Is een Sieve doorstuurfilter voor BCC mogelijk?

Hoi Mensen,

Ik gebruik de ‘doorstuur’-filters (in de praktijk Sieve filters) om mails door te sturen van mijn domein naar de (bv google boxen) van een paar familieleden. Just works.

Wat ik NIET voor elkaar krijg is om de bcc-geadresseerden door gestuurd te krijgen.

Is er hier iemand die hier voldoende verstand van email heeft om mij te bevestigen:

  • te vertellen dat dit gewoon niet mogelijk is want BLINDcc :slight_smile:
    (ik ben wel heel eigenwijs, dus wel onderbouwen graag…)
  • dit WEL mogelijk is omdat zij/hij dat al heeft gedaan…

All zoekende heb ik wel wat mogelijkheden gevonden/geprobeerd, maar niets lijkt te werken.
Het is me niet duidelijk of dit te maken heeft met de ‘modernisering’ van mail, of server instellingen van Freedom, OF dat ik gewoon een dom foutje maak in de filters…

Hoor graag van iemand.
Deze vraag staat ook al een heel tijdje uit bij Freedom support, maar ik hoop via de community misschien een andere mail-guru te vinden :slightly_smiling_face:

Dank

Zie hem zo niet staan. Maar er staat ook bij:

Als je een bepaald e-mail filter mist, laat het ons weten op helpdesk@freedomnet.nl

Zou je verzoek dus doorsturen naar de helpdesk :slight_smile: Zoals je al gedaan hebt :+1:

Hi Rob:

FYI: dit is mijn uitstaande call dd 11 dec 2020:
Sieve filter voor bcc? [Ticket#9222953]

Maar ik nam even aan dus dat de kennis (of tijd, of prio) hiervoor even miste en hoop hier andere kennisbronnen aan te boren…

1 like

Hi ik heb een BCC mail gestuurd naar mijn freedom adres.
In de aanhef ervan staat geen BCC:… waarmee de mail doorgestuurd kan worden
en de enveloppe adressen worden verwijderd bij ontvangst door de SMTP server.
(Een BCC is feitelijk een mail waarin de CC niet genoemd wordt in de mail, en waar alleen de SMTP server een aflever adres krijgt).
Sommige mailservers maken voor BCC geadresseerden een extra mail aan waarbij een BCC: header / geadresseerde. wordt toegevoegd. (als er 5 BCC geaddresserden zijn worden er dan 6 mails gemaakt: 5 versies voor elk van de BCC geadresseerden en 1 voor de overigen).

De BCC: header wordt er tegenwoordig vaak niet meer bijgezet om problemen met DKIM te voorkomen.
Ik ben bang dat het Sieve filter geen informatie heeft om op te matchen.

(Je kan in de webmail de headers zelf ook bekijken: in de mail details en dan alle headers).
Hotmail zet de BCC nog wel in de headers met dan weer als gevolg dat de DKIM checksum niet meer klopt en er daarop afkeur volgt.

@Noci Mmm, hier was ik een beetje bang voor, zo’n antwoord…

Enne, ik heb natuurlijk geen invloed op WELKE smtp server wordt gebruikt voor de mensen die aan mij/familie mail sturen

Begrijp ik dan goed dan eigenlijk de combi bcc en DKIM (en/of andere email vernieuwingen), het mij onmogelijk maken om mail door te (laten) sturen op deze manier bij freedom, voor derden?

Ik bedoel dan voor derden/familie, want die mail komt uiteindelijk wel in MIJN hoofdbox terecht, maar ik zit nu steeds bcc mailtjes te forwarden :frowning:

Jammer jammer

DKIM hebben we gekregen met dank aan de spammers… die praktijk heeft al meer nuttige functies de kop gekost.
Begin jaren negentig was het asociaal als je mail NIET doorstuurde (open Relay), na 2000 is het asociaal als je het wel doet.

Het probleem is overigens niet beperkt tot freedom het zal veel breder zijn.
Is het mogelijk om de + adressen te gebruiken? dus user+xxx@jouw.domain.nl zodat mailtjes die in mailbox xxx terechtkomen worden doorgestuurd? Juist bij bcc zijn de adressen verder niet bekend… De mailer van freedom kan wel de e-mail in een nadere box stoppen.

In de basis kan het niet want de ‘B’ staat voor blind dus het is niet de bedoeling dat mensen kunnen zien waar de mail naartoe gestuurd is. Ik heb wel een workaround gevonden (die voor mij werkt).

if anyof ( header :contains “Received” “xxxxx@xxx.nl”, header :contains “X-Soverin-Spam-Result” “xxxxx@xxx.nl” )