IP instellingen computer automatisch (DHCP) of handmatig

Weet iemand of ik op mijn desktop-pc de IP instellingen automatisch (DHCP) moet laten staan of dat ik het beter handmatig kan zetten?
En wat is het verschil tussen automatisch (DHCP) en handmatig? wat doet het?

Als ik het beter handmatig kan instellen wat moet ik voor de Freedom verbinding IP4 en IP6 invullen bij:
-IP-adres
-Lengte van voorvoegsel van subnet
-Gateway
-Voorkeur DNS
-Alternatieve DNS

Vriendelijke groet,
Hendrik

Voor gewone toepassingen gewoon op automatisch laten staan.
De DHCP van de router vult deze gegevens voor je in.

Bij handmatig, moet je IP adressen kiezen die buiten het DHCP bereik liggen.

De meest voorkomende reden is, een server die in alle gevallen steeds op hetzelfde adres bereikbaar moet zijn.

Dank je Erik voor jouw reactie.
E.e.a. is mij toch niet duidelijk geworden.

Dat de DHCP de gegevens automatisch invult dat begrijp ik maar
wat bedoel je met “Bij handmatig, moet je IP adressen kiezen die buiten het DHCP bereik liggen”.
En wat met dat de server steeds op hetzelfde adres bereikbaar moet zijn, dat moet mijn desktop PC toch ook, ik ga er niet mee wandelen of zo. Zo’n 25 kg onder mijn arm is een beetje veel …

We hebben het over IP adressen, niet over huis adressen.
De router heeft een reeks IP adressen, dat voor DHCP bedoelt is.
Als je dan zelf een adres gaat instellen, moet het er eentje zijn daarbuiten.
Ik ben blij dat mijn PC geen 25kg weegt.

Voor het meeste gebruik van internet worden de verbindingen allemaal vanaf je desktop PC gestart naar zaken op internet en dan maakt het niet uit welk adres die PC gebruikt.
Tenzij je iets weet waardoor je PC ook vanaf het internet bereikbaar moet zijn, kan je gewoon DHCP (en SLAAC voor IPv6) gebruiken voor de PC.
DHCP is voor de meeste mensen gewoon goed genoeg.

Bedankt Erik en 'subbink", het is me duidelijk.
vr.gr. Hendrik

Geld ook voor een printer, die kan je ook het beste een vast ip adres geven.

Of beter nog, een geserveerd DHCP adres, krijgt de printer altijd hetzelfde IP adres, ook na een niet geplande reset.

Dat blijft altijd het beste inderdaad, mits je de router niet een keer moet vervangen en vergeten was een backup te maken van de DHCP settings en ip reserveringen (kom dit probleem namelijk nogal eens tegen in mijn werkzaamheden)

Sorry mensen, ik ben niet duidelijk geweest.
De IP adressen van apparaten (inclusief PC) daar doel ik niet op, het DHCP verhaal in dat verband dat begrijp ik wel.

Nee ik doel op de IP4 en IP6 adressen van Freedom en zijn DNS servers zoals ik in mijn eerste bericht aangaf. Je kan die automatisch of op handmatig zetten (op de PC dus).

Maakt de PC de internet verbinding niet sneller als je de PC op handmatig zet?
En wat moet je invullen dan?

Nee, de internet verbinding wordt niet sneller als je de PC op handmatig zet. De PC zal bij het opstarten via DHCP een (intern) IP(v4) adres krijgen en zorgen dat hij een adres heeft zolang hij aanstaat. (Er zijn uitzonderingen hierop, maar dat is nu niet van belang.) De DHCP server (bijvoorbeeld de fritzbox) zal ook zorgen dat de juiste DNS servers aan de PC doorgegeven worden. En deze DNS servers kunnen de ervaring van de snelheid van internet wel iets beinvloeden.

Dank je subbink.

Ik gebruik op mijn PC voor de internet verbinding de FRTZ!WLAN AC 860 USB stick, die overigens best snel is.Maar bij het opstarten van de PC, vooral bij het opstarten vanuit de slaapstand, wil de FRTZ!WLAN soms traag of helemaal niet opstarten. Vandaar dat ik alles probeer om de FRTZ!WLAN snel connectie te kunnen laten maken.

Aan de FRTZ!WLAN ligt het niet, op mijn vorige PC werkt hij perfect.

Ik neem aan dat je Windows 10 gebruikt.
De slaapstand is in mijn beleving iets, wat je niet moet gebruiken.
Je kunt ook op meerdere plekken instellen, wat er gebeurt met de usb, in de slaapstand.
USB is ook niet ideaal voor de internet verbinding.
Als het niet anders kan, zou ik eerder een 2400 in de muur drukken en daar de pc aan hangen.
Of een wifi netwerkkaart er in zetten.

Ben het niet met je eens Erik, maar je zegt het zelf het is jouw beleving…
Het internet via de FRTZ!WLAN AC 860 USB stick gaat gewoon goed, kan het iedereen aanraden die geen Ethernet=kabel bij de hand heeft.
Ook de slaapstand werkt normaliter goed bij mijn PC met inderdaad Windiows 10 (Pro).

Dan is het proberen wat dingen na te lopen.
Bios en de in Windows.

afbeelding
b.v. het energie profiel voor de slaapstand.

Dank voor jouw reactie Erik.
De instelling voor selectieve USB-onderbreking heb ik al uitgeschakeld. Ook de BIOS instelling onder USB-configuratie XHCI Handoff heb ik uitgeschakeld (die stond aan).
Zijn er nog meer BIOS instellingen die m.b.t. de slaapstand die niet goed kunnen staan bij jouw weten?

In apparaatbeheer kun je ook nog details van de stick instellen.
En ook het energiebeheer van de usb poorten.
En anders een berichtje naar avm of ze daar nog tips hebben.

Soms is het de usb poort, die het verschil maakt.
Vroeger had ik een mooi programma, dat de usb structuur grafisch zichtbaar maakte.
Nooit een mooie opvolger van gevonden.

Ik dacht dat je nog wat wist inzake de BIOS …

Bedoel je soms deze?

En wat kan ik ermee dan om het probleem op te lossen?

Voor de BIOS weet ik niet meer.
USBview kon het best eens geweest zijn.
Soms is het handiger bepaalde apparaten niet aan dezelfde roothub te hebben.
Dat kun je met het prog zien.
Ik heb hier ook een card reader en een externe HD die verdragen elkaar helemaal niet.

Die instellingen heb ik al nagelopen in het recente verleden, ze staan allemaal goed.

Dat zal ik ook nog maar eens proberen.