Klagen hoge prijzen gebruik KPN glasvezelnet

Het gaat hier om de tariefsverlaging die door de KPN is voorgesteld.

Link? Ik wil wel eens kijken wat ze voorstellen, ik heb nog geen bedragen gezien.

Edit: FWIW, als ik de huidige prijzen vergelijk dan betaal ik bij KPN (1Gbps, Fritz, geen tv en geen korting) 58 euro, 26 euro goedkoper dan Freedom - als KPN serieus is over die prijsverlaging zullen ze een echte gouden kip slachten, ik zie het niet gebeuren.

Dat wil de KPN ook niet doen en daarom doen zij dit voorstel, wat feitelijk een rookscherm is, en willen dat bindend laten verklaren door de ACM.

Als de ACM het niet bindend verklaard dan moet de KPN toch wat gouden eieren gaan afstaan waar zij zo hard opzitten te broeden.

En KPN heeft nu een andere truc:
Glasvezel in een gemeente gedeeltelijk aanleggen maar niet aansluiten maar wel beloven (dat kennen we als oud-XS4KPN-ers) dat ‘binnenkort’ te gaan doen.
Dan ondertussen de beschikbare beperkte mancapaciteit inzetten om dat in andere gemeenten ook te doen.
Op die manier blokkeren ze de markt voor andere glasvezelproviders zonder dat ze ‘te laat’ zijn in een bepaalde gemeente.

Dat doet de KPN al tientallen jaren. Hier is zo ook een plaatselijk initiatief om het zeep geholpen door de KPN.

Dat was in de tijd dat ADSL er net was.

De boosheid daarover gaat nooit meer weg.

KPN kondigt aan dat de wholesale tarieven 10 tot 30% omlaag gaan.
Maar dat betekent toch niet dat de prijs van je Freedom aansluiting automatisch ook naar beneden gaat?
Ik begreep uit eerdere verhalen dat Freedom in geval van KPN Glas onder sterke prijsdruk staat en wellicht genoegen moet nemen met minder winst op die klant. Dus wellicht verdwijnt een verlaging van het wholesale tarief in dat “gat”.

Ja maar denk er wel aan: er stond “10 tot 30%”. Er zijn situaties waarin het 10% is en een heel enkele situatie waarin het 30% kan zijn (hoewel dat bij nieuwe aansluitingen dan weer waarschijnlijker is).
Ik zou me heel goed kunnen voorstellen als 10% vergelijkbaar is met “het verlies” wat ze nu nemen en dus eerder als een opluchting dan als een directe mogelijkheid voor prijsverlaging gezien wordt.
Maar je merkt het wel, wellicht gaan de prijzen omlaag, misschien eerst alleen voor nieuwe klanten.

Dan doen ze het beter dan in Lelystad, daar was glas in 2015 gegund (monopolie) onder voorwaarde dat het in 2017 bij elk huis zou liggen (zonder voorwaarden), waarbij men in 2019 begon op basis van intekening en minimaal 2/3 abonnementen per wijk. Er zijn toen een paar wijken overgeslagen omdat die 2/3 niet gehaald werd en XS4ALL had toen nog een 20 Mbit glas lijn voor 30 p/m om de ADSL gebruikers die 20 p/m betaalde over te halen. Die zitten nu aan een verdubbeling van de kosten vanwege ‘extra snelheid’ die ze niet nodig hebben.

Ik vind het overigens nog steeds belachelijk dat de regionale glasproviders wel onbeperkt leveren zodat freedom voor 49 p/m een GB lijn kunnen leveren en bij KPN ondanks de schaalgrote voor dat bedrag een geknepen 50 Mbit lijn wordt geleverd. Wat mij betreft mag ACM wel beter opletten, ze wordne gewoon gebruikt om de markt voor 8 jaar finaal op slot te zetten. De enige goede actie is een fixed tarief voor glas gebruik af te dwingen. (of nog beter, net als bij electra en gas de infrastructuur los te koppelen van de providers)

5 likes