Internet gestopt met werken na stroomstoring

BTW: Bij een modem-reset krijg ik tijdens de setup de volgende melding:

The internet connection check failed. The internet service provider is not responding to PPPoE packets. Repeat the test at a later point in time.

Dus of de Fritz!Box is on the fritz of het ligt iig niet aan de instellingen.

Heb je evt. een Linux machine ergens die je direct op de internet verbinding kan aansluiten? en heb je affiniteit met netwerk technologie?
Zo ja:
Ben je in staat om VLAN’s etc. op je Linux box te configureren? (Linux kan het, maar het gaat om tooling etc., Fritzbox is ook gewoon een Linux machientje)
Als je op de Linuxbox PPPoE & vlan tools hebt kun je snel checken in hoeverre er iets te starten is.
Wireguard kan je helpen met packet traces,

Zeker. Machines hier zijn allemaal Linux. Ik weet wel eea van netwerktechnologie, maar heb nog nooit VLAN tagging enzo gedaan.

Wireguard gebruik ik wel, maar dat is meer een tunneling protocol toch? Neem aan dat je Wireshark bedoelt?

Ik krijg het niet voor elkaar, maar of dat nu komt doordat ik het verkeerd configureer of niet, daar ben ik niet helemaal uit. Mijn wired network adapter heet enp0s31f6, dus ik heb een device hieraan gelinkt:

sudo ip link add link enp0s31f6 name enp0s31f6.6 type vlan id 6

Vervolgens ppp geconfigureerd met de settings van Welke instellingen heb ik nodig voor mijn eigen modem? | Freedom Helpdesk

# Minimalistic default options file for DSL/PPPoE connections

noipdefault
defaultroute
replacedefaultroute
hide-password
#lcp-echo-interval 30
#lcp-echo-failure 4
noauth
persist
#mtu 1492
#persist
#maxfail 0
#holdoff 20
plugin rp-pppoe.so
nic-enp0s31f6.6
user "fake@freedom.nl"
usepeerdns

Maar plog verteld mij precies hetzelfde als wat de Fritz!Box ook doet:

Dec 25 19:28:24 t480s pppd[12785]: Timeout waiting for PADO packets
Dec 25 19:28:24 t480s pppd[12785]: Unable to complete PPPoE Discovery
Dec 25 19:28:24 t480s pppd[12785]: Exit.
Dec 25 19:28:26 t480s pppd[13662]: Plugin rp-pppoe.so loaded.
Dec 25 19:28:26 t480s pppd[13663]: pppd 2.4.9 started by martijn, uid 0

Oftewel: Er komt geen reactie op die PPPoE requests.

wireshark (of tshark de text versie)… Dat zou verkeer zichtbaar moeten maken (ook jouw polls).
lijkt erg op wat ik hier had… ze hadden een wijk stoppenkast uitgezet voor onderzoek naar lantarenpalen met een storing,
gevolg: geen internet in de buurt.
Al zag ik 2 keer per minuut of zo een ping…

Klopt je ppp config wel… ipv. nic-… moet daar alleen maar een devicenaam staan.
dus niet nic-enp0s31f6.6 maar enp0s31f6.6
en je wil evt. de optie ipv6 erbij zetten.
voor productie gebruik evt. lcp-echo-adaptive

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of mijn config klopt. Ik heb pppoeconf gebruikt, die heeft het er eerst ingezet als nic-enp0s31f6.6.6 (dus met een extra .6). Dat werkte niet, dan kreeg ik “unrecognized option nic-…”. Toen ik de extra .6 weghaalde wilde pppd dat wel slikken.

Ik begin trouwens te vermoeden dat de NTU kapot is. Ik krijg nu helemaal geen link meer als ik mijn laptop verbind met de NTU. Ik krijg constant NO-CARRIER en ook de lampjes op de poort gaan niet aan.

Dat heb ik eerder toen ik het probeerde ook wel even gezien, toen werkte dat ineens wel even toen ik een beetje aan de NTU frummelde. Nu wil dat helemaal niet meer. Ik krijg op geen enkele manier link op die UTP-poort. De NTU is wel aan, en het lampje voor signal brandt gewoon - dus de glasvezel-zijde lijkt OK te zijn.

de .6 (een) is wel nodig, dat is je vlan ID.
naam is interface.vlan ( .Q in Q wordt voor zover ik weet niet ondersteund, maar da kan ik ook niet goed testen).

Ja dat die ene .6 nodig is snap ik - dat is de virtuele netwerkadapter die ik heb aangemaakt met die vlan, maar dat config-tooltje heeft er dus gewoon nog een bij bedacht.

Anyway, zoals gezegd lijkt het een hardware-defect te zijn in de NTU, dus dat is even afwachten wanneer KPN het komt oplossen - want dat is hun infrastructuur.

Er is ook een PPPoE server daemon om de andere kant te simuleren. Ik had ooit een configuratie waarmee ik kon controleren of een PPPoE client goed was geconfigureerd (voor XS4ALL en dus ook Freedom). (In principe VLAN 6 op je ethernet interface en op de nieuwe interface die PPPoE server draaien.)

Daarmee kon ik testen zonder iedere keer m’n internet verbinding eruit te gooien. Laat het weten als het handig is dat ik die opzoek.

Nu heb ik geen NTU met UTP meer, maar een FTU dus heb ik er zelf niet zoveel meer aan :slight_smile:

1 like

Hoi

Check even met ifconfig of ip;

ifconfig

enp3s0.6: flags=4163<UP,BROADCAST,RUNNING,MULTICAST>  mtu 1508
        inet6 fe80::56e6:fcff:fe80:1a13  prefixlen 64  scopeid 0x20<link>
        ether 54:e6:fc:80:1a:13  txqueuelen 1000  (Ethernet)
        RX packets 10773514  bytes 9815971658 (9.1 GiB)
        RX errors 0  dropped 0  overruns 0  frame 0
        TX packets 7297162  bytes 1284824301 (1.1 GiB)
        TX errors 0  dropped 0 overruns 0  carrier 0  collisions 0

ip -d link

4: enp3s0.6@enp3s0: <BROADCAST,MULTICAST,UP,LOWER_UP> mtu 1508 qdisc noqueue state UP mode DEFAULT group default qlen 1000
    link/ether 54:e6:fc:80:1a:13 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff promiscuity 0 
    vlan protocol 802.1Q id 6 <REORDER_HDR> addrgenmode eui64 numtxqueues 1 numrxqueues 1 gso_max_size 65536 gso_max_segs 65535

Mijn pppd config;

ifname wan
noipdefault
+ipv6 ipv6cp-use-ipaddr
defaultroute
connect /bin/true
noauth
persist
lcp-echo-interval 10
maxfail 0
debug
holdoff 10
mtu 1500
mru 1500
noaccomp
default-asyncmap
#plugin rp-pppoe.so eth1.6
plugin rp-pppoe.so enp3s0.6
user "fake@freedom.nl"

Vr.Gr,
Rob

1 like

Dankjewel voor de suggestie, dat zet ook geen zoden aan de dijk. Ik krijg zoals gezegd helemaal geen link meer op de ethernet-aansluiting. Dus de log geeft nu (geheel naar verwachting) ook aan dat het pakket niet verzonden kan worden:

Dec 26 19:47:44 t480s pppd[3742]: Plugin rp-pppoe.so loaded.
Dec 26 19:47:44 t480s pppd[3748]: pppd 2.4.9 started by martijn, uid 0
Dec 26 19:47:45 t480s pppd[3748]: error sending pppoe packet: Network is down
Dec 26 19:47:45 t480s pppd[3748]: error receiving pppoe packet: Network is down

De interface geeft ook aan niet up te zijn:

martijn@t480s ~> ip addr show enp0s31f6.6
6: enp0s31f6.6@enp0s31f6: <BROADCAST,MULTICAST> mtu 1500 qdisc noop state DOWN group default qlen 1000
    link/ether e8:6a:64:4c:71:96 brd ff:ff:ff:ff:ff:ff

Ik heb uiteraard de interface-naam uit jouw voorbeeld ook aangepast naar de interface die ik heb aangemaakt.

Hoi

Ik mis inderdaad ‘UP’. Kan het zijn dat de interface wel geconfigureerd is maar niet up? ( ifconfig enp0s31f6 up ; ifconfig enp0s31f6.6 up )
Branden de ledjes op netwerk kaart en NTU? Zo niet dan lijkt me een hardware defect voor de hand liggend.

Vr.Gr,
Rob

Kabeltje zit ook strak in de NTU/RPI (als de snag niet pakt of ontbreekt kan dat een “geen contact” opleveren.
Lampjes en voeding op de NTU?..
Correcte kabel tussen NTU & RPi/Modem/… (gekruisd, of juist rechtdoor, als er een andere tussen zit).

Hoi

Bij Gbit ethernet maakt gekruist of recht niet uit.
En wellicht ten overvloede: En met ip doe je als volgt UP:
ip link set x up
Waarin x de interface.

Vr.Gr,
Rob

Ja, de kabel zit goed in de ethernetpoort. Heb het sowieso met meerdere kabels geprobeerd, en krijg met geen enkele kabel een link. De lampjes op de ethernetpoort blijven dan uit. Stop ik de kabel bijvoorbeeld in de Fritz!Box dan wordt er direct een link gedetecteerd en gaan ook de lampjes op de poort aan.

Ik ben bekend met hoe het ip commando werkt. De interface is geconfigureerd als up, maar ik krijg een NO-CARRIER (wat dus vanuit de hardware komt). Gezien het feit dat het direct werkt als ik het op de Fritz!Box aansluit lijkt me dat dit het probleem ook niet is.

De NTU is gewoon aan, en aan de lampjes te zien lijkt het ook goed te werken, het lampje bij connection gaat bij het aanzetten na een minuutje knipperen gewoon normaal aan. Het gaat echt mis bij de ethernetpoort.

Anyway, ticket bij de KPN is gemaakt, nu maar hopen dat die er een beetje vaart achter zetten.

ONT eraf en een eigen SFP aansluiten :innocent: ?

Was het maar zo’n feest. Helaas doet die ONT bij KPN meer dan alleen de glasvezel termineren. Die kastjes moeten met hun serienummer aangemeld worden in de POP voordat ze überhaupt werken. Ik vermoed dat er dus een sleutel inzit die moet worden geverifieerd. Eigen aansluiting gaat dus sowieso niet werken.

Klopt, maar dat kan Freedom (via de KPN Servicetool denk ik) zo doorgeven aan KPN. En dat kan binnen een paar minuten geactiveerd zijn, zie: Installatiepakket glasvezel - 105 van Wil1

Maar ook hiervoor zul je ook eerst aan de hardware moeten zien te komen.

Op zich is dit natuurljk een leuk idee.

Ik zou graag van zowel de ONT als de Fritz!Box afwillen, maar ik ben er nog niet uit welke hardware dan goed genoeg zou moeten zijn. Vooral PPPoE heeft nogal wat CPU nodig bij hoge snelheden en IIRC was iig de implementatie op FreeBSD single-threaded en loop je dus al snel tegen limieten aan.

Heb ook gebeld met Freedom of er geen alternatieven waren voor PPPoE. Het schijnt dat ze hier om privacyredenen niet van willen afwijken. Het zou natuurlijk mooi zijn als dat in plaats daarvan met iets als Wireguard zou kunnen werken zonder PPPoE. Volgens mij heb je dan veel betere performance met dezelfde privavygaranties.

Vandaag heb ik de meterkast eens goed onderhanden genomen. Er moesten nieuwe groepen bij ivm nieuwe verdieping en ik wilde alles al een tijdje opnieuw indelen. Hierbij was de stroom er een paar uur af. Hierna is het feest weer opnieuw begonnen.

Nu staat er in de log dus weer telkens PPPoE error: Timeout

Heb natuurlijk geprobeerd alles te herstarten, ook stroom er even een minuutje af. Geprobeerd dingen in verschillende volgordes weer op te starten. Niets mag baten. De ONT geeft vrolijk aan dat er verbinding is, de Fritz!Box detecteert wel een link op de WAN (daar staat dan connected, als ik de kabel eruit haal staat er disconnected). Maar de PPPoE sessie komt maar niet tot stand.

Tijd om maar weer eens een mail naar de helpdesk te sturen.