Klacht Freedom & IPV6

Hallo allen

Ik heb een klacht tegen Freedom.

Ik heb jullie op 02-11-2024 een mail gestuurd (92293255) vanwege ik ipv6 wil instellen via mijn UniFi gateway. Enkel weet ik niet hoe ik dit moet doen.

Uiteindelijk sinds vandaag geen reactie mogen krijgen. Dus even gebeld. Maarliefst 30 minuten moeten wachten. Waarna ik een medewerker aan de lijn kreeg. Uiteindelijk ben ik daar ook weer 20 minuten in de wacht gezeten. Hij kreeg niemand aan de lijn. En uiteindelijk wel maar kreeg de terugkoppeling dat jullie geen ondersteuning geven met unifi. Zeer makkelijk antwoord natuurlijk om te zeggen. Heel flauw ook. Toen vroeg ik maar hebben jullie de configuratie van de Fritzbox dan probeer ik het met die informatie in te regelen. Nee die had die persoon ook niet. Ik zei en als ik een fritzbox koop via jullie dan wel? Dan wel zei die. Heel raar verhaal en toen verbrak die spontaan de verbinding en zit ik hier men klacht te typen.

Ik vind het vreselijk dat ik al zolang moet wachten op reactie. En dan ook nog eens dit. Top!

Verwacht je dan dat Freedom elk willekeurig apparaat gaat ondersteunen? Zoals op Welke instellingen heb ik nodig voor mijn eigen modem? | Freedom Helpdesk staat: ‘Houd er wel rekening mee dat wij geen ondersteuning bieden op het gebruik van eigen apparatuur’

Het getal wat je in het veld moet invullen is waarschijnlijk 48, want dat is je prefix size.

1 like

Los van je technische issue, kan je het beste een klacht indienen via klacht@freedomnet.nl. De verbinding verbreken zonder verder hoe, lijkt mij onacceptabel. Onthou even exacte tijd mbt gesprek.

Blijft lullig dat vrijheid van modemkeuze niet echt wordt ondersteund. Ik zou ergens willen denken dat er inmiddels wel een giga-database moet zijn met alle mogelijk smaken om te connecteren. Dat de helpdesk standaardiseert op de zelfverkochte & gekende closed-source FritzBox is vanwege script-efficiëntie ergens begrijpelijk.

1 like

Als je hier je vraag even gesteld had, had je het antwoord van ons collectieve brein al veel eerder gehad, én was je niet teleurgesteld in Freedom geweest, op iets wat ze keurig melden. Het is voor de helpdesk ondoenlijk om iedereen met de eigen apparatuur te helpen, die hebben het al druk genoeg met de gewone vragen.

Enne:
https://helpdesk.freedom.nl/category-detail/algemene-instellingen-eigen-modem

1 like

En daarom plaats ik een klacht. Ik snap dat ze niet alles kunnen kunnen weten maar dit sloeg idd nergens op

Ergens zou ik van een technisch ingestelde organisatie(persoon) juist wel verwachten dat die een inhoudelijke poging doen. Dit draagt ook bij aan de welwillende dienstbaarheid als pluspunt die Freedom zo kan onderscheiden van rigide ingestelde providers.

“Rekening houden dat er geen ondersteuning wordt geboden” als formeel juridische disclaimer, is iets anders dat er dus geen (enkele) hulp/ondersteuning zal zijn.

Maar goed het is exact de reden dat ik bij connecties het formele modem (achter de hand) hou om vervelende afzwaai discussies te voorkomen.

Er wel problemen met het telefoonplatform op 6 december. Mogelijk heeft het plotseling verbreken van de verbinding daarmee te maken.

Maar vooral een klacht indienen via klacht@freedomnet.nl. Daarmee hebben we wat in handen om dit soort gepruts te voorkomen. Want ik denk dat de eerstelijns hoort te weten dat de helpdesk daarmee niet gaat helpen.

Ik denk dat helpdeskers wel zouden willen helpen hoor. Alleen met de huidige uiterst krappe bezetting moeten er prioriteiten worden gesteld. Je kunt je IPv6-vraag beter hier hier formuleren. Dit forum is daarvoor juist opgericht.

Na bestudering van je screenshot denk ik dat je de prefix-lengte van de prefix die naar je wordt gedelegeerd wilt weten. Zoals @MikeN ook al schreef zijn dat 48 bits. Dus ‘/48’ of ‘48’ of iets dergelijks. Zie ook:

https://helpdesk.freedom.nl/category-detail/algemene-instellingen-eigen-modem

Graag horen we natuurlijk of IPv6 daarmee werkt.

1 like

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb dit gedaan

Enkel krijg ik geen ipv6 adres.

Je krijgt alleen een /48-prefix toegewezen, de WAN-interface zelf zal geen adres krijgen, is ook niet echt nodig. De instellingen die er nu staan lijken in orde.

Wat ik kan vinden in de documentatie is dat je LAN op Prefix Delegation dient te zetten.

You router moet expliciet vragen om een prefix in het solicit-bericht naar een DHCPv6-server van Freedom. Dat gaat door middel van de optie IA_PD (Identity Association for Prefix Delegation).

De DHCPv6-server kent een prefix toe via een reply-bericht, inclusief de toegewezen prefix.

Je UniFi gateway moet de toegewezen prefix opsplitsen in kleinere subnetten (over het algemeen /64s) voor je LAN(s). Je moet daar zelf SLAAC (Stateless Address Auto-configuration) en/of DHCPv6 draaien.

Merk op dat de communicatie tussen Freedom en je router via link local adressen loopt. Het is niet zoals in IPv4 dat je WAN-interface persé een uniek IPv6-adres moet hebben; al staat het je vrij een langere prefix (/64 of langer) daar wel voor te gebruiken als je graag wilt dat die interface een uniek globaal routeerbaar IPv6-adres krijgt.

Dus anders dan IPv4 is je default gateway een dynamisch link local adres aan de kant van Freedom. Daarom zul je als default gateway je WAN-interface moeten instellen. Daar gaat het vaak mis.

2 likes

Ik heb een vergelijkbare setup als @Julian en kan bevestigen dat met de prefix IPv6 werkt.

Zoals eerder aangegeven, als je DHCPv6 selecteer en een prefix van 48 instelt onder Internet, dan kan de UDM IPv6 adressen uitdelen aan de clients met de door Freedom uitgedeelde prefix. In het overzicht met internet connections komt ook bij mij geen IPv6 adres te staan.

Het is wel belangrijk om voor elke virtual network aangeven dat je IPv6 adressen wil uitdelen aan de clients verbonden met dat netwerk.

Als je Prefix Delegation selecteert en bij ‘Prefix Delegation Interface’ de internetverbinding van Freedom, dan kunnen je clients met SLAAC of DHCPv6 een IPv6 adres krijgen; ik kies voor DHCPv6 in verband met privacy, maar vereist wel extra instellingen.

Bedankt, ik heb jouw instellingen overgenomen.

Je geeft aan: ik kies voor DHCPv6 in verband met privacy, maar vereist wel extra instellingen.

Zijn dat de instellingen die je bedoelt in je screenshot?

Dat is DHCPv6 en de instellingen daarvoor in de Advanced sectie. Dat is je lokale DHCPv6 server. Merk op dat Android-apparaten daar niet mee overweg kunnen en dat de ‘privacy issues’ met SLAAC al jaren geleden zijn opgelost in alle gebruikelijke operating systems.