Kleine lokale server naar het web verplaatsen

Goedenavond allemaal,

Ik heb al jaren een raspberry Pi headless draaien met ubuntu erop, nextcloud snap voor agenda en document sharing, fetchmail en procmail, nog wat klein spul, en mezelf als enige gebruiker. Nou is het iedere paar jaar wel zo dat er iets sterft, meestal de ssd, soms de Pi zelf, iedere keer weer gedoe en maar hopen dat de backups kloppen (dat doen ze, maar toch)

Naar het web verplaatsen lijkt me een goed idee, maar dan wil ik wel een betrouwbare leverancier. Heeft iemand een goede tip hiervoor?

Alvast bedankt!

Ik heb zelf geen ervaring met Digital Ocean maar ze scoren 4.5 op Trustpilot

https://www.thegood.cloud in Utrecht.
Heb verder geen enkel belang maar ben een tevreden (nextcloud) gebruiker. Werkt vlekkeloos met privacy by design.

2 likes

Misschien is https://disroot.org nog iets waar je naar kunt kijken.

Storage Share van het Duitse Hetzner is de goedkoopste op Nextcloud gebaseerde service die ik ken.

Zelf draai ik Nextcloud al 6 jaar thuis in Docker via Portainer op een Intel NUCje dat < 10 Watt gebruikt. Qua hardware sterft er nooit wat. Ik moet de containers wel soms opnieuw aanmaken, maar dat is een eitje in Portainer.

Als het geen Docker hoeft te zijn vind ik Proton unlimited wel een mooie suite. Zelf geen ervaring mee, maar een paar vrienden zijn er zeer tevreden over.

1 like

Als je een VM op het net wil runnen, en het hobbymatig leuk wil houden.
Je kan eens kijken naar Soleus dat is een vereniging van mensen die een “hosting” server runnen.
Je kan daar een VM gebruiken tegen kostprijs…

https://soleus.nu/

Persoonlijk gebruik ik een een 3-tal MiniPC’s + NAS die een proxmox cluster zijn.
(iedere node <30W…) daar draait een “data” center op :wink:
(diverse containers en VM’s) Dit is downsized van een aantal full sized systemen.

SD heeft meestal geen of onvoldoende wear levelling, probeer een USB stick of USB stoage.