Internet bankieren en login methode

Hoi

Ik kom net geheel toevallig de volgende link tegen;

Mijn vraag is nu: Waar kan je zonder smart phone bankieren (dus met webbrowser)? Hoe gaat dit dan en wat voor een ervaringen heeft men hiermee?

Vr.Gr,
Rob

Ik ben al een tijdje op zoek naar een andere bank en dan loop ik ook hier tegenaan. Het lijkt wel of alle banken de beweging richting smartphone aan het maken zijn.
Ik zit nu bij ING en het enige wat me daar houd is dat ik alles op papier kan doen. Bij andere banken kom ik vaak uit op een website vol trackers (zelfs in je persoonlijke omgeving) of een smartphone app (die vaak ook nog vol trackers zit, nog buiten wat de OS’en zelf doen).

Op die pagina staat dit:

Ben je (ook) zakelijk klant of kun je niet overstappen op Mobiel Bevestigen? Dan vraag je telefonisch een nieuwe identifer aan. Bel ons en houd je rekeningnummer bij de hand.

Bij de ING is het een scanner die zonder pas werkt (wel met eigen PIN) die gekoppeld is aan jouw rekening/account. Bij de ABN-AMRO is het een e-dentifier die generiek is en met je pas werkt.

Hoi

Doet de ING ook papier voor nieuwe klanten? Ik ben daar ooit uit idealistische motieven weggegaan. Achteraf gezien misschien niet zo’n goed idee. Daarnaast koop ik veel online en dan is internet bankieren best wel handig.
Ik heb hier een zelf geschreven redirector in Squid hangen en die blokkeert nog al wat track specifieke URL’s. Vervangt ze door een transparant gifje.

Hier een overzicht van eea;

Ik had al eens eerder naar de Volks bank gekeken, maar permanentie cookies stonden mij toen tegen. Dat was voordat ik door had dat je ook bepaalde cookies kan uitsluiten van wissen.
Je hebt permanente cookies nodig voor ‘browser aanmelden’. Je kunt overigens meerdere browsers aanmelden, dus een perse PC gaan gebruiken is blijkbaar geen probleem.

Ik ben een beetje de diverse Volks bank takken aan het vergelijken. SNS heeft dus een kantoor in mijn woonplaats, en misschien is dat ook wel een criterium.

Vr.Gr,
Rob

tldr; Bij Rabo en Amro kan men met een identifier, internet bankieren.

Is er tenminste geen smartphone nodig. De Rabo biedt d8 ik ook een 5-cjifer codetoegang vanaf een vooraf geautoriseerde (cookie)browser.
Eenmaal ingelogd is er bij Amro en Rabo nog maar één echte tracker, die van de bank zelf, actief. De boel lijkt daarin wel wat verbeterd. Vroegûh verzoop iemand in allerlei toegevoegde diensten en kan men zonder problemen, de eventueel niet-bancaire zooi, blokkeren.

Banken zelf, in hun ZYX tunnel, promoten smartphone omdat dit hun naast (betaal)platform, ook meer mogelijkheden biedt (ver)binding te maken met hun klantenomgeving (betalers en halers).

Wat mij (iLove Tech) stoort is dat gebruikers geen keuze wordt gelaten hun door anderen opgelegde (bank)zaken te doen en het bezit van een telefoon welhaast essentieel is om deel te nemen aan de samen(be)leving.
Vervelend is, naast door wetgeving veroorzaakt, ook dat gebruikers zich - ook thuis - niet meer anoniem kunnen wanen.

1 like

Ik heb op mijn telefoon geen bank app. Dat wil ik niet en ik vind het ook niet veilig. De banken zouden voor de twee-fase authenticatie iets moeten bieden dat niet meteen een hele bankieren app is. Ik zit bij ABN-AMRO en kan voorlopig nog de e-identifier gebruiken maar die wordt steeds meer ontmoedigd, en ik weet niet of ik nog een nieuwe kan krijgen wanneer hij het niet meer doet.
ABN-AMRO is ook de “uitvinder” van het tikkie, maar je kan vanuit de Internet bankieren omgeving op de computer geen tikkie sturen. Dat kan alleen via de app voor de telefoon. Bij sommige andere banken kan het vanuit de internet bankieren omveging wel
 Dus het is gewoon onwil, en nog meer pushen om bankieren op je telefoon te gaan doen.
Ben ik nu zo abnormaal om het niet veilig te vinden wanneer je met alleen je telefoon kan inloggen. Twee-fase authenticatie waarbij je alleen maar wat codes moet weten en alles op Ă©Ă©n enkel apparaat doet, sorry maar dat vind ik niet veilig genoeg.

Hoi

Zie te zien is de SNS de enige met een link op de website naar aanmelden als klant zonder app. Ik heb het in ieder geval elders niet gevonden.
Je moet daarvoor langs bij een filiaal, maar dat zit hier op fiets afstand.

Vr.Gr,
Rob

1 like

Bij ABN AMRO is alleen een link om in te loggen, maar daarna krijg je voorlopig nog de keuze om een QR code in te lezen met de bank app op de telefoon, of om de e-identifier te gebruiken. De keuze komt dus pas nadat je hebt geklikt op inloggen.

Hoi

Login links zijn er wel, maar aanmelden als nieuwe klant kan ik zo gauw niet vinden.

Vr.Gr,
Rob

Ik denk dat internetbankieren net zo veilig is als papier of whatever.
De methode zelf, door wijdse schaalgrootte en directe beschikbaarheid, maakt misbruik wel eerder mogelijk. Direct met Ă©Ă©n klik onomkeerbaar betalen maakt misbruik mogelijk. Dit wmb ook t.a.v. impulsboekingen waar eerder het tijdsverloop en moeite daarvoor een stukje (handelings)bescherming bood.

Elk systeem met vooral de mens daarin, heeft mores en merites. Maak dingen daarom tot eem bvk gelijkwaardige keuze.

Het punt dat ik er van maak dat de samenleving daarmee de gebruiker dwingt tot gebruik van techniek dat daarmee haar vrijheid tot die (enige) keuze inperkt.
Dat dingen alleen via de APP kunnen is idd welbewust om het medium te promoten. Ik zou willen dat dingen die een bedrijf tot standaard vermaakt, dat ook in die basis kan worden gebruikt.

Wat ik weer zou willen van al die digitale opdringerigheid (die ik meer dan begrijp) is dat de gebruiker daarmee zichzelf naar keuze kan beveiligen en beschermen.
Niet alleen in hoeveelheid maar ook t.a.v. tijdstip(pen), plaats en locatie. Dit geldt wmb ook voor toegang vanuit internet(browsers). Of bv meerdere codes en/of waar anderen een losse 2FA veel zinniger vinden.

Fijn is dat dingen snel & overal (zouden) kunnen maar dat moet niet de drijfveer zijn om gebruikers tot Ă©Ă©n (technisch) systeem te dwingen (of daartoe te verleiden).

1 like

Niet lang geleden bood iemand van de ABN-AMRO mij nog aan zo’n ding kosteloos op te sturen naar het buitenland.

Alle banken zijn wel aan het pushen naar applicaties, maar tot nog toe is er geen enkele met een applicatie voor een systeem wat ik ook heb. Ik heb ook nog geen voorbeeld gezien van een bank die het verplicht.

Bij SNS bank zijn de digipas aan het uitfaseren en daar krijg je dus geen nieuwe als de oude niet meer werkt en moet je gaan werken met een browser code, SNS App of digicode.

Wij konden begin dit jaar nog een nieuwe aanvragen, maar het is wel flink zoeken op de site hoe je dat kan aanvragen. Met de app heeft mijn vrouw geen toegang tot de rekening waar ze voor gemachigd is, inloggen met de identifier kevert wel die toegang. Dat was blijkbaar een valide reden om er nog een te krijgen.

Overigens vraag ik me af hoe je de app koppelt zonder zo’n ding, Bij de laatste herinstallatie van de foon was ie nog nodig. Ik denk dat wij een oude foon gaan gebruiken voor de app als dat de enige optie wordt.

1 like

Dat is goed om te horen. Ik heb geen ervaring met online aanvragen. Ik ben altijd gewoon naar het kantoor gegaan (er is er nog eentje hier in Eindhoven) en heb gewoon een nieuwe e-identifier gekregen bij inleveren van de oude. Maar dat is al weer heel lang geleden (van vóór Corona in elk geval).
Op zich zou ik wel kunnen leven met een twee-fase authenticatie die via de telefoon werkt. Dat heb ik al voor een aantal diensten, die werken met de Microsoft authenticator app. Maar ik wil op de telefoon geen complete bank app installeren. Misschien gaan we ooit nog een bredere toepassing krijgen van passkeys? Dat geeft de mogelijkheid om daarvoor een soort dongle te gebruiken die los staat van het apparaat waarop/waarmee je wil inloggen.

Eerlijk gezegd geen idee, ik ben al klant vanuit de postbank tijd :slight_smile: .

Ik blokkeer de meeste op DNS niveau, resultaat is hetzelfde :slight_smile: .
Let wel op: Bij sommige banken werkt het internetbankieren dan ook niet meer.
Daarnaast vind ik een privé bankier omgeving geen plek voor trackers, als een bank die daar wel plaatst hebben ze een heel ander begrip van privacy dan ik en wil ik er geen klant zijn.

ABNAMRO heeft nog steeds zaken die perse met de e.identifier moeten.
Al schrijven ze, dat het bij uitzondering zonder kan.
Het nadeel is, dat je pincode+pas toegang geeft tot alles.
Je dagelijkse pas blokkeren voor internet bankieren en een 2e voor inloggen, maakt het veiliger.
Ook hebben ze af en toe de gewoonte om de telefoon niet op te nemen.
Je moet dan bellen met de app, dat gaat sneller zeggen ze.

Helaas moeten wij wel online alles regelen, het kantoor hier is jaren geleden al dicht gegaan. Als provincie hoofdstad heb je geen banken/volledig ziekenhuis/
 nodig. (Wel een vliegveld)

Tja, in deze wereld is geld verdienen/niet uitgeven belangrijker dan een dienst leveren.

Provinciehoofdstad is blijkbaar geen belangrijk argument meer. De grootte van de stad wellicht wel. In de vijfde stad van Nederland (Eindhoven) hebben we van elk va de grote drie (en nog meer) banken nog wel Ă©Ă©n kantoor (alsook een volledig ziekenhuis en een vliegveld). Alleen met het krijgen van glasvezel voor alle inwoners was het heel lang droevig gesteld. KPN/Reggefiber is in 2012 gestopt met de uitrol toen ongeveer 2/3 van Eindhoven was aangesloten. En het heeft tot 2022 geduurd voordat het resterende deel door een initiatief van T-Mobile (nu Odido) een open kabel heeft gekregen waarop we Freedom konden krijgen.

Ach, op dat punt heeft Lelystad het wel weer goed geregeld. Veel mensen die de trage ADSL zat waren (20m/750k) die dan maar op glasvezel wilde. In de eerste wijken was 2/3 intresse soms niet gehaald. Vlak voor onze wijk aan de beurt was had men al 2/3 voor de gehele stad bereikt en werd alles aangesloten. (en de 2 overgeslagen wijken aan het eind ook)

Het was wel een smerig spelletje van KPN, gegund onder voorwaarde dat er geen intekening nodig was, man in '12 zou beginnen en in '14 iedereen was aangesloten. Dat werd in '14 start met intekening en '16/'17 adressen aangesloten. We hebben hier sinds aug '15 fiber via xs4all (30mbps) en sinds jan '22 via freedom. Keuzevrijheid is wel erg prettig.

Als we die opties nou ook hadden voor authenticatie bij banken
 (om maar weer on-topic te komen) Als de app echt de enige authenticatie optie wordt, dan wordt dat een out toestel afstoffen voor de authenticator functie en blijft de telefoon die ook buiten komt verschoont van die app.

Dat zal ws niet lukken vanwege geketende afhankelijkheden. Nog los dat ws een “bank” in haar voorwaarden zeker geen verantwoording zal nemen voor een “verouderde” authenticatie.

Na verloop van tijd verdwijnen op toestellen ook functies omdat ze met een 1-2tje functioneel niet meer te gebruiken zijn.