Is internet Cruciale infrastructuur, en belangrijker, wordt daarop geacteerd

Om een voorschot op de conclusie te nemen: Samengevat: Nee dat is in NL niet het geval.

TL;DR
Als je allerlei uitlatingen van politici mag geloven is internet een onderdeel van cruciale infrastructuur.
Er zijn beschermings maatregelen verplicht voor allerlei organisaties om verlies van een internet verbinding te voorkomen.
Mensen moeten over een bepaalde minimum capaciteit kunnen beschikken (er is geen enkele aanbieder die nog een 9k6, 14k4, 56Kbps of 64Kbps verbinding aanbiedt, ISDN is inmiddels ook geheel ten grave gedragen).

Telefonie was ooit aangemerkt als cruciaal, waardoor telefooncentrales bv. voorzien waren van uitgebreide noodstroom voorzieningen om telefonie onder de meeste omstandigheden door te laten werken. Die centrales zijn voor het grootste gedeel inmiddels gesloopt, de garantie op functioneren is al ergens eind jaren 1990 uit de contracten gehaald. vooruitlopend op de nieuwe “stand der techniek”.
Momenteel is vrijwel alle telefonie gebasserd op Internet telefonie.

Er is elders ook een discussie over NL-Alert vs. “klassieke Rampen alarm aka Luchtalarm” waarbij de aanname is dat NL alert etc, capabel is om het Rampenalarm te vervangen. m.i. is “via het internet” op dit moment NIET in staat om volledig in de schoenen van het Rampenalarm te treden.
Ook de vervanging van klassieke radio door DAB+ zal uitvallen (is immers ook van dezelfde infra afhankelijk). Als DAB+ al werkt, hier komt 4/5G telefonie ongeveer tot de gevel, en werkt een DAB+ radio alleen in de vensterbank.
Voor telefonie schakelt de telefoon meestal naar Telefonie via WiFi binnenshuis, dat is soms heel hinderlijk omdat op bepaalde plaatsen in huis er nog wel signaal is, waardoor er soms hinderlijke stiltes in een gesprek vallen tijdens de omschakeling van Via WiFi → 4/5G en omgekeerd. Digitenne is hier ook niet echt fantastisch, en vrijwel alleen op zolder (2 hoog) te ontvangen.
Dit geldt hier voor zowel KPN als Odido, Vodatfone kan iets betere dekking hebben door toegang via kabelmodems van derden. Dit is een gewone stadswijk met vrijwel alleen laagbouw.

Tot zover wat achtergrond info:

Recentelijk is ten behoeve van een onderzoek aan lantarenpalen de stroom uitgezet in een woonwijk, volgens Alliander werden <25 woningen getroffen door dit “gebrek” aan stroom. (De lantaren palen hebben soms een eigen groep in een wijk distributie punt).
Echter ook de wijkcentrale voor telecom in dat gebied stond dus uit.

De UPS van de wijkcentrale heeft het welgeteld 20 seconden volgehouden… Aanvang werkzaamheden was om 10:00,
om 10:00:20 laatste succesvolle renewal van een tunnel verbinding, om 10:00:47 eerste teken van het missen van een ping/timeout.

Dus de vraag is in hoeverre het glasvezel netwerk (dat in princiepe ook niet direct last heeft van bv. hoog water werkelijk bestand is tegen iets grotere rampen. (btw. Het uitwerkings gebied van die wijkcentrale is ongeveer een straal van ~2 a 3 Km om dat punt heen, dat zijn ook een drietal aangrenzende woonwijken. met Woonhuizen (aka werkplekken) en Bedrijven.

De stroomvoorziening is rond 15:45 - 15:50 weer aangezet. In princiepe worden alleen de door het afschaelen van stroom getroffenen vooraf op de hoogte gesteld door alliander.
Alleen is het uitwerkings gebied zoals Alliander dat hanteert dus niet ruim genoeg. Bij wijkcentrales die uitgezet worden is er meer dat verdwenen is.
Melding vanuit RSS feed vanuit Freedom was ~ 10 minuten voor 10. En is gemist doordat de poll-tijd op 4 uur staat en rond 8 uur de laatste poll had plaatsgevonden.

Dit geeft mij ernstig te denken over de mate waarin in Nederland communicatie mogelijk blijft na een wat grotere uitval dan een wijkcentrale die 6 uur uitgezet wordt.
En hoe groot is een uitwerkingsgebied bij een storing, dit is dus groter dan de <25 huizen waar Alliander het over had. Dit zou wel eens veel groter kunnen zijn dan mensen op dit moment verwachten.
I.v.m. thuiswerk planning is het van belang dat je ook tijdig weet of er geplande werkzaamheden zijn. Bij een ramp vervallen meestal planningen dat is dan minder een probleem.
Het uitgangspunt dat een Overheid burgers nog kan bereiken bij een calamiteit die ook de stroomvoorziening of een deel van internet knooppunten uit laat vallen lijkt dus ook achterhaald te zijn.
Vroeger was niet alles beter, maar waarschijnlijk door gehanteerde marges wel latiger kapot te krijgen. Efficient is bepaald niet altijd robuust.

Even ter herinnering: Het huis waar ik op dat moment was had gewoon stroom, alleen geen effectieve communucatie mogelijkheden meer. Om wel via internet betrouwbaar te kunnen werken zou alleen werken op de stoep tot de mogelijkheden behoren ivm de slechte dekking voor mobiele communicatie. Eerder dit jaar is de stroom in onze straat anderhalve dag regelmatig uitgevallen geweest op verschillende fasen (waarbij er vaak wel een of twee fasen beschikbaar waren) door een UPS heb ik vrijwel onafgebroken kunnen doorwerken. (alleen laptop af en toe verhuizen naar een stopkontact met stroom) ondat die wijkcentrale niet afgeschakeld was.
Er is ook 's-nachts met graafmachines trilplaten etc op een aantal plaatsten gewerkt. Het zou wel een kunnen dat hier in de wijk verschillende kabels aan vervanging toe zijn dus ik denk dat er vaker uitval te verwachten is.

Ik ben benieuwd naar andere ervaringen en of maatregelen die wel genomen zijn omdit te ondervangen.
Voor Freedom de vraag in hoeverre robuustheid van Internet een agendapunt is op de verschillende ISP/Kabelaars overleggen.
Ook voor Freedom, Thuiswerk, (of anders dan een “kantoorwerkplek”) is regelmatig aan de orde voor zover ik in mijn omgeving kan zien, in hoeverre zijn er 4/5G voorzieningen voorzien als bijkomende (naar keuze) mogelijkheid in het abonnement? Een telefoon in AP-modus is niet altijd een werkbaar alternatief, een tweede pad vanaf de router zou dat wel kunnen zijn… (ter info Fritzbox is niet relevant voor mij het vraagt dus om een open oplossing bv. 4/5G modem, Anderen zullen het mogelijk via een Fritzbox willen oplossen).
Richting Overheid is er serieus nagedacht over robuustheidseisen aan infrastructuur, of is het gebaseerd op aannames en ervaringen met een inmiddels gesloopte Infra.

Even los van jouw ervaring in deze situatie, telefonie en internet zijn wel degelijk aangemerkt als “vitaal”:

Dat er onder het mom van vernieuwing steeds verder gaande risico’s genomen worden ben ik met je eens. Neem de situatie zoals nu in Oekraïne, een simpel FM radio’tje is met wat huisvlijt nog wel in elkaar te draaien, probeer datzelfde maar eens met DAB+. Al jaren ben ik van mening dat er een ministerie zou moeten zijn die wat van techniek snapt en dit soort risico’s kan inschatten en op waarde kan schatten.
Nog buiten beleid is het een feit dat we onszelf steeds afhankelijker maken van complexe technieken, en dat is leuk zolang ze werken, in een noodsituatie zijn ze vaak veel kwetsbaarder. Zie ook het hele C2000 debacle van de hulpdiensten.

Maatregelen kan je denk ik in twee vormen nemen:

  1. Je minder afhankelijk maken
  2. Daar waar je op korte termijn een probleem hebt bij uitval zorgen voor een alternatief

Een voorbeeld in het kader van “minder afhankelijk maken” doe ik bijvoorbeeld niet aan internetbankieren. Daarmee maak ik me immers afhankelijk van een computer, telefoon, internet, enz., dat ik het technisch ook niet vertrouw geeft daar nog een extra reden bij.
Zorgen voor alternatieven kan zijn het gebruiken van een mobiele verbinding als je vaste verbinding eruit ligt. Als ik je verhaal goed begrijp heb je erg slechte dekking binnenshuis, mogelijk zit daar verschil tussen de verschillende providers en kan een overstap naar een ander netwerk helpen.

Als er een ministerie was dat nog iets van techniek begreep was dat bv. Rijkswaterstaat. Daar zijn de afgelopen 10-15 jaar zorgvuldig alle mensen met een technische achtergrond vervangen door accountant en projectleiders. (Mijn broer wordt regelmatig hiermee geconfronteerd).
Vertrouwen dat de overheid nog over vakkennis WIL beschikken heb al helemaal niet meer, voor dat soort zaken worden overbetaalde consultants per klus ingehuurd. (En die consultants vanuit Accounts en Ontwikkel bureaus hebben een heel eigen agenda, waarbij verandering belangrijker is dan het resultaat…, verandering is business).

Ik denk ook weleens na over backup verbindingen en mogelijkheden, nu doe ik dat ook via 4G/5G, maar als je net in een gebied woont wat getroffen is door een grote en langdurige stroomstoring zal het mobiele netwerk na enige tijd ook wegvallen (als de UPS bij de zendmast leeg is). Starlink lijkt me in zo’n geval een mooi alternatief en is redelijk goed betaalbaar (€ 50,- per maand en € 225,- eenmalig). Dan ben je niet van fysieke infrastructuur in je eigen regio afhankelijk. Je moet natuurlijk wel stroom hebben, dat zou je met een UPS en/of voor langere storingen met een klein aggregaat kunnen oplossen.

Ik heb dit zelf nog niet aangeschaft omdat ik toch meer van “zal wel loslopen” ben en in een extreem noodgeval een aantal dagen geen internet, dat overleef ik ook wel weer.

Overigens kan je voor bedragen tussen de 50-150 euro ook een prima 4G buiten antenne kopen, moet je wel een (MiFi) router hebben waar je die op kan aansluiten.

1 like

Ik bedoel het wat breder dan alleen mijn recente ervaringen… In Den Haag maken ze zich erg zorgen over de influx van “potentiele werknemers” terwijl er meer en meer achterstallig onderhoud op de Infra merkbaar wordt.
Probleem bij Infra is meestal dat het solide wordt ontworpen maar daarna “het werkt toch” voor beschikbaar wordt aangenomen.
Pas als het instort (elektriciteits netwerk) wordt er nagedacht over aanpassingen die daarna weer jaren gaan duren (eerst awareness, dan noodzakelijkheid aantonen, dan plannen… dan financeiren en dan gaan nadenken over uitvoering etc.)
Dat het zolang gewerkt heeft is doordat de afgelopen 10-20 jaar door het “optimaler” gebruik maken van wat er aan reserves in het netwerk zat voor calamiteiten nu regulier gebruikt wordt. Dit in plaats van continue rightsizing door zeg elke 5 jaar herijking uit te voeren. Iets laten uitvoeren door bedrijven met winstoogmerk zal eerder optimaliseren op winst dan optimaliseren van infra beschikbaarheid opleveren. (tenzij er KP’s zijn die boetes opleveren bij niet tijdig beschikbaar zijn van capaciteit), hoewel het adagium voor veel CEO’s “na ons de zondvloed” lijkt te zijn…

Op dit moment kan ik vanwege ernstige slechthorendheid het Luchtalarm nooit horen.
Zou het alarm per mobiel komen, dan nog zal ik 's nachts het alarm niet horen.
Want dan heb ik geen hoortoestellen in.
Daarnaast heb ik nooit mijn mobiel in de slaapkamer liggen. En daar ben ik echt niet de enige in.

Misschien een optie om een smartwatch te dragen tijdens het slapen? Die kan dan gaan trillen bij een NL-Alert waardoor je er toch wakker van wordt.

Misschien ook wel fijn om deze bijv. aan een rookmelder te koppelen (wellicht kan Nest Protect dit?), zodat je in geval van brand oid toch ook gewekt wordt.

Nest protect, Amazon Alexa… etc. net het soort producten waarmee je Google en Amazon MET netwerkverbinding nodig hebt om te kunnen werken. (naast dat je je lot in de handen van die Groot datagrutters legt).

Zeker, zoals met bijna alles heeft dat naast de voordelen ook nadelen, in dit geval voornamelijk voor je privacy. Aan de andere kant, heel cru gezegd: als het mis gaat door een brand heb je ook niks meer aan je privacy.

Het is altijd goed om dit soort zaken mee te nemen in de afweging. Maar die kan dus ook goed de kant op vallen van “toch maar wel”. Ik heb zelf ook wat (legacy) Nest (nu Google) spul in huis, waarbij de afweging vervangen of toch maar de nadelen accepteren tot nu toe nog niet op vervangen gekomen is.

Ik heb nu zeker 3 keer een dergelijke situatie meegemaakt thuis.
Als de stroom weg is, valt alles uit na een tijdje.
Als de paniek groot is, gaan mensen bellen en hebbende de grootste betalers voorrang.
Met een prepaid kaartje, kun je dan niets meer.
Dat ze de sirene gebruiken, heb ik nog nooit meegemaakt.

Voor een paar jaar terug was er een reportage over het systeem:
Een vintage schakelpaneel, met een bandrecorder. De tekst op de rampenzender was niet te wijzigen.

De praktijk is, dat ze dan alsnog met een auto rond gaan rijden met een luidspreker er op.
Of we gaan gewoon dood.

In mijn beleving, is alles knudde op dit moment.
Ze moeten meer oefenen en kijken of het werkt in de praktijk.

1 like

Het is eigenlijk heel eenvoudig, alles draait om geld.

Zo zijn er een aantal regios waar men in geval er een grote gifwolk ontsnapt de mensen thuis dood laat gaan ipv een evacuatie, simpelweg omdat er in dat gebied zoveel mensen wonen dat een evacuatie effectief zinloos is ten opzichte van de capaciteit die de (vlucht)wegen bieden, en er eigenlijk alleen in resulteren zal dat die wegen volstaan met voertuigen vol evenveel of zelfs meer dode mensen, dan dat diezelfde mensen in hun huis binnengebleven waren.

Waarbij het ook nog eens goedkoper, sneller en makkelijker is om iedereen te identificeren in hun eigen huis of bedrijf, dan dat je vele tienduizenden voertuigen moet bergen, wat, in het bijzonder 's zomers, een nog veel helsere klus is.

Maak je geen illusies, de overheid is niet geĂŻnteresseerd in het welzijn van de individuele burger, ze is alleen geĂŻnteresseerd in het welzijn van de Staat.

2 likes

Voor de rookmelder is er een oplossing, die is namelijk aan mijn wek- en waarschuwingssysteem gekoppeld.
Daar werkt ook mijn vaste telefoon, de voordeur en de toegangsdeur beneden op.