Internet gestopt met werken na stroomstoring

Sinds afgelopen nacht - waarbij we een stroomstoring hebben gehad - werkt mijn glasvezelverbinding niet meer. Als ik de logs bekijk van de Fritz!Box 7590 dan staat de hele log vol met deze regels:

24.12.22 14:19:25 Internet connection cleared.
24.12.22 14:19:25 PPPoE error: Timeout.

Deze errors herhalen zich elke minuut. Ik heb zowel de NTU als het modem meermaals herstart, wat het probleem niet heeft opgelost. Ik heb uiteraard de helpdesk ook al gemaild, maar die zijn natuurlijk gesloten en de geautomatiseerde antwoordmail geeft sowieso ook al aan dat het wegens drukte soms ook niet lukt “binnen een paar dagen te antwoorden”.

Sowieso is de PPPoE-verbinding altijd al instabiel geweest sinds de overstap van “XS4ALL” naar Freedom, maar daarbij was het altijd een kortdurende onderbreking van ongeveer een minuut. Nu zijn we inmiddels een halve dag verder zonder werkende verbinding.

Side-question: Hoe krijg je notificaties per email werkend op dit forum? Ik moest per se aanmelden met mijn “freedom.nl emailadres”, maar die gebruik ik natuurlijk helemaal niet en ik kan mijn gewone emailadres niet toevoegen.

Oei, da’s vervelend zeg. Ik hoop dat iemand van de helpdesk meekijkt.

Dat je moet inloggen met je freedom account hier klopt. Dit forum is alleen door Freedom klanten volledig te gebruiken.

Ja, op zich prima dat het alleen voor klanten is, het is alleen jammer dat je dan geen notificaties kunt krijgen per email omdat ze ook het toevoegen van secundaire emailadressen hebben geblokkeerd, terwijl de normale mail van hen wel op mijn eigen domein gewoon binnenkomt.

Anyway, nog steeds geen PPPoE sessie op kunnen zetten. Ik weet niet precies waar Freedom PPPoE termination doet, maar als dat in de wijkkast is zou daar mogelijk iets kapot zijn gegaan tijdens de stroomstoring.

Over welk netwerk heb je glasvezel? Misschien dat je bijvoorbeeld op een storingspagina (KPN netwerk?) kunt kijken of er in jouw buurt meer problemen zijn met andere providers.

Ik zit (helaas) in het gebied van KPN. Als ik op hun site mijn PC+NR invul staat daar heel triomfantelijk: “Er zijn geen storingen of onderhoudswerkzaamheden in deze regio gevonden.”

Gezien de NTU gewoon aangeeft verbonden te zijn denk ik ook niet dat de storing bij KPN zit. De kabel werkt gewoon, er komt alleen geen PPPoE-sessie tot stand.

Ik zie nu pas je bericht en heb je bericht iig doorgezet naar onze ingang bij Freedom.
Ze zullen wel wat meer van je willen weten qua adres gegevens maar dat zullen ze je wel in een PM vragen.
Mocht je het nog niet gedaan hebben, stuur iig ook een mailtje naar de helpdesk.

Mailtje naar de helpdesk heb ik inderdaad al gestuurd, maar naar ik uit het geautomatiseerde antwoord opmaak zijn die gesloten en pas op dinsdag weer open. Adres- en klantegegevens heb ik in de mail uiteraard meegestuurd.

Ik zal dit forum periodiek checken om te zien of ik bericht heb.

@martijnotto ,

waarschijnlijk heb je 't al lang geprobeerd, maar ik geef je toch even de tip:
NTU en FB7590 uit, en van beide apparaten de stekker uit de wandcontactdoos.
Als je jouw internet via zo’n stekkerdoos-PowerLine doorzet in huis, dan die er ook uit halen ùn van het modem loshalen.
Haal aan Ă©Ă©n kant even de netwerkkabel los tussen de FB7590 en de NTU.

Laat dit 1 minuut los.

Zet nu eerst de NTU aan, en wacht minstens 1 minuut.
Doe nu de netwerkkabel weer in de FB of de NTU (waar-ie zat)
Wacht even en doe de FB7590 weer aan.

( trouwens:
als het kan, gebruik dan wandcontactdozen en verlengkabels MET randaarde )

Controleer eerst wat de status na 5 minuten is, en doe pas daarna jouw eventuele PowerLine in het stopcontact.

De meeste apparaten sneuvelen niet op het moment dat de spanning er af gaat,
maar pas nĂĄ de storing:
als het hele huis op exact hetzelfde moment weer aangaat, nameliojk als de spanning terug komt.
Dan is het 230V-net namelijk niet ‘schoon’ , want in de hele wijk gaan ineens ‘alle apparaten’ aan.
( daarom wacht ik altijd 3 minuten met inschakelen van mijn apparaten )

TIP:
bij een langere stroomstoring ( meer dan een minuut )
alle apparaten UIT zetten en stekkers even uit de wandcontactdoos halen.
Als de storing eventjes is hersteld,
start dan alles Ă©Ă©n-voor-Ă©Ă©n weer op, met kleine tussenpozen ertussen.

Hoi Martijn,

Welkom op de community!
Een tip, je kan jouw mail doorsturen van het @freedom.nl account naar jouw persoonlijke account. Hiervoor kan je de regels gebruiken in de MIJN-omgeving.

Zover ik kan zien op de back-end zie ik geen hoge uitval op data verbindingen. Dus dat lijkt te suggereren dat het relatief lokaal probleem is.

Je benoemd dat je een NTU hebt, deze hebben wij als het goed is niet geleverd. Aangezien we geen NTU’s op het KPN netwerk leveren. Welke heb je precies?

Als je vanaf het begin al problemen hebt met instabiliteit is dit goed om op te pakken met de helpdesk.
Voor nu raad ik je aan de FRITZ!Box terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Je mag een back-up maken, maar test het eerst zonder dat je de back-up terug zet. Dan kan je nagaan of er iets in de configuratie een probleem geeft. Volg graag deze handleiding: Hoe stel ik de FRITZ!Box opnieuw in? | Freedom Helpdesk

1 like

Dankjewel voor de suggesties. Dit heb ik inderdaad allemaal al geprobeerd. Powerline-adapters heb ik niet. Bij mijn setup gaat er een kabel van de Fritz!Box naar een patchpaneel, waar ook een switch zit. Van daaruit gaat het dan de rest van het huis door.

Ik heb voor de test dit ook allemaal even losgekoppeld, wifi uitgezet en dan met een korte UTP-kabel de laptop aan de Fritz!Box gehangen. Factory reset geprobeerd (na een backup want het is een gedoe om alle instellingen weer goed te krijgen).

Normaal zet ik ook altijd apparaten gefaseerd weer aan. Maar dit keer was de storing in de nacht, en had ik natuurlijk niets in de gaten.

Dankjewel voor de suggesties. Dit heb ik inderdaad allemaal al geprobeerd. Powerline-adapters heb ik niet. Bij mijn setup gaat er een kabel van de Fritz!Box naar een patchpaneel, waar ook een switch zit. Van daaruit gaat het dan de rest van het huis door.

Ik heb voor de test dit ook allemaal even losgekoppeld, wifi uitgezet en dan met een korte UTP-kabel de laptop aan de Fritz!Box gehangen. Factory reset geprobeerd (na een backup want het is een gedoe om alle instellingen weer goed te krijgen).

Normaal zet ik ook altijd apparaten gefaseerd weer aan. Maar dit keer was de storing in de nacht, en had ik natuurlijk niets in de gaten.

De NTU die ik heb is origineel door KPN geinstalleerd - ik had toen nog XS4ALL. Dit is ongeveer een jaar geleden geinstalleerd. Volgens mij is het een XGS-PON.

De instabiliteit heb ik inderdaad al meermaals contact over opgenomen, maar de helpdesk kan niets vinden wat het zou kunnen veroorzaken, dus ik heb dat gevecht helaas maar opgegeven.

BTW: Bij een modem-reset krijg ik tijdens de setup de volgende melding:

The internet connection check failed. The internet service provider is not responding to PPPoE packets. Repeat the test at a later point in time.

Dus of de Fritz!Box is on the fritz of het ligt iig niet aan de instellingen.

Heb je evt. een Linux machine ergens die je direct op de internet verbinding kan aansluiten? en heb je affiniteit met netwerk technologie?
Zo ja:
Ben je in staat om VLAN’s etc. op je Linux box te configureren? (Linux kan het, maar het gaat om tooling etc., Fritzbox is ook gewoon een Linux machientje)
Als je op de Linuxbox PPPoE & vlan tools hebt kun je snel checken in hoeverre er iets te starten is.
Wireguard kan je helpen met packet traces,

Zeker. Machines hier zijn allemaal Linux. Ik weet wel eea van netwerktechnologie, maar heb nog nooit VLAN tagging enzo gedaan.

Wireguard gebruik ik wel, maar dat is meer een tunneling protocol toch? Neem aan dat je Wireshark bedoelt?

Ik krijg het niet voor elkaar, maar of dat nu komt doordat ik het verkeerd configureer of niet, daar ben ik niet helemaal uit. Mijn wired network adapter heet enp0s31f6, dus ik heb een device hieraan gelinkt:

sudo ip link add link enp0s31f6 name enp0s31f6.6 type vlan id 6

Vervolgens ppp geconfigureerd met de settings van Welke instellingen heb ik nodig voor mijn eigen modem? | Freedom Helpdesk

# Minimalistic default options file for DSL/PPPoE connections

noipdefault
defaultroute
replacedefaultroute
hide-password
#lcp-echo-interval 30
#lcp-echo-failure 4
noauth
persist
#mtu 1492
#persist
#maxfail 0
#holdoff 20
plugin rp-pppoe.so
nic-enp0s31f6.6
user "fake@freedom.nl"
usepeerdns

Maar plog verteld mij precies hetzelfde als wat de Fritz!Box ook doet:

Dec 25 19:28:24 t480s pppd[12785]: Timeout waiting for PADO packets
Dec 25 19:28:24 t480s pppd[12785]: Unable to complete PPPoE Discovery
Dec 25 19:28:24 t480s pppd[12785]: Exit.
Dec 25 19:28:26 t480s pppd[13662]: Plugin rp-pppoe.so loaded.
Dec 25 19:28:26 t480s pppd[13663]: pppd 2.4.9 started by martijn, uid 0

Oftewel: Er komt geen reactie op die PPPoE requests.

wireshark (of tshark de text versie)
 Dat zou verkeer zichtbaar moeten maken (ook jouw polls).
lijkt erg op wat ik hier had
 ze hadden een wijk stoppenkast uitgezet voor onderzoek naar lantarenpalen met een storing,
gevolg: geen internet in de buurt.
Al zag ik 2 keer per minuut of zo een ping


Klopt je ppp config wel
 ipv. nic-
 moet daar alleen maar een devicenaam staan.
dus niet nic-enp0s31f6.6 maar enp0s31f6.6
en je wil evt. de optie ipv6 erbij zetten.
voor productie gebruik evt. lcp-echo-adaptive

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of mijn config klopt. Ik heb pppoeconf gebruikt, die heeft het er eerst ingezet als nic-enp0s31f6.6.6 (dus met een extra .6). Dat werkte niet, dan kreeg ik “unrecognized option nic-
”. Toen ik de extra .6 weghaalde wilde pppd dat wel slikken.

Ik begin trouwens te vermoeden dat de NTU kapot is. Ik krijg nu helemaal geen link meer als ik mijn laptop verbind met de NTU. Ik krijg constant NO-CARRIER en ook de lampjes op de poort gaan niet aan.

Dat heb ik eerder toen ik het probeerde ook wel even gezien, toen werkte dat ineens wel even toen ik een beetje aan de NTU frummelde. Nu wil dat helemaal niet meer. Ik krijg op geen enkele manier link op die UTP-poort. De NTU is wel aan, en het lampje voor signal brandt gewoon - dus de glasvezel-zijde lijkt OK te zijn.

de .6 (een) is wel nodig, dat is je vlan ID.
naam is interface.vlan ( .Q in Q wordt voor zover ik weet niet ondersteund, maar da kan ik ook niet goed testen).

Ja dat die ene .6 nodig is snap ik - dat is de virtuele netwerkadapter die ik heb aangemaakt met die vlan, maar dat config-tooltje heeft er dus gewoon nog een bij bedacht.

Anyway, zoals gezegd lijkt het een hardware-defect te zijn in de NTU, dus dat is even afwachten wanneer KPN het komt oplossen - want dat is hun infrastructuur.

Er is ook een PPPoE server daemon om de andere kant te simuleren. Ik had ooit een configuratie waarmee ik kon controleren of een PPPoE client goed was geconfigureerd (voor XS4ALL en dus ook Freedom). (In principe VLAN 6 op je ethernet interface en op de nieuwe interface die PPPoE server draaien.)

Daarmee kon ik testen zonder iedere keer m’n internet verbinding eruit te gooien. Laat het weten als het handig is dat ik die opzoek.

Nu heb ik geen NTU met UTP meer, maar een FTU dus heb ik er zelf niet zoveel meer aan :slight_smile:

1 like

Hoi

Check even met ifconfig of ip;

ifconfig

enp3s0.6: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>  mtu 1508
        inet6 fe80::56e6:fcff:fe80:1a13  prefixlen 64  scopeid 0x20<link>
        ether 54:e6:fc:80:1a:13  txqueuelen 1000  (Ethernet)
        RX packets 10773514  bytes 9815971658 (9.1 GiB)
        RX errors 0  dropped 0  overruns 0  frame 0
        TX packets 7297162  bytes 1284824301 (1.1 GiB)
        TX errors 0  dropped 0 overruns 0  carrier 0  collisions 0

ip -d link

4: enp3s0.6@enp3s0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1508 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default qlen 1000
    link/ether 54:e6:fc:80:1a:13 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff promiscuity 0 
    vlan protocol 802.1Q id 6 <REORDER_HDR> addrgenmode eui64 numtxqueues 1 numrxqueues 1 gso_max_size 65536 gso_max_segs 65535

Mijn pppd config;

ifname wan
noipdefault
+ipv6 ipv6cp-use-ipaddr
defaultroute
connect /bin/true
noauth
persist
lcp-echo-interval 10
maxfail 0
debug
holdoff 10
mtu 1500
mru 1500
noaccomp
default-asyncmap
#plugin rp-pppoe.so eth1.6
plugin rp-pppoe.so enp3s0.6
user "fake@freedom.nl"

Vr.Gr,
Rob

1 like