Installatiepakket glasvezel

Wat zit er in het installatiepakket voor glasvezel aansluiting? Binnenkort wordt de glasvezel aansluiting aangelegd. Zit nu in het stadium dat er voor mijn huis een oranje kabel uit de grond steekt. Ik heb de fritzbox 5590 in Duitsland besteld omdat deze nog niet in Nederland leverbaar is. De door Freedom gebruikte 5530 heeft voor mij 1 lanpoort te weinig. Krijg je het installatiepakket ook bij gebruik eigen modem? Ik ga de de Fritzbox rechtstreeks aansluiten op het glasvezel aansluitpunt.

Dat is ook op te lossen met een switch. Mijn ervaring is dat je aan switches geen gebrek kan hebben.

Elke kamer bij ons thuis heeft ten minste twee ethernet aansluitingen en de huiskamer 6. Dat allemaal aangesloten op een 24 ports switch bij de modem/router in de meterkast. Vervolgens lokaal in kamers soms nog een 4 of 8 ports switch extra en op elke verdieping een fritz!repeater aangesloten op een ethernet aansluiting.
Alle switches met ICMP snooping en van Netgear.

@Wil1 : ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. Welke glasvezelaanbieder heb je?

Ik zou ook erg graag een rechtstreeks-op-glasvezel aansluiting met FB5590 via Freedom willen, maar heb de indruk dat Freedom er geen prioriteit aan geeft. Na wat contact via de helpdesk komt het er vooral op neer dat je zelf maar aan alle spulletjes moet zien te komen (de Fritzbox, de XGS-PON, de patchcover en de juiste kabeltjes) en dat Freedom via een supportcall naar KPN je XGS-PON dan aanmeldt. En je het verder zelf mag uitpluizen.

Ik begrijp dat Freedom prioriteiten moet stellen, maar het heeft mij nog steeds ervan weerhouden om de overstap naar glasvezel van Freedom te maken (als Founding Member).

Ik heb ook geprobeerd wat ervaringen hier te verzamelen: [KPN WBA] Ervaringen XGS.PON direct op glas (zonder NTU/ONT) - Internet en hosting - GoT

2 likes

Alle 4 ethernetkabels komen op 1 punt samen bij het huidige modem de 7583. Ik wil geen switches en heb ze ook niet nodig. Ik heb niet de indruk dat de helpdesk niet meewerkt. Is al emailcontact geweest en de medewerker vond de 5590 een goede keuze. Wij krijgen een gpon aansluiting van Glaspoort

Op de oranje kabel komt een kastje, waarin je de glasvezelkabel kunt steken.
Je hebt zelf een Fritzbox gekocht.
Wat zou je nog meer van Freedom moeten krijgen?

Als je tv besteld hebt, krijg je daarvoor wel een pakket.
Het kastje, de voeding, hdmi kabel, afstandbediening en Ethernet kabel 15m/cat5e

Hoewel het niet nodig schijnt te zijn kan je de patchcover TK01 over het aansluitpunt bevestigen. Ik dacht dat dit in het installatie pakket zat.

Die heb ik ook wel gehad.
Ik heb hem opgeborgen, omdat ik een antieke aansluiting heb.

De 5530 heeft ook geen USB poort. Er is ook een aanzienlijk verschil in processing power. Wanneer je niet meer dan ongeveer 15 tegelijk actieve apparaten in je netwerk hebt gaat het prima. Bij de 5490 die ik vroeger gehad heb lag de lat bij ongeveer 30. Ik heb op mijn XS4ALL aansluiting nu ongeveer 35 gelijktijdig actieve apparaten, en dat geeft zo’n 30% cpu-belasting op ee Fritzbox 7590. De 5530 zit met ongeveer 10 apparaten al op 45%.

Daar ben ik het in het algemeen mee eens. Bedenk dat je Fritzbox zelf ook een switch is vwb de LAN poorten en de wifi, en dat de langste route in je LAN niet meer dan 4 switches moet passeren. Anders moet je je LAN met router(s) verdelen in secties, zodat voor iedere sectie aan deze regel wordt voldaan.

Waar vind ik dergelijke specificaties? I heb nu de 7583 VDSL (pair bonding). Zou het graag vergelijken. Verwacht volgend jaar glasvezel van KPN, zou dit jaar al, maar nu is er geen planning meer.

Dat wist ik niet. Ik heb er inclusief Fritz!Box maximaal 3, dus dat is dan geen probleem.
Maar waar is die beperking van max 4 van afhankelijk?

Als je de duitse websites volgt die over Fritz-berichten kom je wel wat tegen. Echte specificaties zijn er niet maar de duurdere fritzboxen hebben meer cpu-power en geheugen dan de goedkopere. De cijfers die ik noemde zijn ervaringscijfers gebaseerd op 7 Fritzboxen die ik in beheer heb (inclusief mijn eigen netwerk): 3 x 7590, 1 x 7530, 1 x 5530, 1 x 4040 en 1 x 6820. In het verleden heb ik een 5490, een 7170 en een zonder nummer gehad.

Ik weet niet meer waar ik dat ooit gelezen heb. (Cisco documentatie?). Het heeft geloof ik met timing te maken. Als je die regel van vier overtreedt kan je allerlei storingen verwachten. Als je er een router tussen zet, begin je weer bij 0 te tellen. Ik geloof dat je een wifi-repeater in dit verband als een router mag beschouwen. Een powerline netwerk en/of een MOCA-netwerk telt afhankelijk van de firmware als een switch (level-2 transparant) of als een router (level-3 transparant).
De “regel van 4” is een level-2 issue en staat los van IP-adressen, vandaar dat je met een router de beperking kan omzeilen.

Thx, dan wordt het zodra hier glasvezel komt wat mij betreft geen 5530.
Maar ik begrijp uit helpdesk pagina’s dat 7590 voor GPON is en je dus nog een glasvezel modem nodig hebt (volgens de handleiding van de 7590), maar heb begrepen dat KPN met nieuwe aansluitingen geen GPON meer levert (???)

Ik krijg een gpon aansluiting van Glaspoort. En Glaspoort is toch ook eigenlijk KPN?

1 like

Glaspoort is een Joint Venture tussen KPN en APG en opereert verder zelfstandig tov KPN. De uitrol van glasvezel gebeurt op basis van PON technologie. Hiervoor dient op de thuislocatie een ONT geplaatst te worden die vervolgens met een FTP kabel aan de modem/router verbonden wordt. Hiervoor is de 7590 (en 7583) zeer geschikt aangezien deze beschikken over een WAN-poort. Wil men geen ONT is een andere oplossing de 5530 (5590 maar die is niet momenteel niet leverbaar in NL en erg duur) met een geschikte SFP module. Deze moet dan wel geregistreerd worden voordat deze werkt.

1 like

Mooi, als KPN uitrolt op basis van PON en er een ONT wordt geplaatst kan ik dus zelfs mijn huidige 7583 van Freedom behouden zodra KPN eindelijk eens glasvezel gaat uittollen hier.
Komt zo’n ONT van KPN of Freedom?
Wat is het standby gebruik van zo’n ONT? Meende ergens te lezen dat ze erg heet worden, ook als ze niet echt in gebruik zijn; Heet worden betekent vermogen verstoken/verliezen.

1 like

Veel reacties maar geen antwoord op mijn vraag wat zit er in installatie pakket en krijg je dat ook bij gebruik eigen Fritzbox. Ook nog geen reactie van de helpdesk.

Ik kreeg niks, omdat ik ook niks nodig had. Heb gewoon mijn eigen Mikrotik 4011 via ethernet aangesloten op de kit die in de meterkast zit. Volgens mij hoefde daar zelfs geen ander kastje opgeschoven te worden. Is al weer ff geleden. Ik kwam van XS4All via KPN glas, waarop ik de 4011 al had.
Ik heb 100 Mbit en vond het puzzelen met een SFP nog niet zo nodig :slight_smile:

@Wil1 Bij een GPON verbinding via een WBA netwerk (zoals Glaspoort), zal WBA/KPN de ONT leveren. Deze zullen ze dan ook moeten installeren. Daarvoor zou je ook een afspraak moeten maken voor plaatsing hiervan. Deze zal je dan met een UTP kabel aan moeten sluiten op de modem.

Wil je hem via de 5590 direct op glasvezel aansluiten, let dan even goed op. (zoals Anco ook zegt). Deze moet eerst geregistreerd worden bij KPN, vóórdat je deze aansluit. Anders kan het zijn dat er problemen ontstaan met het aansluiten van je modem en de registratie hiervan. Let wel, dat het registreren van een eigen ONT handwerk is (en zeldzaam werk), dus het kan zijn dat we hier even wat tijd voor nodig zullen hebben.

Het is afhankelijk van de aansluiting wat er in het installatiepakket je kant op komt. In dit geval zal er dus weinig ‘installatiepakket’ zijn voor je aansluiting. De glasvezelkabel die je nodig hebt om je 5590 aan te sluiten zul je dan ook zelf moet verzorgen (wanneer de glasvezelkabel die aangesloten zit op de ONT niet voldoet).

1 like

Aan dit antwoord heb ik wat. Dat ik de 5590 moest registeren bij KPN voor aansluiten wist ik niet. Dit geldt ook als Glaspoort de aansluiting aansluit? En je bedoeld aanmelden bij KPN voor fysiek aansluiten met kabel aan aansluitpunt?

@Wil1 Ja, de SFP+ module moet geactiveerd worden. Een KPN gebruiker kan dit met de KPN Servicetool regelen. Freedom heeft mij vertelt dat ze dit vooralsnog via een support call bij KPN moeten aanvragen voor iedere klant, dus dat is wel wat omslachtig en tijdrovend ben ik bang.