IPv6 geen binnenkomend verkeer

Ik ben vandaag overgezet van Tweak naar Freedom. IPv4 werkt, maar IPv6 lijkt het niet te doen.

Ik vraag een IPv6 prefix aan via DHCPv6 PD maar verkeer lijkt maar 1 kant op te lopen.

Als ik een externe service (Ping IPv6 Test - Simultaneously Ping IPv6 From Different Global Locations | KeyCDN Tools) een ping laat uitvoeren naar een IP binnen mijn IPv6 range, dan zie ik niets binnenkomen op de ppp0 interface (tcpdump -i ppp0 icmp6). Ik zou op z’n minst verwachten dat deze pakketjes op de PPP interface aangeboden worden. Als ik naar buiten ping6 dan zit ik wel pakketjes naar buiten gaan, maar er komt nooit een reply.

Is er nog iets anders nodig om IPv6 aan te zetten? Het lijkt er op dat Freedom geen IPv6 verkeer naar mij toe routeert.

En nu werkt het opeens ???

1 like

Vraag niet hoe het kan, maar profiteer er van :wink:

Ik heb, al in de XS4all tijd gezien dat als de WAN verbinding niet goed opkomt, het wel eens gebeurt dat de IPv6 verbinding wegblijft en je alleen een IPv4 verbinding overhoudt. Ik beschouwde dit een probleem van de client implementatie (mijn kant van de verbinding)

Destijds had ik een script wat de verbinding testte en bij uitvallen de OpenWRT box rebootte en daarmee was het probleem weg. Ik heb dit (wegvallen verbinding / reboot) niet vaker als eenmaal per jaar gezien.

Dat was destijds bij een oudere versie van OpenWRT op hardware die inmiddels allang retour milieustraat is. Ik heb het de afgelopen jaren niet meer gezien, en bij recente migraties en onderhoud gaat dit steeds goed.

Het omgekeerde is overigens ook gebeurd en het geeft toen ruim een week geduurd voordat ik (“er is iets raars met mijn verbinding”) alleen over IPv6 bleek te werken. Het kan dus wel, afhankelijk van wat je doet.

Ik zou het gewoon in de gaten houden.