IPV6 in combinatie met WiFI-ontvanger op Linux Mint geeft problemen

We hebben onze werkplekken in huis verspreid liggen. Dus is er ook wel internet nodig op plekken waar geen modem in de buurt is.

We gebruiken Linux Mint 21.2 als besturingssysteem (gebaseerd op Ubuntu 22.04).

Eigenlijk hopen we dat we niet langer een lange internetkabel door het huis moeten hebben liggen. Het zou helpen als we internet via de Wifi kunnen gebruiken.

Het probleem is dat het signaal telkens wordt onderbroken. Om de haverklap wordt er om het wachtwoord gevraagd.

Het schijnt dat Linux en IPv6 geen gelukkig huwelijk zijn. Een korte zoektocht op het internerd biedt echter geen soelaas. Wellicht dat iemand in deze on-line gemeenschap een licht kan schijnen op deze kwestie? Diegene zou ons een grote dienst bewijzen, wanneer een tip leidt tot de opsporing en het oppakken van de oorzaak van het probleem.

Hoe krijgen we Wifi werkend zonder afscheid te nemen van ons nieuwerwetse IP-adres?

Ik kan eens voor je gaan testen hier, ik gebruik al sinds vorige eeuw IPv6 en heb nog nooit instabiliteit opgemerkt, al moet ik toegeven dat het enige dat hier via wifi werkt de mobiele devices zijn. Linux is uitermate stabiel op ipv6, ik denk dat het je wifi setup is die de uitdagingen levert, maar ik zal eens testen met een klapjap op wifi.

2 likes

Dit lijkt me het echte probleem en verder ongerelateerd aan IPv6. Als alle machines er tegelijkertijd uitvliegen dan zou ik mijn aandacht naar het accesspoint verschuiven. Anders kan het zijn dat er een driverprobleem is met kernel in Mint 21.2.

Bij onze vorige internetaanbieder XS4all hadden we alleen het oude IP-type. Toen hadden we geen problemen met verbindingen.

Mijn vriendin heeft zo’n “mobiele telefoon” en laptops met windhoos en die vliegen er niet uit.

Ik zou natuurlijk even een uitdraai van een logboek kunnen geven om te tonen wat er nu eigenlijk gebeurt…

Meshen de wifi APs? Of zijn het losse APs die toevallig dezelfde SSID hebben? Dan gaat het hoppen van de ene AP naar de andere regelmatig voor problemen zorgen, omdat handover niet geregeld is.

Kun je iets meer vertellen over je netwerk setup?

Zoals anderen ook al zeggen, IPv6 is niet het probleem…ook hier draait jaren prima. Zowel native als via tunnels…

ook denk ik aan bijvoorbeeld lease-periodes van de IPv6-dhcp;
zijn die misschien heel kort gesteld ?

verder (ook wel ’ ns meegemaakt) kunnen dipjes in de stroomvoorziening van jouw Mint-machine zo iets veroorzaken; de machine blijft weliswaar ‘gewoon’ doordraaien, maar de netwerk-stack wordt wel opnieuw opgebouwd.

Linux en IPv6 geen gelukkig huwelijk??? hm de meeste tools zijn op Linux gebouwd voordat het naar andere systemen geporteerd is.
De FritzBox en een hele stapel andere routers zijn Linux machines.

WiFi en Linux hangt heel erg van de Hardware af. (Hoe goed is de ondersteuning van het WiFi device op Linux, daar kan heel veel variatie zijn.) Ook de beschikbaarheid van firmware voor WiFi adapters wisselt per distro, die komen vaak niet met de kernel mee maar worden apart toegevoegd (of niet…).
Hoe goed is de dekking van je WiFi signaal op de verschillende plaatsen.

Kijk eens of je een Wireshark mee kan laten lopen en iets kan vastelggen van het moment waar het mis gaat. Je moet mogelijk iets aanvinken om ook te meten als de link down gaat, anders stopt Wireshark bij verdwijnen van de verbinding.
Bij slechte ontvangst kan DHCP renewal een dingetje zijn, heb je geprobeerd te werken met een static adres?

Oh ik heb al een jaar of 14 native IPv6 actief, op vrijwel uitsluitend een Linux omgeving. Daarvoor nog een IPv6 alleen op een router via een HE tunnel(Ter lering ende vermaek) , kort daarop gevolgd door native IPv6 via XS4ALL.

misschien is het al genoeg om een tail -F /var/log/syslog te doen om te zien wat je netwerk doet met de verbinding.

1 like