Is mijn aansluiting nou opgeleverd of niet?

Op mijn.freedom staat: “De oplevering van je Freedom Fiber 1Gbit verbinding staat gepland op 28-03-2024.”. Dat is vandaag, en inmiddels is het iets na zessen (18:04).

Door een blunder van Tweak zit ik al sinds 29-2 zonder internet (ik behelp me met een mobiele prepaid bundel). Ik hoop echt heel erg dat ik vandaag eindelijk weer internet heb!

Ik heb een half uurtje terug mijn FB 5490 aangezet. Geen signaal op de Fibre… Ook geen enkel bericht van Freedom, dus ik heb geen idee of ze me nou al hebben aangesloten, of ze dat misschien toch nog gaan doen vanavond (verwacht ik niet), of dat ze zijn uitgelopen en dit op een ander moment gaat plaatsvinden. Ik heb de FB in elk geval maar weer uitgezet… Helaas is de helpdesk om deze tijd al gesloten.

Ik zit hier in Enschede op het netwerk van Fibre Operator en heb een abonnement besteld bij Freedom voor 1Gb/s over AON. De FB 5490 zou dus gewoon moeten werken lijkt me?
Of doe ik misschien toch iets verkeerd qua aansluiting? Kan ik dat op één of andere manier verifiëren?

Of moet ik toch gewoon nog even mijn best doen mijn geduld te bewaren?

Op Tweakers eenzelfde situatie:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/78575780#78575780

Dus de vraag: heb je de instellingen van je router aangepast naar die van Freedom?

Heb je de juiste kabel gebruikt en correct aangesloten? (blauw op blauw, groen op groen)

En wat zegt de FritzBox bij Internet > Glasvezel?

De provider dropdown wel. Ik ga zo maar ‘s even op zoek naar de instellingen voor PPPoE en de VLAN, ik kon die niet vinden en nam daarom aan dat die aan de provider-instelling gekoppeld waren.

Internet > Fiber information zegt: Fiber cable not connected.

Dat doet vermoeden dat ik toch nog niet ben aangesloten…

Het is dezelfde blauwe connector die er bij Tweak ook al in zat. Ik heb ‘m er wel even uit gehad om te kijken of ik licht zag, maar toen realiseerde ik me dat die 1500nm voor het menselijk oog misschien helemaal niet te zien is.

Nog even gechecked net, maar die zit in elk geval wel goed in de connector, met het “palletje” aan de juiste kant.

Morgen maar even bellen met de helpdesk dan. En bedankt voor de nuttige info!

Er lijkt dan inderdaad geen licht op te staan.

In dit geval is dat maar goed ook, want dat vinden je ogen niet fijn. Je kan beter testen door de kabel in de Fritzbox te laten zitten en zo nu en dan checken of de Fiber LED aan is.

Eventueel bij Systeem > Push-service > Afzender je Freedom SMTP instellen en op de tab Push-services onderaan Huidige IP-adres aanvinken. Je ontvangt dan een mail zodra de verbinding online komt.

Zoals @net ook al zegt, kijk als je zicht je lief is nooit in een glasvezel om te zien of er licht op staat. Als er licht op staat is dit eigenlijk een laser en kan dit, ook afhankelijk van de sterkte, blijvende schade aan je ogen opleveren. Juist bij licht dat voor het menselijk ook niet zichtbaar is, is dat extra risicovol. Je hebt dan namelijk niet snel door dat je in een laser kijkt (en kijkt dus niet op tijd weg), maar deze kan wel brandwonden aan/in je oog opleveren.

Voor enkel de internetverbinding werken de instellingen voor XS4ALL FTTH en KPN FTTH in principe ook als Freedom FTTH er toevallig niet tussen staat. PPPoE over VLAN 6.

verwijderd bericht, niet relevant

Even een tussendoor-update; Ik heb gisteren contact gehad met de helpdesk en iemand van de technische dienst gesproken. Mijn instellingen waren volgens hem correct en het heeft er alle schijn van dat Tweak bij mijn afsluiten de patch-kabel eruit heeft getrokken. Daarvoor moet iemand naar de wijkswitch. Ik ben daarmee een uitzondering op alle aansluitingen hier in de buurt die wel succesvol zijn overgezet - pech voor mij dus - en net nu met een langer weekend voor de deur, en net ik die al een maand “zonder” internet zit. (Boehoe!)

WBT niet in de optische kabel kijken, dat is inderdaad niet verstandig, dus zeker goed om dat aan te halen! Daar had ik zelf duidelijk niet goed bij nagedacht.
Ik ben notabene bekend met TOSLINK, waar zichtbaar licht doorheen gaat (rood spectrum), maar ook daar is het onverstandig erin te kijken en werkt het eigenlijk handiger om de bundel op een ruw oppervlak, zoals je hand, te richten zodat je de versnipperde reflecties kunt zien dan om het ding precies zo in je oog te mikken dat je dat dunne lichtbundeltje überhaupt kunt zien (wat je dus echt beter niet kunt doen ook).

Maar 1500nm uit de glasvezel is een veel te lange golflengte voor het menselijk oog, wij houden op bij zo’n 700nm (rood), dus dat was vrij zinloos. Jammer, want dan weet je tenminste zeker dat er licht uit komt en dat het er niet bijv. aan ligt dat de glasvezel niet goed op de sensor in de Fritzbox is uitgelijnd. Want dat is natuurlijk ook gewoon een reële mogelijkheid en iets dat je zelf thuis kunt fiksen.

Er schijnen wel kristallen te bestaan die aan infrarood licht harmonische frequenties kunnen toevoegen die bijv. dubbel de frequentie hebben van de input (even snel geGoogled), maar dan zit je met 1400-1500nm naar 700-750nm nog steeds aan de grenzen van zichtbaar licht, nog even buiten beschouwing latend hoe ik daar dan aan zou moeten komen en wat dat kost.

Het zou wel een mooie hack zijn als een gewoon huis, tuin en keukenkristal als bijv. zeezout of vaatwasser-zout zou werken om dit licht zichtbaar te maken… 't Is al genoeg als het kristal in een zichtbare kleur opgloeit door interne harmonischen, dat is wat we willen weten immers. Dan is het wel nog steeds oppassen voor reflecties aan het oppervlak van zo’n kristal die met een beetje pech de bundel zo recht je netvlies in mikken natuurlijk… Misschien toch niet zo’n veilig experiment.

Zichtbaar licht zit tussen 380 nm en 780 nm. Maar inderdaad hoe dichter bij de 780 nm des te moeilijker nog te zien.