Zoals ik IPv6 link-local begrijp, gaat data van de ene link niet aan de andere. Maw, er is geen IP forwarding met IPv6 link-local adressen. Je zou dus verwachten dat IPv6 link-local PPP verkeer op die point to point link blijft.
Echter, ik zie hier soms DNS queries op de WAN link binnen komen met als bron een IPv6 link-local adres dat niet overeenkomt met het remote IPv6 PPP adres.
Nu worden dergelijke adressen hier gezien als extern, maar een beetje vreemd is het wel.
Vaak netwerkvervuiling door verkeerde configuraties. Je zit vaak in een broadcast domain met anderen.
Maak een ticket aan, liefst met pap file waar het volledige frame is zit en geef het nummer aan me door. Dan kan ik aan de hand van het MAC-adres gaan kijken waar dat vandaan komt en daarop verder actie ondernemen.
Het gebeurd heel zelden dus ik zou het een dag of zo moeten laten lopen.
Het zijn fe80:: adressen met ‘ff:fe’ er in, maar als ik die omzet naar een MAC adres, kan ik dit niet herleiden tot een fabrikant.
Een lijstje remote IPv6 link-local adressen heb ik wel.
Ik denk dat ik iets gevonden heb;
Je kan een IPv6 link-local adres als default route op de LAN gebruiken. Er schijnt software te zijn die dan denkt dat dit dan ook het adres van de lokale resolver is. Dit wel eens tot problemen leiden.