Internet (+bellen) (+TV) - Koppelverkoop?

Ik ben dus overgestapt van XS4ALL naar Freedom - omdat de eerste stopt met hosting-activiteiten en Freedom verder dezelfde faciliteiten als XS4ALL biedt.
Wat vooral mijn partner echt stoort dat ik daarmee gedwongen ben ook naar een andere TV-aanbieder over te stappen. Voor mij maakt dat niet zoveel uit - ik kijk toch zelden TV - maar voor haar is dat een enorme achteruitgang.
Waarom is het kennelijk nog steeds niet mogelijk om de diensten (VoIP, IPTV) los te koppelen van de internet-provider? Technisch kan dat nooit een issue zijn (het is allemaal netwerk-verkeer). Dit riekt naar (verboden) koppelverkoop-praktijken.

Wij hebben hier toch ook alleen internet afgenomen en geen TV. Wat Michael ook al zegt, er is geen koppelverkoop bij Freedom. Je hebt zelf de keuze om wel, of geen TV erbij te nemen. Wij hebben gekozen voor NLZiet, dus dat is helemaal los van Freedom Internet.

Nope, Freedom is juist een van de beste providers die wij kennen en je niet opdringen aan allemaal onzin dingen, die je toch nooit nodig hebt (althans, wij niet).

Ben het met iedereen eens: je HOEFT er geen TV bij af te nemen. Het gaat er mij om dat je, wil je IPTV afnemen, je geen keuze hebt dan wat de provider aanbiedt. Uiteraard is streaming (zeker op een smartTV) een alternatief - maar met (grote) beperkingen. NLZIET is al genoemd maar dat biedt alleen de NL zenders aan; hoe komt ik dan aan de Belgische, Duitse en Engelse zenders - waar mijn partner ook belangstelling heeft? Voor lelk daarvan een app dan wel streamingdienst? Ze heeft al genoeg moeite met CD na jaren KPN
Het wordt - zeker onder de meer technisch onderlegde personen - nogal eens vergeten dat niet iedereen zo handig is met “dat moderne gedoe”.

Ik wil ook gewoon KPN TV bij Freedom, maar dat kan helaas niet.
Dus echte keuzevrijheid is er niet, ja de keus om iets niet te nemen, niet de keus om iets anders wat je wenst wel te nemen.

Die gedachte lijkt mij niet verwijtbaar aan Freedom maar vooral een keuze van TV aanbieder(s) die kennelijk hun dienst wil koppelen met bepaalde (eigen) providers.
Wanneer de provider zelf ook TV aanbieder is, lijkt mij de ingebouwde koppeling evident.
Providers die zo op hun beurt daar weer win=win (end who’s fucked) voordeel uit halen.

Het is best mogelijk maar aanbieders (of afnemers) willen dat kennelijk niet. meestal vawege de triple-play winstmogelijkheden.

Hi Willem,

probleem is dat er maar weinig aanbieders zijn die een breed assortiment aanbieden.
Nadat Netflix heeft laten zien hoe het ook kan, is o.a. Disney een eigen kanaal begonnen en beperkt de toegang voor anderen.
En zo hebben er nog een paar de Dollar tekens in de ogen gekregen en zijn eigen distributies begonnen. (Amazon Prime; TLC ).

CD is een van de weinige aanbieders van een breder assortiment. Het zijn KPN en Ziggo, die vooral de deur op slot zetten.
Disney, Netflix, Amazon, TLC
 etc. die leveren alleen wat ze zelf maken.

Telefonie regel ik elders omdat ik een paar nummers heb die ik wil behouden, en een eigen PBX met trunking run.
TV neem ik wel af via Freedom, afgezien van enkele technische (wel hardnekkige) gebreken waar ik ook oplossingen voor zie komen, werkt het meestal wel. (Nu is een glasvezel aansluiting helemaal niet vergelijkbaar met DSL, dus ervaringen elders kunnen anders zijn).

De koppeling is overigens historisch ontstaan door de analoge coax netten (die verkocht zijn aan UPC/Ziggo) waar eerst geen internet over heen kon, en later wel. Dat is inmiddels omgeslagen naar internet wel en DVB-C in steeds mindere mate en binnenkort waarschijnlijk helemaal niet meer).
Inmiddels is die harde koppeling nergens meer voor nodig, en is voor KPN nooit nodig geweest.

Klein tipje van de sluier:

Hoe Freedom ooit bij Canal Digitaal is beland als televisie provider heeft de volgende reden. Alleen Canal Digitaal bied aan om IPTV op deze manier aan te bieden over meerdere netwerken. Dus het netwerk van WBA (KPN) en de talloze andere glasvezelproviders via bijvoorbeeld het COA netwerk.

Je kunt als ISP wel via KPN televisie gaan leveren, alleen is dit dan alleen mogelijk via het WBA netwerk. Als Freedom dus KPN televisie aan zou bieden, hebben alleen klanten op het WBA netwerk hier profijt van. Klanten die via het COA netwerk televisie willen kijken zijn hiermee uitgesloten.
Ziggo televisie is ook niet overal in Nederland te ontvangen, dus dat is ook geen optie.

Daar het niet handig is (en we een opstartend bedrijf zijn) om 3 verschillende televisieproviders te hebben is de keuze gevallen op Canal Digitaal die zowel op het WBA netwerk als op het COA netwerk op deze manier televisie kan aanbieden.

‘Deze manier’ is trouwens via multicast. Om televisieverkeer via unicast te doen is zeker voor een opstartende provider bijna niet mogelijk door de bandbreedte (en daarmee kosten) die dit zou vragen.

Er zijn alternatieven te noemen. Kijk maar op de website van Freedom. Op Interactieve Televisie (van Canal Digitaal) | Freedom geven we NLziet bijvoorbeeld als alternatief aan.

Hierbij een klein beetje achtergrond waarom we dingen doen zoals we het doen.

Toevoeging:
Voor bellen geld dit niet. Je mag bij Freedom absoluut elke provider kiezen voor bellen. Je hoeft niet per sé bij Freedom telefonie af te nemen.
Zolang je SIP gegevens hebt van je VOIP telefonie provider kun je deze gewoon instellen in het modem.

3 likes

ik heb nog een tijdje Ziggo-TV gehad, nadat ik Freedom internet kreeg.
gaat prima samen, maar ik heb uiteindelijk ook Ziggo opgezegd.

Je kunt natuurlijk altijd zelf inderdaad Ziggo televisie naast de internetverbinding hebben. No problem. :slight_smile:

Probleem is dus verbinding-technisch - daar kan ik mee leven, maar jammer is het wel. Natuurlijk kan ik alternatieven gebruiken maar zoals gezegd: Dat maakt het er niet makkelijker op - en zal in de praktijk duurder zijn. En Ziggo wil ik - gezien problemen in het verleden - er gewoon niet bij hebben

Even voor de duidelijkheid - Google helpt hier niet echt: Wat zijn WBA en COA netwerken?

1 like

WBA: WBA (KPN)
COA: . Producten - Cambrium (Cambrium) noemt COAnet “ons netwerk”. best match denk ik.

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.