt om het met meer schroeven vast te zetten zonder het hele ding te moeten demonteren en ik denk ook niet dat het past.

Het lijkt mij het verstandigste er verder maar af te blijven. Het kapje heb ik er voorzichtig weer op geklikt en zit nu wel vast.

Ik ga je lijstje bestellen en dan zal het ook vast goed komen!

Ik kan uit de foto niet opmaken waar de connector zit…is er wel een ‘pigtail’ opgelast? Normaal is dat een blauwe connector en soms ook groen.

Rechts onderaan zit iets maar ik kan niet zien wat het is.

De ZTE gaat hier niet passen en die gaat op een heel andere grondplaat.

Update: wat plaatjes op het internet zitten te bekijken en dit lijkt mij een FTU waar van beneden de koppelplaat op schuift.

https://uploads-eu-west-1.insided.com/kpn-nl/attachment/ec8e67d3-5e92-453b-8014-3d44fb7dea46.jpg

En de bewuste plaat: https://tweakers.net/i/dQ-htU_9JCQNmpzvSyc1d1tFDUQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uDkvKAjW0wnVo4b4MFUnyrFC.jpg?f=user_large

1 like

Leuk van ZTE om dezelfde naam en type aanduiding te gebruiken voor verschillende NTU’s.

Ik zag dus een afbeelding van model voor de TY01 FTU en hier heb je die nodig voor de TK01 (productnummer: 847824 ).

1 like

Ik kan geen berichtje meer toevoegen aan het originele topic helaas, maar vond dit toch nog wel een nuttige aanvulling. Wellicht kan het er samengevoegd worden?

Vandaag een zeer vriendelijke reus van de de KPN over de vloer gehad die “het even ging fixen” voor mij. Met een stapeltje doosjes in de hand ging hij aan het werk en een 20 minuten later zat een groter kastje om het originele kastje en… met daar naast een Nokia mediaconverter.

Volgens hem was dit standaard bij KPN en ik kon de ethernetkabel er in klikken, router instellen en gaan… en zo simpel was het dus ook!

Iedereen die glasvezel van KPN heeft, raad ik om eerst te wachten tot de aansluiting is opgeleverd, want ze leveren dus de mediaconverter er al bij. Dat scheelt je weer een paar tientjes.

Nokia noemt het kastje zelf weer een Media Converter. Het bijzondere aan deze dat uit de ‘trein’ (verkeer over de glasvezel) die voorbij komt rijden de wagons eruit pikt die voor jou zijn en die van de buren met rust laat.

Vandaar dat er drempel is om die zelf aan te schaffen want hoe vertel je de converter welke wagons nu voor jou zijn. Dat weet de vezelboer wel die zet de ’ trein’ op het spoor.

Dank @anon97139585 voor het samenvoegen.

Het is inderdaad een zwart nokia kastje.

GPON, AON… lange leve de standaarden die langs en door elkaar gebruikt worden :confused:
maar vooral stom dat ze (lees: KPN) bij oplevering niet aangeven welk type je hebt en wat het vervolgtraject is.

Maar tot zo ver wel een happy camper, want wat mij bij KPN na een maand nog niet gelukt was, is bij Freedom binnen een week geregeld
Ben sowieso niet echt te spreken over de communicatie skills van KPN

1 like

Als er een actieve versterker tussenzit dan is het AON en anders is het PON. Voor de gebruiker zelf, is dat transparant.

En de centrale waar de versterkers in zitten heten weer POP’s en zien er vaak uit als transformator huisjes.

In de Reggefiber tijd was alles AON en sinds een tijdje doet de KPN nog alleen GPON. Alles wat AON is blijft AON en wat er nu bijkomt is GPON.

Je zegt dat het transparant is voor de gebruiker, maar hoe kom je dit als gebruiker weten? Totdat het Nokiakastje aan de muur geschroefd werd, had ik geen idee of ik PON of AON had.

Je zou een niet GPON SFP of een niet GPON mediaconverter kunnen aansluiten. Als je dan gescheld en gevloek uit de huizen om je heen hoort komen dan heb je GPON. :wink:

Niet doen als er voetbal op is want dan sneuvelen er ook nog televisies, en dat willen wij allemaal toch ook niet.

1 like

Dat kan altijd met AON. Bij GPON ligt het ingewikkelder. Het laatste wat ik gehoord heb is dat KPN-netwerk geen nieuwe GPON netwerken meer wil aanleggen, maar direct wil kiezen voor XGS-PON. Bij XGS-PON gaan ze 10 Gbit/s door het glas sturen, dan kunnen ze nog meer gebruikers multiplexen op één fiber. Verschillende aanbieders op een ge multiplexte fiber wordt dan nog duurder door de snellere apparatuur die nodig is en die door minder klanten wordt gebruikt.

Cambrium heeft ooit een actie gehad waarbij je 10Gbps op AON kon krijgen…
Op basis van best effort en je moest wel een reden aangeven waarom je dat wilde hebben.