Internet valt weg op sommige apparaten?!

Ah, interessant. Via de WiFi standaards 802.11k en 802.11v worden door alle alhier aanwezige Apple-apparaten ondersteund, per de Apple Support website. Dat lijkt dus niet het probleem.

Dank voor de link! Ik ben er doorheen gelopen met de hele club hier, vooralsnog geen verbetering. Wordt vervolgd.

APIPA adressen heeft niks te maken met ‘Priveadres’. APIPA is een adres, 169.254.x.x wat een apparaat krijgt als deze geen DHCP server kan vinden, maar wel netwerk verbinding heeft.
‘Priveadres’ zorgt ervoor dat de iPhone verbind met een ander Mac adres waardoor de DHCP server denkt dat het een ander apparaat is en dus een ander IP adres uit de DHCP scope geeft.

Ik zou de iPhone eerst eens een vast IP adres geven, een vrij adres buiten de DHCP scope, om uit sluiten dat het probleem de DHCP is.

2 likes

Dank, @jemmie, voor de verheldering. Ik kreeg al een vermoeden dat ik ongelijk had, getuige de tamelijk ontmoedigende berichten op de Apple Support sites… :unamused:

Maar het probleem is hiermee niet opgelost. Wanneer je de nas wel kan bereiken zou de iPhone wel een goed IP adres moeten krijgen.

Gebruik je een eigen DNS server?

Nee, ik draai geen eigen DNS server.

Hoe is dit afgelopen?

Ik heb gisteren de AVM FRITZ!Box 5530 aangesloten en sindsdien problemen met Wi-Fi in combinatie met Apple apparaten. Het lukt niet te verbinden en als het wel lukt, verliezen de apparaten na een of meerdere uren weer verbinding en komen ze niet meer online.

Ik heb het idee dat het probleem speelt zodra ik Wi-Fi 6 gebruik. De FRITZ!Box staat dan bij Wi-Fi op automatisch ingesteld. Momenteel staat 5 GHz handmatig op Wi-Fi 5 en 2.4 GHz op Wi-Fi 4 en dat lijkt het voor nu op te lossen.

FRITZ!OS: 07.29 en ik heb het probleem met up-to-date iPhone, iPad en Apple TV toestellen. De specifieke modellen ondersteunen allemaal Wi-Fi 6. Heb het probleem nog niet ervaren met de MacBook’s, die geen ondersteuning hebben voor Wi-Fi 6.

Hiervoor heb ik een jaar lang zonder problemen een AVM FRITZ!Box 7590 in combinatie met dezelfde apparatuur gebruikt. Zonder Wi-Fi 6 functionaliteit.

Hier hetzelfde. Heb hier ook WiFi6 uitgezet, en
nu in ieder geval veel minder problemen. Dus exact dezelfde ervaring.

Heb je dit probleem gemeld bij AVM?

Is het wel een Fritzbox probleem, of is het een meer algemeen WiFi6 probleem? Of ligt het aan iOS/macOS? Ik heb geen idee.

Ik ben over en weer aan het mailen met AVM en ze voeren onderzoek uit.

Er lijkt inderdaad een compatibiliteit dingetje te zijn met macOS (bij mij ook tvOS, iPadOS en iOS) van Apple.

Complimenten voor AVM, er wordt serieus onderzoek gedaan en naar oplossingen gekeken.

Ik vermoed dat het een combinatie is van Wi-Fi 6 en/of een WPA3-specifieke onderhandelingsfout met Apple software.

De vraag is natuurlijk wie doet het fout?

Ik zie in de logs van de FRITZ!Box 5530 dat Apple apparaten continu afmelden en aanmelden.

AVM wil graag dieper ingaan op het probleem en onderzoeken of het is op te lossen in de software van de FRITZ!Box. Met al dat thuiswerken is het echter problematisch en krijg ik de storingen thuis niet meer uitgelegd. Voor nu hangt dus een UniFi access point aan de FRITZ!Box…

1 like

Dat had ik een paar jaar geleden ook op een gasten toegangspunt.
De IP adressen waren na een paar uur uitgeput.
Dit kwam niet overeen met de bezoekers.
Toen was ook al het verdacht op Apple apparaten.
Ik heb de lease time, op het belangrijkste toegangspunt op 6 minuten gezet.(geen Fritz)

Ik zie de apparaten niet van IP wisselen en zie in de logs ook niks gerelateerd aan een probleem met de DHCP-server.

Denk dat het WPA3 probleem een belangrijke rol speelt.

De Fritzbox probeert je zo lang mogelijk hetzelfde IP adres toe te wijzen.
Ook als de lease time is verstreken.

Best kans dat er nog foutjes zitten in WPA3
Ik heb geen apparaat met WPA3 er in, dus staat het nog uit.
Mijn telefoon is nog geen jaar oud, maar kent het niet.

Voor de volledigheid: het probleem ligt niet aan AVM of de FRITZ!Box.

Zie bijvoorbeeld: https://community.ui.com/questions/Im-having-issues-with-UniFi-WPA3-and-modern-WiFi-6-Apple-iOS-15-devices-like-the-iPhone-12-iPhone-1/c782d04a-a086-4ffd-8851-330753890206#answer/9b83c201-f247-402a-8aa4-e16470c366d8

1 like

Ik denk dat het probleem ligt bij iOS. ik heb een packet trace gemaakt, waarin een iPhone een keer of wat DHCP_DISCOVER doet, een DHCP_OFFER krijgt, kort erna weer een DHCP_DISCOVER doet, zelfde DHCP_OFFER … een keer of 5 a 6, iOS verzint dan een APIPA adres gaat op zoek naar een router…, en begint weer met DHCP_DICOVER, en accepteert dan wel het DHCP_OFFER, met een DHCP_ACK… daar na is voorlopig ales weer koek en ei. tot de lease bijna afloopt, dan weer hetzelfde.

Wat in die link staat is niet helemaal mijn ervaring. Er is hier nog een iPhone 6 in het huishouden, die deed ook raar. Problemen zijn sinds het uitzetten van WiFi6 op de Fritzbox wel weg, lijkt het.

Mijn kinderen en vrouw worden knettergek van de WiFi problemen met de iOS apparaten. Ik zal de Fritzbox eens op WPA2 zetten, kijken of dat helpt. Met m’n (vrij nieuwe) Macs heb ik nauwelijks problemen.

Klopt. WPA2 (dus ook geen WPA2/WPA3) lost het allemaal op.

1 like

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.