Recent heb ik via Freedom een Delta Filber glas abonnement genomen. Nu nog de boel werken krijgen.
Bij gebruik van de standaard Nokia ONT en Fritzbox werkte alles out-of-the-box. Maar nu met ONT in een Unifi UDMpro, dat lukt niet. Wie helpt me op weg met de instellingen?
De situatie:
- Unifi UDMpro met UniFi OS 4.3.6
- ZARAM SFP ONT module type ZXOS11NPI
( Zaram XGS-PON ONU SFP+ – Schenk ICT )
- Attema FTU
- Glasvezel-Patchkabel, SC-APC (8°) SC-UPC, Wit
- Delta fiber aansluiting in Altena
- Freedom glas abonnement 100Mbits
Installatie instructies gebruikt:
https://helpdesk.freedom.nl/category-detail/algemene-instellingen-eigen-modem
Niet alle info kan ingegeven worden daar de UDMpro er geen invoervelden voor heeft (of ik heb ze niet kunnen vinden).
Dan nu, alles ingesteld en het systeem komt niet in de lucht:
Via de Freedom helpdesk is de glasverbinding zelf gecheckt. Deze lijkt ok: “Looking Glass zegt dat de SFP up is, met zo te zien juiste SN:xxxx”. Het aan en af schakelen van de verbinding wordt gedetecteerd (bijv. “ont-last-change-time”: “2025-10-14T19:58:05Z”).
Echter, er komt geen data binnen bij Freedom; de Radius server ontvangt geen verzoeken. Aan de UDM-zijde worden er een minimaal aantal packets verzonden en ontvangen, echter die landen niet bij Freedom.
Voor de configuratie heb ik de Freedom aanbevolen instellingen gebruikt en ook geëxperimenteerd met andere instellingen. Ik kom er niet door….
Iemand die een UPMpro op een Delta fiber via Freedom werkend heeft? Kun je jouw instellingen delen? Of wat heb je moeten doen om het werkend te krijgen?
Dank Alvast!!
Onder wat plaatjes met mijn instellingen: