Kerst zonder Internet en TV

Een jaar geleden geleden heb ik een contract met Freedom afgesloten. Yes, we kregen eindelijk glasvezel in onze straat in Klundert, Gelijk aangemeld want ik werk zakelijk heel de dag met internet dus was een mooie upgrade. Voor Freedom gekozen vanwege de goede recensies en ze zijn zelfs Beste uitt de test November 2023 van de consumentenbond dus dat zit goed!

19 december was het dan zover. We worden aangesloten op het Freedom netwerk. Helaas nog geen bericht ontvangen van Freedom wanneer de monteur zou langskomen. Maar ik had toen nog Ziggo dus was geen probleem als dit na de feestdagen zou zijn. Op 20 december krijg ik bericht vanuit Ziggo dat op die dag Ziggo wordt afgesloten?! Op zich vreemd aangezien ik nog niets van Freedom had gehoord. Ik toch maar zelf de zaken aangesloten zodat ik verder kon werken. Alles werkte netjes in 1 keer. Bijna 1 GB down en up. Super! Ik heb daarna Freedom opgebeld dat ik zelf alles heb aangesloten en ze activeerde toen ook de TV-dienst. Ook die werkte gelijk prima!

Op 21 December vanaf 14:00 opeens geen internet meer. Daarna is de ellende begonnen. Gelijk Freedom gebeld en ze hebben alles technisch gecontroleerd. Kunnen niet direct iets vinden en ze hebben een ticket aangemaakt bij de netbeheerder. Heb aangegeven dat ik niet zonder internet kan (vanwege mijn werk) en ook niet zonder TV tijdens de kerst. Helaas heeft dat allemaal niet geholpen. Vrijdagochtend weer gebeld. Degene die ik toen aan de lijn kreeg was niet de hardverwarmde persoon die je in die situatie hoopt aan te treffen. Kon/wilde helemaal niets doen/melden. Er was geen update vanuit de netbeheerder. Ik gaf aan dat Ziggo tevroeg was opgezegd ook daar wilde/kon hij niets meedoen terwijl freedom dat heeft gedaan :frowning:

Daarna heb ik e-fiber opgebeld want dat is de netbeheerder. Die zou er achterraan gaan tot op heden ook niet gehoord.

Daarna heb Ik Ziggo maar gecontacteerd aangezien Freedom niets wil/kan doen. Bij Ziggo dachten ze gelukkig wel mee ook al had ik daar mijn contract opgezegd. Het opnieuw aansluiten zou 5 a 6 werkdagen duren. Dat was te lang voor de kerst maar ze konden ook kostenloos een data sim kaart sturen zodat ik toch internet had met kerst. Chapeau voor Ziggo en misschien iets voor Freedom om ook aan te bieden bijklanten met een probleem.

Nu 2e kerstdag zonder internet/tv en update vanuit Freedom. Resume van de afgelopen 7 dagen Freedom. 1 dag blij en verrast en 6 dagen gefrustreerd zonder TV/internet en communicatie. Hoelang gaat dit nog duren want morgen is het gewoon weer een werkdag en heb ik mijn internet hard nodig als zelfstandige?!

“Freedom keeps on giving”

Het gereed melding en daarna doorgeven aan Ziggo dat de klant is overgezet is standaard als de overstapservice gebruikt wordt. Ik lees hier echt weinig klachten.

Het is natuurlijk SUPER van Ziggo dat zij jou willen helpen en hopelijk hebben zij ook abonnement voor een korte duur net als de KPN dat heeft. Als zij het zonder kosten doen dan is dat pas echt een kerstcadeau.

Hopelijk kan e-fiber jouw probleem snel oplossen en kun je dan wel tot tevredenheid gebruikmaken van jouw glasvezel verbinding.

Freedom moet toch echt eens voor uitzonderingen zoals dit, beter gaan escaleren.

Bij het toenmalige Xs4all werd er ook een mobiele verbinding aan de klant gezonden zodat die totdat het probleem opgelost was toch internet van Xs4all had.

De beste bij de Consumenten is mooi om mee te adverteren maar er brokkelt wel aan de randjes stukjes af van die medaille.

3 likes

Hoi,

Ik kan me je frustratie heel goed voorstellen.
In zo’n situatie zou ik er eerlijk gezegd ook heel snel klaar mee zijn.

Dus wat ik hoop is dat Freedom het achteraf als nog goed kan maken op een of andere manier…

Sterkte ermee!

1 like

Sterkte.
Ook hier geldt net als ik adviseer aan bedrijven om 2 weken voor en na, de kerstdagen geen substantIĂ«le wijzigingen te doen die een levering van een dienst of (eigen) verwachting kunnen beschadigen.

Menigeen heeft rond deze periode vaak de focus elders. Is het niet iets gezelligs regelen, wordt het wel zaken af te ronden en die (opnieuw) op te starten.

Het is meer dan zinnig dat Freedom bv voor dit soort situaties binnen 24 uur een mobiel internet setje beschikbaar kan/gaat stellen zoals indertijd xs4all al heel goed had begrepen.
Zelf zou ik zonder een dergelijke operationele backup, niet zakelijk vertrouwen op de “(on)welwillende” beschikbaarheid van Freedom.

2 likes

Als internet echt zo van belang is dat dit direct samenhangt met wel of geen inkomsten, dan zou ik zelf 2 of zelfs 3 verbindingen nemen. Die dubbele abonnementskosten zijn het dan meer dan waard. Uiteindelijk blijven alle verbindingen, of het nou glasvezel, kabel of xDSL is, toch 1 kabel tot aan de wijkcentrale/straatkast. Die kabel en de apparatuur waar die ene kabel op zit kan, net als alle techniek, kapot en zo zijn er nog wel 101 redenen waarom internet tijdelijk niet kan werken. Bij een dergelijk groot belang, maak je jezelf niet afhankelijk van 1 provider/kabel/whatever.

Nou is dat in veel huissituaties, ingewikkelde en/of zelfs een onbetaalbare zaak. Wmb is het irrelevant of -en voor welk doel een connectie wordt gebruikt.

Dat consumenten “gewend” zijn om extra te betalen voor iets dat het als basisdienst gewoon moet doen, blijft mij ergens verwonderen.
Ik vind dat providers principieel zorg moet dragen voor een (backup) alternatief wanneer een connectie langer dan zeg 4 tot 6 uur uitvalt.

Naarmate het (zakelijk) afbreukrisico groter wordt, zou ik ook mijn knopen tellen en niet alle noten in Ă©Ă©n mandje (be)leggen. Dan het bekende principe volgen van gescheiden paden zoals noord-zuid connecties en bv ook hard/software van/met verschillende merken etc.etc.

Ik als IT’er weet als geen ander dat techniek op de meest ongunstige tijden niet kan werken. Alleen valt dit probleem erg ongustig mbt de feestdagen en de monteur die niet kwam en Ziggo die al op was gezegd. Dus het is mijn samenloop van omstandigheden die niet fijn zijn. Zakelijk gezien kan ik altijd nog naar kantoor gaan maar thuis heb ik 2 kinderen die voor school ook aan internet vastzitten en TV willen kijken. Hopelijk wordt het snel opgelost.

Ik hoop het ook voor jou (en je kinderen). :slight_smile:

Wat ik trouwens zelf doe als dat mogelijk is (alleen bij techniek wissel): geen gebruik maken van de overstapservice. Toen ik vanaf Ziggo kabel naar glasvezel ging, heb ik gewoon de glasvezelverbinding aangevraagd, toen die eenmaal werkte heb ik pas Ziggo opgezegd. Betaal je een maandje dubbel, dat is te overzien, en heb je de eerste maand ook nog een backup als er aanloopproblemen zijn. Heb je nu niks meer aan natuurlijk, maar misschien handig om een volgende keer in je achterhoofd te houden. Als je op dezelfde techniek blijft (overstap van glasvezelprovider bijvoorbeeld), is dat niet mogelijk. Als KPN niet de oude of nieuwe netwerkleverancier is, kan je bij KPN wel een maandelijks opzegbaar internet abonnement afsluiten voor dit doel.

2 likes

28 December en helaas nog geen internet. Maar er zijn wel een aantal stappen gezet. Er is gisteren een monteur langsgeweest en heeft geconstateerd dat er inderdaad geen signaal op de fiber zit en dat ik alles goed had aangesloten. Verder heb ik een bericht ontvangen van Freedom dat het in de glasvezelcentrale goed is aangesloten. Er zijn volgens de monteur nog 2 opties. Iemand heeft de patch er weer afgehaald nadat het werkte en moet dit weer gepatched worden of mijn fiber is kapot, Hopelijk wordt dit vandaag vervolgd en is het de patch want dat lijkt me het snel gefixed,

1 like

29 December en helaas nog geen internet. In de patchkast in Klundert is er een foutje gemaakt met de nummering van de aanslutingen. Daardoor stond ons huis op een ander nummer het systeem . Iemand heeft daardoor onze patch op donderdag 21 December er waarschijnlijk afgehaald omdat mogelijk een buurman had opgezegd. Vandaag heeft de netwerkbeheerder mijn 2 fibers gecontroleerd en die zijn goed. Helaas door dit foutje moet Freedom de patch opnieuw zetten in onze wijkkast. De netwerkbeheerder was daar niet toe bevoegd terwijl deze dit in minder dan 5 seconden had kunnen uitvoeren omdat hij ook in deze kast moest kijken of de fiber in orde was. Zoveel verschillende schijven maakt het lastig snel dit soort eenvoudige problemen op te lossen. Daardoor gaan we waarschijnlijk het nieuwe jaar in :point_down:

230510-offline-day

Ik kreeg in 2010 de glasvezel.
Ook gedoe met verkeerde glasvezelnummers en nog veel meer.
Ook de verkeerde stekker er uit trekken met veel gedoe, heb ik van Ziggo gezien.
Jammer dat de beheerder niet iets meer moeite heeft gedaan, om de bevoegdheid te krijgen.
Sterkte er mee.

1 like

Oef, dat is wel balen zeg. Ik hoop dat de ellende snel voorbij is.

1 like

2024… zou Freedom sieren als ze onmiddelijk een koerier sturen met een mobiel werkende hotspot vv Amino.

Naast dan een goed verhaal, ook goed voor de moraal.

1 like

@anon0224 ik heb er om gevraagd vanwege de lange wachttijd maar er werd mij verteld dat ze deze niet meer uitdeelden.

Eindelijk is het zover. We hebben weer internet! Het probleem lag in een verkeerde aansluiting in het verdeelstation oftewel onze fiber stond onder een ander nummer in het systeem. Hierdoor is de “verkeerde” aansluting gepatched en was mijn aansluiting losgehaald. Dit is bij de aanleg van de fiber al verkeerd gegaan.

Eindelijk werkt alles weer en hopelijk blijft het werken!

4 likes

Dit topic is 24 uur na het laatste antwoord automatisch gesloten. Nieuwe antwoorden zijn niet meer toegestaan.