Instellingen Unifi UDMpro + ZARAM ONT + Delta fiber + Freedom netwerk

Recent heb ik via Freedom een Delta Filber glas abonnement genomen. Nu nog de boel werken krijgen.

Bij gebruik van de standaard Nokia ONT en Fritzbox werkte alles out-of-the-box. Maar nu met ONT in een Unifi UDMpro, dat lukt niet. Wie helpt me op weg met de instellingen?

De situatie:

- Unifi UDMpro met UniFi OS 4.3.6

- ZARAM SFP ONT module type ZXOS11NPI
( Zaram XGS-PON ONU SFP+ – Schenk ICT )

- Attema FTU

- Glasvezel-Patchkabel, SC-APC (8°) SC-UPC, Wit

- Delta fiber aansluiting in Altena

- Freedom glas abonnement 100Mbits

Installatie instructies gebruikt:

https://helpdesk.freedom.nl/category-detail/hoe-kan-ik-mijn-eigen-ont-of-pon-sfp-gebruiken-bij-freedom

https://helpdesk.freedom.nl/category-detail/algemene-instellingen-eigen-modem

Niet alle info kan ingegeven worden daar de UDMpro er geen invoervelden voor heeft (of ik heb ze niet kunnen vinden).

Dan nu, alles ingesteld en het systeem komt niet in de lucht:

Via de Freedom helpdesk is de glasverbinding zelf gecheckt. Deze lijkt ok: “Looking Glass zegt dat de SFP up is, met zo te zien juiste SN:xxxx”. Het aan en af schakelen van de verbinding wordt gedetecteerd (bijv. “ont-last-change-time”: “2025-10-14T19:58:05Z”).

Echter, er komt geen data binnen bij Freedom; de Radius server ontvangt geen verzoeken. Aan de UDM-zijde worden er een minimaal aantal packets verzonden en ontvangen, echter die landen niet bij Freedom.

Voor de configuratie heb ik de Freedom aanbevolen instellingen gebruikt en ook geëxperimenteerd met andere instellingen. Ik kom er niet door….

Iemand die een UPMpro op een Delta fiber via Freedom werkend heeft? Kun je jouw instellingen delen? Of wat heb je moeten doen om het werkend te krijgen?

Dank Alvast!!

Onder wat plaatjes met mijn instellingen:

Zie je überhaupt (wireshark) traffic (PADI/PADO) ?
Ik denk aan PPPoE login issue bij beheerder v/d BRAS (die Radius zal gebruiken om je userless/passwordless login te checken).

Zie boven. Indien het een “PPPoE login issue bij beheerder v/d BRAS” zou zijn dan zou het ook niet werken met een FRITZ!box :slight_smile:

Ik las ook dat het werkte met FB@NokiaONT en kennelijk dus niet (meer) met de losse SFP die een ander serienummer/mac/whatever heeft.
De vraag die ik primair had, was of die SFP@Unifi (welke) userside packets ziet en iets discovered (PADI/O…PADR/S) en daarna toekomt aan sessie initialisatie ?

Zet de snelheid van de SFP cage eens op 10GB, ik heb begrepen dat die Zaram niet werkt op andere snelheden en autonegotiate ook niet altijd lekker zou gaan.

De login met de Nokia ONT en de ZARAM ONT verschilt met het serienummer. Ik neem aan dat dit o.a. gebruikt wordt voor authenticatie. Is duidelijk dat het gebruikte login en passwd voor iedereen gelijk en publiekelijk, geen zin heeft voor een veilige en unieke login. Er is dus meer op de achtergrond.

De Nokia SN werd goed herkend, dat werkte. Freedom heeft bij Delta de ZARAM sn extra gecheckt op bijv. typefouten. Zou goed moeten zijn. (Helaas is er slechts 1 tegelijk actief; Nokia is nu vervallen na Zaram activatie).

Maar dan, als dit fout zou zijn, komt er dan toch een verzoek, dat afgewezen wordt, op de Radius server binnen?

Over wireshark, hoe log je de data die door de SPF module direct in licht wordt omgezet?

Hij staat idd op 10Gbit. Als je hem op 1Gbit forceert, dan verbreekt de verbinding. Auto en 10 vast lijken het zelfde. Heb m toch vast op 10 gezet.

1 like

Het serienummer (ONT authenticatie op de OLT) speelt vooral een rol op niveau van gedeelde ‘glasvezel’ waarmee (zeg de) data van gebruikers uiteen wordt gesplitst.
Het serienummer heeft, meen ik, niets te maken met PPPoE, Radius of login.
Dat het wel werkte met FB/Nokia en nu dus niet, doet mij vermoeden dat de belichter of SFP dan mogelijk iets vanuit OLT niet goed doorzet naar de BRAS die de PPPoE login verzorgd.

Op de interface waarin de SFP is ingeplugd op de Unifi UDMpro (die ik verder niet ken: rtfm), zou je packettracing kunnen doen. De capture daarvan duw je in Wireshark om te zien wat het (niet) doet. Hiermee weet je of dingen aan jouw kant (lijken te) werken. Naar ik begrijp ziet Freedom de SFP wat imo niet wil zeggen dat de OLT (via L2) ook naar de juiste BRAS switcht.

De packet capture is een goed idee. De UDM heeft inderdaad z’n optie.

Ik krijg echter alleen een time out error, wat ik ook probeer. Geen data …. een terugkerend dingetje nu :frowning: Dit lijkt dood te lopen na een paar uur tobben

De data flow:

Van Freedom: “Authentiactie gaat via de netwerkleverancier en de fysieke lijn”.

Als er dan data uitgewisseld wordt en al is het weinig, dan lijkt het te stranden bij Delta als ik jou goed volg Larry. Immers er komt nix aan bij Freedom en authentiactie ligt mede bij Delta. lastig

Ik neem aan dat het MACdat is wat het stickertje zegt.

Doet mij sterk denken dat er dus, ondanks status display*, er geen packets zijn en je dus sws niet toekomt aan het PPPoE proces. Maakt het verhaal sterker dat je ( via Freedom ?) bij Delta moet zijn.

*Wel nog een vraag, blijft de teller van status op dezelfde waarde ?
Soms ook goed, voordat getraced gaat worden, even een uit/aan actie etc.etc, te doen.

Niet gelezen maar FWIW mogelijk om je tijd - tot maandag helpdesk - door te komen: Tweakers: [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren

Op internet is veel info te vinden over het aansluiten. Zo ook je link Larry. Wordt vooral ingegaan op de hardware. Meer en meer lijkt het hier een sotware / config issue. Wel goed overziucht, de info op via de link.

De tellers lopen op. Geen herstart gedaan sinds vorige plaatje hierboven. Nu staat de teller op:

Iemand die zijn/haar werkende UDM configuratie zou willen delen?
Dank!

Curieus, dan zouden er ook te traceren packets moeten zijn.
Los daarvan, zonder inlog en/of logische connectie, is er dus iets van traffic en de hamvraag is dan wat voor data dat is. Down is wat hoger dan up dat doet denken aan polling o.i.d.
(Even er vanuit gaan dat de interface niet staat te liegen).

Zelf (ver)denk ik de belichter van die Delta-fiber, die jouw connectie (SFP-ONT serienummer) moet inleren en doorzetten naar de Freedom-BRAS.
Wanneer je toch “niets” kan doen, probeer eens terug te schakelen naar de ONT-Nokia+FB (wier serienummer mogelijk ook als valide blijft geregistreerd).

Nog een vraag die mij opborrelt, is de connectie XGS-PON of GPON en/of dus jouw SFP wel de de juiste is ?

Eerst, bedankt voor je tijd tot zover. Je inbreng wordt gewaardeerd!

Voor zover mij bekend heeft Delta hier XGS-PON. De ONT door Delta geplaatst (en nu niet actief) is een Nokia ONT XS-010X-R. De ref guide heeft het over “With XGS PON as the uplink interface”. Dan neem ik aan dat mijn link XGS-PON speekt.

https://www.nokia.com/asset/213892/

Van Freedom krijg ik gemeld dat vanmorgen Delta dit rapporteert:

- Ze zien de SFP goed aangemeld.

- Er zijn geen alarmen te zien (de laatste was van 14 oktober)

- Ze zien het MAC-adres verschijnen aan hun kant.

- Ze zien geen data lopen.

Daarmee, de verdenking rust op de UDM instellingen, MTU’s als eerste. Echter die zijn via de GUI niet rechtstreeks instelbaar en controleerbaar…

Ik ga idd nu maar terugschakelen. De ONT rechtsreeks op de UDM werkt wel (Fritzbox is niet nodig). Dat betekent de Nokia ONT weer terug aanmelden. Dan werkt de Zaram ONT niet meer. Er kan er maar 1 tegelijk actief zijn kennelijk. En dan maar eerst rustig uitzoeken wat nodig is om dit werkend te krijgen. Zo is voor een KPN aansluiting kennelijk special firmware vereist. Welke firmware heb ik en zijn daar ook nog weden bijv? Dan de command line interface maar eens uitzoeken in detail en zien wat daar in te stellen is en diagnostics te zien.

Iig wat progressie. Ik meen mij ergens te herinneren dat Delta in het verleden bij omschakelen tijdelijk zowel oud als nieuw serienummer accepteerde. Dus helaas niet meer.

Indien je bij de command interface kan komen kan je nog proberen met het tcpdump commando (zoek reddit: tcpdump <interface> -w <filename.pcap> kijken of er data word uitgewisseld.
Oeoa manier wordt er data uitgewisseld, al was het maar je MACaddress. Dat dit niet aankomt in/bij UDFM kan dan weer wat duiden aangaande firmware.

Het intrigeert wel. Ik zou toch willen denken, geen rocket science, dat dingen standaard schoon uit doos met desnoods reset moet werken. Ook is niet helemaal uit te sluiten dat iets echt stuk is. Suc6

Hoi WKE,

ik heb precies dezelfde instellingen, alleen ARP cache timeout staat bij mij op 600 seconden. Dus je configuratie zou moeten werken.

Ik heb dezelfde UDM Pro, alleen heb ik de FS XGS-ONU-25-20NI. Ben overgestapt van Delta naar Freedom over Delta belichting, ben tien dagen met Delta / Freedom bezig geweest, twee monteurs over de vloer gehad, etc. En ik werk bij een netwerk leverancier, maar dat hielp niet :wink:

Hou vol!

Nu ben ik toch echt benieuwd wat het probleem was en wat er aan gedaan was om het op te lossen!