Kleine lokale server naar het web verplaatsen

Goedenavond allemaal,

Ik heb al jaren een raspberry Pi headless draaien met ubuntu erop, nextcloud snap voor agenda en document sharing, fetchmail en procmail, nog wat klein spul, en mezelf als enige gebruiker. Nou is het iedere paar jaar wel zo dat er iets sterft, meestal de ssd, soms de Pi zelf, iedere keer weer gedoe en maar hopen dat de backups kloppen (dat doen ze, maar toch)

Naar het web verplaatsen lijkt me een goed idee, maar dan wil ik wel een betrouwbare leverancier. Heeft iemand een goede tip hiervoor?

Alvast bedankt!

Ik heb zelf geen ervaring met Digital Ocean maar ze scoren 4.5 op Trustpilot

https://www.thegood.cloud in Utrecht.
Heb verder geen enkel belang maar ben een tevreden (nextcloud) gebruiker. Werkt vlekkeloos met privacy by design.

2 likes

Misschien is https://disroot.org nog iets waar je naar kunt kijken.

Storage Share van het Duitse Hetzner is de goedkoopste op Nextcloud gebaseerde service die ik ken.

Zelf draai ik Nextcloud al 6 jaar thuis in Docker via Portainer op een Intel NUCje dat < 10 Watt gebruikt. Qua hardware sterft er nooit wat. Ik moet de containers wel soms opnieuw aanmaken, maar dat is een eitje in Portainer.

Als het geen Docker hoeft te zijn vind ik Proton unlimited wel een mooie suite. Zelf geen ervaring mee, maar een paar vrienden zijn er zeer tevreden over.

1 like

Als je een VM op het net wil runnen, en het hobbymatig leuk wil houden.
Je kan eens kijken naar Soleus dat is een vereniging van mensen die een “hosting” server runnen.
Je kan daar een VM gebruiken tegen kostprijs…

https://soleus.nu/

Persoonlijk gebruik ik een een 3-tal MiniPC’s + NAS die een proxmox cluster zijn.
(iedere node <30W…) daar draait een “data” center op :wink:
(diverse containers en VM’s) Dit is downsized van een aantal full sized systemen.

SD heeft meestal geen of onvoldoende wear levelling, probeer een USB stick of USB stoage.
(Of een PCI card en NVMe als geheugen, dat zal de levensduur aardig verlengen).

Apart. De microSD is inderdaad wel degene die afsterft als je daar alles op draait en veel te verwerken krijgt. Hier a; jaren een gelukkig gebruiker van RPi 3 en 4s. De 3’tjes hebben eigenlijk geen load, 1 is er voor het uitlezen vande P1, de ander is m’n domoticz systeem. (Met die software vanaf een NASje) De 4’tjes zijn m’n firewall (geen disk access behalve logging) en de main server. Die laatste 2 draaien vanaf een externe SSD voor het systeem en de server heeft de belangrijkste filesystemen van NFS vanaf de NAS’jes.

Het is hier erg betrouwbaar gebleken sinds de load van de microSD naar SSD/NAS is verhuisd. Geen afgestorven hardware op 1 SSD na. Daar had ik een reserve van en heb ik weer 2 verse van besteld. Het grootste probleem dat ik met de SSD had was dat de lagere voeding van de RPi niet meer voldoende was na 3 jaar. Aan PC, data over van de oude naar de niewue, inpluggen en verder.

Zakelijk heb ik 2 VMs bij Hertzner draaien, main in Duitsland, secondary DNS in finland. Kosten 9.14 p/m, excl BTW. Bevalt prima. Opzetten is een uitdaging en je moet het minimaal 1 maand zonder uitgaande email doen (poort 25 blocking, daar is simpel omheen te werken), maar daarna geen issues.

1 like

Allen bedankt voor de reacties. Ik heb de mogelijkheden bekeken, en het is intussen een iets andere oplossing geworden. Geen nextcloud snap lokaal of nc in de cloud, maar in plaats daarvan radicale voor cal/card en webdav voor files, wel nog steeds lokaal op de pi… De overweging was dat dat een stuk eenvoudiger opnieuw op te zetten is als het weer zover komt.