Is KPN speedtest Freedom aan het knijpen?

Ik zag vandaag wat raars. Mijn download snelheid gemeten via kpn speedtest was hoger via een vpn (780) dan rechtstreeks (400).

Gemeten via Oakla is rechtstreeks (840) om 780 (vpn).

Dus het lijkt erop dat KPN selecief aan het knijpen is.

Ik haal via mijn KPN glasvezel bij Freedom onveranderd 4/947/942.
Ik denk dat je rechtstreekse route ergens een (tijdelijke) bottleneck heeft.
Kan me niet voorstellen dat KPN de toegang tot Ookla via Freedom knijpt.

Als ze dat bewust zouden doen riskeren ze voor zover ik weet een ban van Ookla. Lijkt me sterk dat hier sprake is van opzet. Eerder een route die op het moment van testen minder gunstig bleek. Maar speedtests zijn soms voodoo ja, zelfs voor hen die bovengemiddeld snappen hoe het internet werkt… misschien dat een van mijn collega’s beter snapt wat een verklaring zou kunnen zijn.

Hier werkt het ook prima van Freedom naar KPN.

Kan een hiccup aan de kant van KPN zijn, of een verschil in IPv4 vs IPv6 of een route die net iets anders loopt, of een hiccup in ons netwerk (kan ik me niks bij voorstellen :innocent: ) of er was net iets in je eigen netwerk/computer iets aan het downloaden.

Het beste wat je kunt doen is op meerdere plekken een speedtest (en vaak ook mogelijk meerdere tegelijkertijd) uitvoeren om te kijken wat de verbinding echt haalt. Op Hoe test ik de snelheid van mijn internet? | Freedom Helpdesk (stap 5) hebben we een mooi lijstje van de speedtesten die je kan doen.

Welke trouwens ook fijn werkt is https://achtbaan.nikhef.nl/. Dat is ook een aanrader :slight_smile:

1 like