Klagen hoge prijzen gebruik KPN glasvezelnet

Hoi allemaal,

Ik heb onlangs bij Consuwijzer (ACM) maar eens een klacht ingediend over het feit dat KPN de enige is die zoveel kosten rekent voor het gebruik van zijn glasvezelnetwerk. Volgens de bevestiging van Consuwijzer is mijn klacht in elk geval in behandeling genomen:
Dank voor uw bericht van 26 februari 2022. Wij reageren later dan gebruikelijk. Onze excuses hiervoor. Onze reactie is later omdat we het op dit moment erg druk hebben. Uw melding over KPN is belangrijk.

Ik hoop dat er meer Freedom klanten die via KPN glasvezelnet aangesloten zijn gaan klagen, wie weet kunnen we wat in beweging zetten!

3 likes

@mlohnen wel al heel wat dat je een antwoord hebt gekregen. Ik vraag me af hoe passief-aggressief ik moet zijn geweest om zelfs geen standaardantwoord terug te krijgen :frowning:

Wij klagen ook bij de ACM hierover namens al onze klanten!

9 likes

Dat is inderdaad goed, raar dat KPN een 50 mbit levert voor afgerond 50 en de rest onbeperkt
 de techniek is het zelfde


:spraydot: Freedom klaagt 


TOP !
Ik vermoed dat als wij -persoonlijk- ook nog eens allemaal een klacht toevoegen het ‘gewicht van de klacht’ doet toenemen.
Dus 
 wie wil: je hebt wat huiswerk 


Ik ben gelukkig gewoon netjes geweest en heb het “antwoord “ van de ACM gemist op 4 maart:

Uw bericht sturen we door naar een van onze medewerkers die deskundig is op dit onderwerp.
Hartelijk dank voor uw reactie.”

Helaas heb ik nog geen antwoord van desbetreffende deskundige medewerker mogen ontvangen. Ik zal eens kijken of ik iets meer boven water kan krijgen.

1 like

Zojuist heb ik ook een persoonlijke klacht ingediend. Dit riekt meer naar misbruik maken van een monopolie positie dan voordeel door schaal grote als een grote partij veel duurder is dan kleine lokale/regionale aanbieders. Helaas is hier geen enkele keuze mogelijkheid.

1 like

Hierin zijn zĂ­j niet de enige,
kijk maar eens op

Helaas gaan “eigen klanten” en “eigen portemonnaie” vóór bij (bijna-) monopolisten 


Ik ben blij dat bij de aanleg in Lelystad XS4ALL nog soort van bestond. Ze hadden ook als enige een 20 Mbit lijn. Ondanks dat dat zelfs meer was dan nodig, 0.75 Mbit up is 'm niet bij thuiswerken. (Sneller wilde adsl hier niet)

Wil ik Gbit voor dezelfde prijs als via de reguliere aanbieders? Neu, niet echt, 10 Mbit krijg ik al niet vol zonder TV (TV heeft iets meer nodig). Ik zou al tevreden zijn met 50 Mbit voor de helft van wat ik nu betaal. (als KPN dat zo nodig geknepen verbindingen wil leveren)

Hoi,
Nou misschien begint het vele klagen inmiddels zijn vruchten af te werpen :wink:

KPN stelt voor huur van zijn glasvezelnetwerk voor concurrenten te verlagen - IT Pro - Nieuws - Tweakers

2 likes

Maar zoals ik het lees gaat het alleen om ODF (waarbij de provider eigen apparatuur in de POP heeft staan) en VULA (“waarbij een glasvezel wordt gedeeld met meerdere adressen”). Dan zou ik er dus niets aan hebben, omdat ik een AON-verbinding heb.

Dat zou kunnen, maar het is een eerste stap, wie weet gaan ze nog meer water bij de wijn doen.

Als je bij de ACM op hun website (Consuwijzer) klaagt, dan is dat juridisch gezien een melding, niet een klacht of verzoek om handhaving tegen iets vermeend onrechtmatigs. Meldingen bieden de toezichthouder ACM inzicht in het (niet) functioneren van de markt en kan aanleiding geven tot verder onderzoek. En de uitkomsten daarvan kunnen leiden tot maatregelen.

Dit betekent dat in de regel niets of bar weinig met een melding gebeurt.
Meer impact heeft mogelijk een expliciete klacht of een verzoek om handhaving (van een geschonden wettelijke regel).

Waar de ACM website wel informatie over het doen van een melding en daar ook een formulier voor biedt is is informatie over hoe formeel een verzoek tot handhaving nauwelijk te vinden. De ACM heeft daarboven ook nog eens een beleidsregel [1] vastgesteld die haar de ruimte biedt klachten via een prioritering onder op de stapel te leggen.

Als je echt wilt klagen, doe dat dan bij brief - de ACM heeft de elektronische weg hiervoor niet opengesteld - en gebruik als consument dan het daarvoor voorgeschreven formulier [2] of indien Freedom klaagt een van de formulieren op [3].

[1] wetten.nl - Regeling - Prioritering van handhavingsonderzoeken door de Autoriteit Consument en Markt - BWBR0037737
een beleidsregel legt beleid vast voor toepassing van een wettelijke bevoegdheid en waarvan alleen gemotiveerd kan worden afgeweken bij het nemen van besluiten)

[2] https://www.acm.nl/sites/default/files/old_publication/publicaties/14146_aanvraagformulier-beslechting-geschil-telecombedrijven-postvervoerders.pdf

[3] Geschilbeslechting telecom aanvragen | ACM.nl

3 likes

Bedankt voor je uitgebreide antwoord, ik ga er zeker gebruik van maken!

In afwachting van het rapport van de ACM over wholesale toegang tot het KPN netwerk heeft KPN aangekondigd met prijsaanpassingen te komen. Zie:

Wat dat voor Freedom gaat betekent is nog onduidelijk. We verwachten hier in de loop van deze maand meer duidelijkheid op van KPN.

3 likes

Ik mag hopen dat de ACM doorpakt en ze niet voor 8 jaar monopolist laten spelen voor een iets minder lucratief tarief, maar gewoon een vast tarief ongeacht de snelheid afdwingt. Simpel ‘lever lijn’ en klaar.

2 likes

Dat hopen wij ook maar er zijn wel zorgen!

https://www.nlconnect.org/laat-acm-zich-door-kpn-ringeloren/

3 likes

Ik betaal nu voor 500mbit/s 74 Euro p/m en na de tariefsverlaging ook 74 Euro p/m.

Ik zie zo direct geen verschil.

Bij mij wordt in oktober 2022 door glaspoort een glasvezelaansluiting aangelegd. Hopelijk klopt het dat de prijs goedkoper wordt, https://www.nu.nl/tech/6195383/glasvezel-wordt-mogelijk-goedkoper-door-afspraak-kpn-en-glaspoort.html

over welke tariefsverlaging heb jij het dan hier? Er is nog niets doorgevoerd of aangekondingd door bv freedom