Ik ga over van Odido naar Freedom en dat zou vandaag gebeuren. Echter toen ik vannacht alles los koppelde, zag ik nog niet snel dat de overstap geregeld was. Mijn idee was dat ik de NT van Odido nog gewoon kon gebruiken en alleen wat instellingen hoefde aan te passen in mijn Unify UCG Ultra. Goed, ik stekkers eruit gehaald waar ik kon en ik zie vanochtend nog geen internet. Wel even gekeken, Odido was nog wel actief. Maar zowel Freedom als Odido gaven beiden aan dat het vandaag zou gebeuren.
Het witte NT kastje hing er altijd al en daarvan hebben de lampjes nooit gebrand. Ik krijg echter met geen mogelijkheid dat ding van de muur of de kap eraf om te zien wat erin zit. Aan alle kanten zie ik niks om te duwen of trekken wat ergens toe leidt en geen schroefgaten of iets om een schroevendraaier tussen te zetten. En dus ook niet nog iets uit te schakelen, mocht dat nodig zijn voor overstap. Ik durf niet meer kracht te zetten, want dan gaat er geheid wat stuk en dat risico wil ik niet nemen met de glasvezel connectors. Rechtsonder komt dus de kabel binnen in het witte NT kastje waarvan de lampjes nooit hebben gebrand en dan komt er dus die gele kabel met blauwe stekkers uit.
Ik zou met alle liefde de Huawei ertussen knallen, maar die heeft dus een groene aansluiting en mijn (zichtbare) kabels zijn allemaal blauw. Ik heb zowel de blauwe op de NT losgemaakt als de power uit de converter. Is dit voldoende om de verbinding open te zetten of moet er meer gebeuren?
En hoe weet ik wanneer Odido/Freedom daadwerkelijk de verbinding over heeft gegooid?
Kan ik verder nog wat doen of ligt de bal nu echt elders?
Wij sturen sowieso een e-mail op het moment dat de verbinding âOpgeleverdâ is. Dus als je deze mail hebt gekregen van Freedom, dan zou je hardware kunnen aansluiten.
Let er wel op, dat de hardware die je hebt hangen allemaal AON aparatuur is. Dus als je een GPON of XGSPON verbinding hebt gekregen, gaat deze hardware niet werken. Sterker nog⊠als je deze aansluit dan zullen andere mensen in het netwerk hier last van ondervinden.
Je zult dan dus de Huawei ONT er tussen moeten zitten om de verbinding werkend te krijgen. Daar hebben we als het goed is ook een patchcover en een nieuwe patchkabel (met de juiste connectoren) geleverd.
Wij leveren op de linker kant af (dat is de A-vezel op deze TY-01 grondplaten). Daar zal de glasvezel op aangesloten moeten worden.
In het kort:
Sluit de Huawei ONT aan met de juiste aansluitmaterialen.
Sluit je eigen router aan via de LAN1 poort op de Huawei ONT.
Als de verbinding technisch opgeleverd is, zou de verbinding moeten gaan werken.
Lijkt op een kastje van KPN. Ik vermoed dat ergens aan de bovenkant (tegen de wand) een verdiept (c)lipje zit dat je moet indrukken en dan de kap naar boven kunt schuiven.
Dat ding aan de rechterkant op de glasvezel grondplaat? Of het kastje van Odido.
Doe doen niets, dus die kunnen weg, maar dat moet niet. Ze kunnen ook passief blijven hangen, maar goed⊠dat is meer rommel in de meterkast.
Voor het apparaat met de letters âNTâ erop (de NTU die KPN ooit leverde), zou ik bijna zeggen dat je die het beste kan laten hangen. Dan fungeert die als een afdekking voor de glasvezel aan de rechterzijde. En een blindkap is even groot als dat ding.
Mijn verbinding werkt. Ik snap nu ook wat beter wat er was en wat de bedoeling was, al ontbrak mij de documentatie en informatie om dit vanzelfsprekend te doen.
Allereerst de oplevering zelf, die vond uiteindelijk pas plaats om 14:08. Had fijn geweest als ze gewoon een indicatie geven ipv âdoe vanaf 0.00 je hardware uitâ. Want dan heb je geen halve dag downtime.
Verder is inderdaad de grondplaat van de verbinding met 2 aansluitingen opgeleverd, waarbij het NT kastje dus helemaal niet gebruikt werd en ik die er dus af kon halen (al denk ik dat ik hem nog wel laat zitten voor als er ooit weer een KPN verbinding komt, je weet maar nooit hoe zaken lopen). Dus de linkerkant was waar odido op aangesloten zat. Vreemd genoeg werkt de rechter aansluiting niet, maar goed. Zolang de linker wel werkt is dat mij prima. Dus de glasaansluiting op de huawei aangesloten en die weer op mijn Unify kastje. Settings even ingesteld en nu werkt het. De fake email bracht mij nog even in de war, ik dacht dat ik daar mijn echte mailadres moest invullen.
Daarnaast was het dus voldoende om de gele kabel met blauwe connectors eruit te trekken om de verbinding vrij te geven, daar vreesde ik nog even voor. En ook duurt het dus nog wel even voordat je verbinding echt over gaat. Mijn veronderstelling dat het gewoon meteen om 0.00 (elektronisch) ging gebeuren, was dus fout.
En inderdaad bovenkant een ding indrukken en dan de boel omhoog schuiven om het los te maken. Ik kreeg er eerst geen handigheid in, ook omdat het mij niet logisch leek om die omhoog te schuiven, maar het werkte nu wel prima. En dus dat er 2 aansluitingen waren vanuit de glaskabel, was mij ook volledig onduidelijk en stond ook nergens in enige handleiding. Het is best logisch, maar als je het niet weet en nergens een handleiding staat, dan is dat wat raar.
Ook dat je groen en blauw niet mag mixen is lastig als alles waar je mee werkt gewoon blauw is (mijn connector op de linker aansluiting is dus blauw, niet groen. De andere kant is wel groen maar daar kan ik niet dat plastic kastje op aansluiten die in de huawei geprikt moet worden. De nieuwe kabel heeft verder groen en blauwe connector, dus die heb ik nu maar zo aangesloten (blauw bij glasvezelaansluiting, groen in de huawei). En dat lijkt te werken.
Goed, nu even alles fatsoeneren en ik hoef er hopelijk de komende maanden niet meer te zijn
Het zou inderdaad tof zijn als we een betere indicatie zouden kunnen geven, maarrrrrrrrr⊠zoals met alles is het ingewikkelder dan je verwacht.
De verbindingen worden overgezet op âeen bepaald momentâ op de dag van oplevering zelf. Daar hebben wij geen inzicht in. Het kan om 00:01 's nachts gebeuren, maar ook om 23:59. Het ligt er maar net aan wanneer er een monteur in de PoP aanwezig is om de patch over te zetten van de ene naar de andere kast. Het is voor ons vooraf dus heel lastig te zeggen wanneer de verbinding precies omgezet zal worden, hoe graag we dat ook vooraf zouden willen doorgeven voor meer duidelijkheid. Daarom geven we aan het een dag van tevoren los te koppelen aangezien je wanneer je AON apparatuur nog aangesloten hebt wanneer de monteur voor je bezig gaat in de PoP helemaal niet aangesloten wordt, vanwege het tegenlicht wat dit in het netwerk veroorzaakt. Dus dan is het veiliger om dan aan te geven om de dag van tevoren de verbinding los te halen.
Bij Stap 4 op Handleiding Huawei EG8242H ONT (glasvezel) | Freedom Helpdesk hebben we aangegeven dat je de A-vezel moet aansluiten. Op de FTU (de plastic grondplaat waar de glasvezel op bevestigd is vanuit de grond) staat ook een A en een B als aanduiding welke aansluiting het is.
Alsnog vind ik het niet echt duidelijk dat het om een aansluiting met 2 opties is. Een foto zegt dan zoveel meer imo. En omdat mijn oude provider een blauw naar blauw kabel had en het nu dus blauw naar groen is (groen in de huawei), maakt het ook niet echt overzichtelijker als de B aansluiting groen heeft. Verder nam ik aan dat het hele bouwwerk bij de âaansluitingâ hoorde, ipv dat het 2 afzondelijke opties zijn en dat je er dus niks van stroom hoeft te halen om je verbinding vrij te geven.
In de tijd van videoâs lijkt het me wel beter als je gewoon een video maakt hoe je zoân aansluiting om zet, wat je in de meterkast vindt en wat er voor kan komen. Ik snap dat er veel opties zijn, maar ik verwacht dat je met een paar varianten wel 90% van de markt zult hebben, of op zijn minst wat logische processen wel kunt begrijpen. En ik zou het ook geen probleem vinden om een foto op te sturen van de meterkast om dan een wat specifiekere handleiding te krijgen om het aan te sluiten. Wellicht scheelt het jullie op termijn ook wel wat support.
Ik heb ook mijn eigen capaciteiten wel wat overschat, merk ik. Had een aantal zaken niet door waardoor het allemaal wat moeilijker leek dan het eigenlijk was. Excuus daarvoor.
Goed story telling verhaal met fijn dat het is opgelost en inhoudelijk ter lering voor anderen kan zijn.
//â//
Het lastige is dat er 10.000+1 situaties mogelijk zijn. Je altijd zult zien dat net jouw (of mijn) omstandigheid die ene uitzondering was die net niet overeenkwam met wat je(zelf) dacht en elders ontbrak aan situationeel inzicht.
Opnieuw, ook hier, mijn advies om het omzetten van een aansluiting, dit altijd te laten doen met a) geadviseerde apparatuur en b) door een monteur onder aansturing van Freedom.
Hierbij voorafgaand de instructies van Freedom opvolgen zodat Freedom niet hoeft uit te zoeken waarom het anders ging dan ter plaatste verwacht of was ingepland.
Dit (proces) heeft niets te maken met een eigen competentie, wijsheid of (on)kunde; en alles zodat Freedom in controle blijf over planning en de totale (op)levering.
Buiten de plek van installatie schoon, stofvrij & toegankelijk maken, ook niet hoe goed bedoeld (of gezellig) ook gaan âhelpenâ om dingen net toch (wat) anders te doen.
Na werkende oplevering kan je altijd nog je eigen ding gaan doen en Freedom weet dat de initiële oplevering conform haar ingeplande specificatie heeft plaatsgevonden.