IPv6 mobiel via KPN4all?

Hallo,

Bij de sloop van mijn XS4all abonnementen is mijn “mobiel Internet” abonnement omgezet naar KPN mobiel. KPN heeft op zijn mobiele netwerk IPv6 geenabled, althans, dat zou zo moeten zijn.

Dat dat via de Huawei mifi niet werkte was duidelijk maar ik heb ook een Samsung A53 en daarop zou het gewoon moeten werken.

Lang verhaal, de nodige moeite van helpdeskers: IPv6 werkt ook hier niet.

Heeft iemand dit wel aan de gang? Wat is het geheim!

Geert Jan

Ik heb hier sinds kort een Sony Xperia 10iii met SailfishOS en daar werkt het prima op, inclusief een NAT-constructie voor IPv4. Ondanks dat het in eerste instantie best wat gekkigheid gaf met een VPN die ik gebruik ben ik er nu eigenlijk best tevreden mee.

Wat werkt er bij jou niet? Bij sommige devices moet je IPv6 specifiek aanzetten, is dat bij jou misschien ook het geval?

Dit roept een vraag bij me op.
Welke rol speelt de sim kaart?
Hebben ze IPv6 wel aangezet voor klanten met een xs4all kaartje?

De A53 doet keurig netjes IPv6 over wifi. Weinig problemen (maar buienradar.nl is stuk op IPv6).

Maar via mobiele comms - en dat was het interessante - werkt IPv6 niet.
Als ik heb APM protocol, wat default op IPv4/IPb6 staat, op IPv6 zet komt er helemaal geen adres op de mobiele link.

Ik ben benieuwd wat PA4WDH anders doet. Ik heb ook de instellingen van de KPN website ingevuld, nog steeds geen IPv6 bij mij.

De SIM kaart speelt voor IPv6 op zich geen rol. Het abbo wat aan je SIM gekoppeld is bepaald welke APN’s je mag benaderen (voor KPN is dat standaard “internet” volgens mij), welke protocollen daar gebruikt worden bepaald het netwerk zelf.
In je telefoon zou je de dataverbinding op dual stack moeten hebben, dus niet alleen IPv4 of IPv6 (wat op zich wat vreemd is, want feitelijk krijg je alleen IPv6 en gaat IPv4 via een NAT achtige constructie). Als je ieder verschil met mijn setup wil uitsluiten zou je ook de APN “advancedinternet” kunnen gebruiken. Of er nu nog steeds technische verschillen zijn weet ik niet, vroegah was dat een APN waar totaal geen filtering op zat (wat risico’s met zich meeneemt, vandaar het advanced in de naam).
Je “modem” (de mobiele baseband van je telefoon) moet overigens wel IPv6 ondersteunen, dat het op wifi werkt geeft daar helaas geen uitsluitsel over want dan vaar je op de support in je kernel. Met wat snelle zoekopgrachten vind ik daar geen antwoord op, maar ik zou denken dat als je die opties in je instellingen hebt dat dit wel goed moet zitten.

Wat me wel op valt.
Ik heb een sim kaart van Simpel/T-Mobile
Firefox/Android_12
Als ik een mail formulier op mijn website in vul aan mezelf, gaat dat via IPv4
Doe ik de browser uit en de wifi aan en de browser weer aan.
Komt het bericht nog steeds via het gsm netwerk, IPv4
Pas als ik de browser echt af sluit en dan een bericht stuur, gaat het via de IPv6 van mijn wifi netwerk.
De browser houd alle sessies open als je niet uitdrukkelijk afsluit, via het interne menu.
Dat hij Wifi en gsm naast elkaar gebruikt, staat uit.

Voor zover mij bekend heeft T-Mobile (nog) niet (overal) IPv6 support.

Op m’n t-mobile heb ik een CGNAT adres. en geen IPv6.
Een ander toestel via KPN netwerk idem. geen IPv6 alleen CGNAT IPv4.

Ik heb inmiddels ook met dit fenomeen te maken. KPN4all knijpt de dienstverlening aan voormalige XS4all klanten steeds verder af. Het mobiele abonnement wal veel minder bruikbaar, omdat je niet per onmiddellijk, als je dat nodig hebt extras GB kunt bijkopen (wel met ingang van volgende maand, maar daar heb ik nu niets aan). Nu wordt je ook nog opgezadeld met de een IP-adres dat alleen uitgaand verkeer ondersteunt.

Ik snak naar het moment dat Freedom eeen mobiele SIM-kaart kan leveren, met een vast IPv4 adres en een IP-v6 prefix, en een dynamische bundel dataverkeer.

3 likes

T-Mobile heeft een abonnement (Zakelijk) waarbij je dagelijks je limiet kan kiezen… De techniek werkt direct, de facturatie is next day zichtbaar. Zowel op als afschalen kan (wel max een omschakeling per dag). Ik gebruik dit voor een verbinding op een boot, in de winter simpel en goedkoop tijdens de vakantie unlimited.

Veel providers hebben bundels.
1 sms is voldoende om bijvoorbeeld een dag onbeperkt data te hebben.
Je moet wel op de kleine lettertjes letten.
Ben een keer de klos geweest omdat de dag bundel om 0:00 uit ging.
Ook als je hem om 23:00 gekocht hebt.

Ik heb een Datasim in een Fritzbox 6820 in gebruik die een VPN-verbinding heeft met mijn thuisnetwerk. Het sturen en ontvangen van SMSjes is niet aan de orde. Belminuten ook niet. Mijn SIM heeft ook geen 06-nummer maar een 097 nummer

Hoe kan je een VPN verbinding maken met je andere thuis FritzBox als je geen publiek IPv4 adres hebt, maar een CGNAT 100.64.x.x adres?

Tailscale ?! Maakt gebruik van wireguard en van 100.x.x.x adressen.

Of als je wel native IPv6 hebt, de tunnel over IPv6 opzetten.

wireguard van je telefoon naar een systeem op je thuis netwerk… (of router als die het ondersteund),
als je router het niet kan kun je een RPi of ander system in je LAN opzetten om ook wireshark te runnen.
Het vereist een dan portforward op je router naar dat wireguard systeem.

Verder de juiste adres reeksen gebruiken op de je telefoon… wiregard zet routes naar de tunnel voor alle allowed adressen.
Je adres op de telefoon is niet heel belangrijk, als je een “permanente” tweee zijdige verbinding wil hebben (bv. om een softphone op je mobiel naar een eigen PBX te gebruiken) dan moet je zorgen dat de timout / refresh timer op max. 2 minuten staat.

Je telefoon krijgt gewoon een eigen netwerk/IP adres zoals dat BINNEN de tunnel gebruikt wordt.

Als je vanuit je mobiel allowed netwerk op 0.0.0.0/0 ::/0 (aka internet) instelt gaat AL je mobiel verkeer door de tunnel…
je moet dan VPN op je telefoon wel instellen als verplicht voor AL het verkeer.
Wireguard kan dan ook de DNS instellen op bv. je pi-hole thuis zodat er ads gefiltered worden. Je batterij gaat dan ook gelijk een stukje langer mee.

(effectief is dat mijn reguliere setup).

Natuurlijk kunnen “wij techneuten” het oplossen met een eigen IPv6 tunnel. Maar dat was niet de bedoeling van mijn posting.

“In de toekomst” is het de bedoeling dat het Internet geen IPv4 adressen meer nodig heeft en dat als je een server bouwt die alleen IPv6 heeft, deze door iedereen gebruikt kan worden.

Een gedeelte van de serverpopulatie is (ook) bereikbaar via IPv6. Google, Microsoft, Freedom, allemaal normaal bruikbaar als je alleen een IPv6 aansluiting hebt.
Bij vaste aansluitingen wisselt het. KPN lijkt IPv6 te doen. Freedom doet (XS4all meegerekend) al ruim 25 jaar IPv6. Van een collega hoorde ik dat Delta,die historisch geen IPv6 doet, het nu aan het uitrollen is.
Bij mobiele aansluitingen is het nu zo dat dit bij KPN geregeld is, maar als je T-mobile/Odido hebt of Vodaphone, die lopen nog steeds achter en dus heeft 66% van de mobiele gebruikers geen IPv6. Als je dus een IPv6-only website zou bouwen sluit je gebruikers van T-mobile en Odido uit.
En zo komen we nooit van IPv4 af. Zou alle mobiele toegang ook IPv6 hebben, dan zijn we een stuk verder met de IPv6 migratie. Realiseer je dat “mobile access” meer verkeer genereert als desktop gebruikers op dit moment.

En het ontbreken van universeel IPv6-op-mobile los je niet op met een eigen tunnel op je mobiel. En het is jammer dat de Nederlandse Staat dit probleem nog steeds niet wil begrijpen.