IPv6 routering problemen!?

Ik ervaar routeringsproblemen op IPv6. Traceroute stopt bij Nikhef.

traceroute to cisco.com (2001:420:1101:1::185) from xxxx:xxxx:xxxx:ff::27c, 30 hops max, 24 byte packets

1 xxxx-xxxx-xxxx.connected.by.freedominter.net (xxxx:xxxx:xxxx:ff::1) 0,9676 ms 0,6760 ms 0,5624 ms
2 xxxx-xxxx-xxxx.connected.by.freedominter.net (xxxx:xxxx:xxxx:1:2e3a:fdff:fe4e:8006) 1,7903 ms 1,2160 ms 1,0669 ms
3 lo1.cmbr.nikhef-1.connected.by.freedom.nl (2a10:3780::226) 8,1761 ms 13,6029 ms 15,2084 ms
4 * * *
5 * * *
6 *^C

Iemand anders ook deze problemen op dit moment?

Ik heb precies hetzelfde probleem… gisteren viel verbinding ook enkele keren weg. De eerste uitval was 2021-12-14 11:21:44, hij kwam om 2021-12-14 11:56:26 weer op, maar vanaf toen geen IPv6 meer. (dit kan ik zien via de standaard metingen van de Atlas dongle op mijn netwerk)

Sindsdien probleem zoals jij beschrijft, de bitjes stoppen bij lo1.cmbr.nikhef-1.connected.by.freedom.nl.

1 like

Ah, goed, dan lijkt het een storing of iets dergelijks. Ik kon ook niet meer vanuit verschillende IPv6 hosts in het internet richting een paar van mijn IPv6 adressen thuis connecten / tracen. Een storing dus?

Ik zie het niet in het storingslijstje staan. :shushing_face:

Dat is zeker een storing ja… hebben ze misschien al opgemerkt maar is niet heftig genoeg voor een publieke melding?

Yes, thanks voor het melden. We zijn op de hoogte van het probleem (op COA-verbindingen) en werken aan een oplossing.

Top! We wachten rustig af.

Misschien niet zo rustig, want ik draai een aantal services via IPv6 en die zijn nu niet beschikbaar!

Ja, als je ze exclusief op IPv6 hebt… geen fallback naar IPv4?

Euh… nee… meerdere hosts, en veel draaien IPv6. Ik wacht ook al een tijdje op de feature om meerdere IPv4 adressen gerouteerd te krijgen via Freedom, maar dat is nog niet beschikbaar.

1 like

Als je ze via URI benaderd, zet er dan een reverse proxy voor, proxy je elk 1 IPv4 naar meerdere hosts achter je router.

Kunnen jullie bevestigen of het probleem nog bestaat, ik heb het e.e.a. gedaan en het lijkt bij mij thuis in ieder geval weer te werken. :slight_smile:

Hi @Yvan , I can confirm IPv6 routing is working again for me!

Thank you and well done!

Thanks for confirming, we will be announcing some urgent maintenance tonight. Something seems to be up with the current firmware that’s been running on the new core router.

Hier ook weer alles kits! Dank!

Something seems to be up with the current firmware that’s been running on the new core router.

Oh joh, echt? Succes met de maintenance vannacht. Misschien naar een andere firmware versie?

Yes, het onderhoud wordt ook een software upgrade. Het idee is dat er geen downtime is, maar dat kan onverhoopt wel gebeuren. De COA verbinding worden naar een andere router verhuisd voor de upgrade.

1 like

Blijkbaar is het goed gegaan vannacht, want alles werkt nog keurig. :slight_smile:

geweldig! ik houd het scherp in de gaten.