IPTV Fritzbox continue 225 Mbit IPTV downstream, ik heb geen IPTV

Sinds een paar weken zie continue 225 Mbit download terwijl er niets aan staat, in het modem zelf wordt deze traffic weer gegeven als IPTV, maar ik heb geen IPTV, alleen internet. ik weet 100% zeker dat het modem dit doet, ik heb dit getest door niets met de fritzbox te verbinden behalve 1 pc via kabel om op de admin site te komen.
het is ook geen visuele bug, want bij een speedtest mis ik echt de 225 Mbit. Iemand enig idee wat dit in godsnaam kan zijn? het is out of the blue begonnen.

Heb je de laatste FritzOS? Ik zou updaten naar de laatste versie, dan fabrieksinstallatie en opnieuw instellen

Het is sowieso geen IPTV want die heeft afhankelijk van de zender maar 5 tot 20 Mbps nodig, nooit 225Mbps.
Als het mogelijk is zou ik eens een ander device aansluiten en de PC uitzetten. Neem bijvoorbeeld een telefoon waarmee je ook via de browser de on-line monitor kan bekijken. Het is mogelijk dat die ene PC geïnfecteerd is met iets dat die datastroom veroorzaakt.

Yes laatste versie, maar geen verschil

Zeker, al gedaan, 1 device connected, geen verschil

WiFi uitzetten al geprobeerd? (MyFritz > Convenience Features)

Jee, dit is het spannendste topic ooit hier! Ik heb vanavond geen IPTV nodig :smiling_imp:

Dat zouden meerdere multicast streams kunnen zijn die abusievelijk worden doorgezet. Gaarne een ticket aanmaken via helpdesk@freedomnet.nl. Dan hebben we de netwerk gegevens en kunnen we dit verder te onderzoeken.

Was er niet een truc om de Fritzbox PCAP data te laten loggen? Dan kan je zien wat het is.

1 like

Gedaan, laatste keer duurde een reply 3 weken, hoop dat het nu iets sneller gaat

Kijk, nu komen we ergens, klopt inderdaad: http://192.168.1.1/#cap

Op interface0 zie ik mn normale internet, en er is ook een interface1 IPTV, zie onder het resultaat:

1 like

inetnum: 217.166.0.0 - 217.166.255.255
netname: NL-KPN-BBT-20010406

inetnum: 224.0.250.0 - 224.0.251.255
descr: KPN Broadcast Services

Zover was ik ook inderdaad, ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig of ik er iets mee kan :slight_smile:

Dit zijn dus multicast streams zoals @arien al dacht. Enige dat je kan doen is wachten op reactie op je ingeschoten ticket en, mocht je dat nog niet gedaan hebben, de vergaarde informatie nasturen.

Dan zou je verder naar de data in het verkeer moeten kijken :slight_smile:

Als je op zo’n regel in die tabel drukt, zou Wireshark je aardig wat informatie over inhoud moeten laten zien. Wellicht zijn dit inderdaad verschillende streams die je zou kunnen kijken :smiley:
Je hebt dan alleen ook iets nodig om het verkeer naar een VLC instantie oid te krijgen. Met de standaard software op een Fritzbox zal dat wel lastig zijn, maar misschien dat je met Freetz-NG iets voor elkaar kan krijgen. Anders zou je een andere (flexibelere) router nodig hebben.

Dit allemaal voor zolang het duurt uiteraard… succes met spelen :wink:

(Eventueel zou je een PCAP bestand met specifiek alleen dit soort verkeer hier kunnen delen, maar wees voorzichtig dat je geen gevoelige dingen deelt.)

Nat wat contact met de help desk is het opgelost, niet de tijd gehad om te kijken of ik er iets mee kon, maar dat was het doel ook niet :slight_smile:

Blokcitaat
Beste Peter,
Dank voor de file. Dat gaf enig inzicht en volgens mij is het nu opgelost.
Dit lijkt een glitch te zijn geweest tijdens het opsplitsen van Tweak-netwerk. Men verwacht niet dat het nogmaals voor zal komen.

1 like

Je kunt, als je wilt, er nog steeds wat mee.

Want VLAN 4 (IPTV) wordt in jouw geval standaard altijd doorgeven. Ook al heb je geen TV van Canal+. De streams van de NPO zijn niet versleuteld en die kun je prima zien met VLC.

Ik heb daar al eens eerder iets over gezegd:

Niet op alle netwerken (belichters) zal dit werken, daar waar we moeten betalen voor VLAN 4 krijg je dat alleen als je ook TV af neemt.

1 like

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.