Internet delen met anderen ook bij Freedom?

In het Algemene voorwaarden | Freedom staat:

12.7 Het signaal dat je van Freedom ontvangt, mag je niet openbaar maken, verveelvoudigen of anderszins aanwenden voor ander gebruik dan in huiselijke kring. Het delen of doorlijnen van de signalen met andere huishoudens, waaronder collectieve huisvesting, is niet toegestaan.

Als bedrijf heb je liever geen concurrentie van je eigen klanten, dat snap ik wel. En ik snap ook dat het te maken heeft met de wet en regelgeving… Je internetverbinding delen zonder afgesloten te worden – Bits of Freedom maar het blijft telleurstellend…

Er zijn taloze reden voor gemeenschapelijk delen van het internet, zoals met bijvoorbeeld bewoners met lage inkomens die thuis zonder internet zitten of die in precaire woonsituaties zitten die op elk moment uit hun huis kunnen worden gezet en niet in aanmerking komen voor het tekenen van een contract of zelfs voor experiementele en educatieve doeleinden met studenten of in een wijkhuis… enz.

Een prima voorbeeld van is Over Wireless Leiden | Stichting Wireless Leiden

Zonder eigen ISP te worden hoe kunnen we op een doe-het-zelf manier internet delen? Zijn er manieren waar je als klant goede afspraken kan maken met Freedom over de manier waarop de verbinding wordt gedeeld? Ik hoor het graag.

1 like

Freedom is hier zelf actief: Freedom start proeftuin om de digitale kloof te dichten | Freedom

En wij niet. Dat is mijn punt.

Hoe meer regeltjes je maakt, hoe groter de kans is dat je ze overtreed.
Je hebt ook niet alleen met Freedom te maken, maar ook met de netwerk beheerder.
Die heeft namelijk ook regeltjes voor Freedom.
Collectieve huisvesting is een heel specifieke woonvorm.
Bij studentenhuizen spreekt men vaak van onzelfstandige bewoning.

Zoals het er nu staat, is best simpel en begrijpelijk.
Het is ook een consumenten aansluiting en geen zakelijke aansluiting.

En zeer beperkend. Bij een zakelijke aansluiting geldt ook de AV.

Wat Freedom kan bereiken met die proeftuin is slechts een druppel in de oceaan vergeleken met wat het zogenaamd maatschapelijke middenveld zouden kunnen realiseren als delen niet zo sterk ontmoedigd wordt door alle partijen.

Ik woon in de regio en in mijn straat was een tijd een ‘node’ die ik zelfs met een speciale buitenantenne nauwelijks kon bereiken. Volgens mijn informatie is het nooit echt een succes geweest en is het inmiddels afgebouwd. Dit bericht is van feb. 2022.

Je wordt vanzelf ISP als je zoiets gaat organiseren. Het afgelopen jaar ben ik twee keer bij familie en vrienden geweest die naar een centraal wonen complex verhuisd waren. In beide gevallen was er een centrale internet aansluiting en in beide gevallen was het een ramp. Ik denk dat in beide gevallen ook de AV van de ISP overtreden werden, maar de contracten heb ik niet gezien. In beide complexen werd het door een plaatselijke Handige Harry met net niet genoeg ICT kennis gecoördineerd waardoor deze persoon in de rol van ISP terecht kwam. Die werd een bijna fulltime huis-helpdesk wat hem uiteindelijk over het hoofd liep. Vooral toen de TV-kastjes kwam met hun VLANs of IGMP snooping vereisten. Het overgrote deel van de appartementen had dan ook inmiddels een eigen Ziggo of KPN aansluiting.

De financiële noodzaak is er ook minder dan zo’n 20 jaar geleden toen dit soort initiatieven ontstonden. Het percentage van je inkomen dat je nodig hebt voor een Internet + mobiel pakket is nu veel kleiner dan toen. Als je in de bijstand zit telt elk tientje, maar het is toch een relatief klein probleem vergeleken bij huur- en energielasten.

Ook al is het niet toegestaan, ik heb in de xs4all tijd ook een tijdje mijn buren toegang gegeven tot mijn wifi netwerk.
Zonder al te veel te vertellen, buurvrouw gescheiden, en kort daarna haar ex overleden, dus alimentatie viel weg. Ze had 2 dochters van ergens rond de 7 en 9 jaar. En zoals je zal begrijpen geen cent te makken.
Ze deed wat ze kon, sliep zelf op een slaapbank in de woonkamer zodat haar 2 dochters elk een eigen kamer konden hebben. Haar dochters hadden voor hun school en huiswerk toch echt een computer met internet nodig hadden. Maar daar was dus absoluut geen geld voor.
Ben toen in mijn schuur gedoken en heb van wat ik nog had liggen een computer samengesteld, oude monitor muis en toetsenbord had ik ook nog liggen. Heb een USB wifi ontvangertje gekocht en heb dat bij haar neer gezet. Ook heb ik haar kinderen op het hart gedrukt dat als ze iets moesten printen ik dat voor ze kon doen (sterker nog, ik vertelde dat ik heel erg boos zou worden als ze dat niet zouden doen als ze printwerk nodig zouden hebben :smiley: )

Zelden iemand gezien die zo blij was dat ik dat kosteloos voor haar en haar kinderen wilde doen.

Uiteraard was het eigenlijk niet toegestaan dat ik mijn wifi deelde met mijn buren, maar weet zeker dat xs4all er geen probleem van gemaakt zou hebben, gezien de situatie.

Inmiddels is zowel zij en haar dochters als wij verhuisd. Maar het voelt nog steeds goed te weten dat die dochters hun school met zeer goed resultaat hebben af kunnen maken en dat ik daar een heel klein beetje bij heb kunnen helpen.

En zou zo’n soort situatie zich weer voordoen, dan zou ik absoluut weer hetzelfde doen. En ik weet vrijwel zeker dat Freedom daar geen bezwaar tegen zou hebben, immers, er was destijds toch sowieso geen geld om internet abbonnement af te nemen.

3 likes

Je bent een held @Anton

ALS ik het al zou overwegen,
dan houd ik Freedom op de hoogte.

EN

ik zou de armlastige klant vragen om op - hun beurt - bij wijze van dank op enkele wijzes reclame voor Freedom te maken (mondeling, t-shirts, sticker op de fiets, … noem maar op)

Ehmmm, wij Freedom leden betalen er allemaal aan mee. Dus ik doe het al een klein beetje, laat ik het maar zo schrijven.

Ik kan me de problemen rondom tranentrekkende privesituaties voorstellen, maar vraag om ook naar de andere kant te kijken. Freedom is nog steeds niet EBITA-positief, en kan dat alleen worden als er voldoende klanten komen. En dat gaat niet lukken als we massaal voor een situatie gaan waarbij een enkele bewoner een hele straat voorziet van Internet.
En zonder een positief resultaat wordt Freedom een aflopende zaak, dus dat wil je niet.

Je kunt ook stroom of gas delen. Waarom is dat minder interessant? Omdat, als de buurman een grote kachel op zijn geleende aansluiting aansluit, jij dat merkt aan je energierekening.

“Internet delen” is dan anders omdat jouw kosten niet groter worden als je deelt, maar het levert voor Freedom wel problemen op want ze lopen inkomsten mis. Bovendien ontstaan er problemen met de wettelijke eisen rondom tappen enzo - niet fijn, maar Freedom is gehouden zich hieraan te houden.

Ik verwacht niet dat Freedom gedoe maakt van een specifieke moeilijke situatie (alhoewel je met een prepay SIM met data erop ook een heel eind bent!). Maar ik hoop dat Freedom wel moeilijk doet als hele rijen studentenhuizen belicht worden met een enkele consumentenaansluiting. Zou het niet zo moeten zijn dat Freedom hier meer aan zou moeten verdienen?

1 like

De vragensteller en een aantal reageerders bedoelen - denk ik - vooral kleinschalige noodzakelijke hulp.

Daarnaast is

Maar zelfs als dat punt al wel is gepasseerd, lijkt het me niet slim om

vanuit één betalend punt.

Dus typisch een Community-item met vele gezichtspunten.