Precies 2 jaar verder en er is nog niets veranderd. Ik vind het nog steeds vreemd dat KPN gewoon een hogere prijs mag rekenen als belichter aan Freedom en zelf een lagere prijs voor hun eigen klanten mag rekenen. Dit is toch gewoon misbruik van monopolie.
Er is geen monopolie. Zelfs geen aanmerkelijke marktmacht volgens de rechter [1].
Vooral een vraag uit nieuwsgierigheid en volgens mij ligt het in lijn met dit topic.
Vooropgesteld ben tevreden met Freedom en heb geen intentie om weg te gaan.
Vandaag deed ik een postcode check bij Odido vanuit nieuwsgierigheid en ook hier was de prijs fors lager dan bij Freedom, voor 1GB/s ruim 20Euro per maand. Helaas is Odido niet zo transparant in wie welke laag verzorgt.
Nu was ik benieuwd hoe dit veroorzaakt wordt;
- heeft Odido simpelweg een betere deal met KPN Wholesale en kan dit verschil zo groot zijn per aansluiting ?
- heeft Odido zijn eigen netwerk (Beuningen Gld) ?
Ik ben oprecht nieuwsgierig, gezien ik het verschil van 20euro p/mnd (zonder enige korting) vrij fors vind.
hier in Assen is Odido 46 euro
En wat kost 1GB/s Freedom in Assen?
Hier is dat 69 euro.
ik betaal 50 euro voor internet only zonder fritzbox in Assen
open dutch fiber
Ik heb de luxe dat ik de keuze heb bij Freedom.
Fiber Operator of KPN netwerk.
De eerste is veel goedkoper en werkt prima.
Let ook op ervaringen met netwerken in de buurt.
Vrienden van me gingen van de glasvezel af, om de prijs.
Ze hebben regelmatig periodes dat het internet er een half uurtje uit ligt.
Bij Freedom is dat incidenteel een minuutje. Vaak na een aankondiging.
Ik heb geen intentie om weg te gaan bij Freedom, ben erg tevreden.
Ik vond het verschil simpelweg erg groot en was benieuwd of dat simpelweg de deal is met KPN Wholesale of dat Odido toch zijn eigen netwerk heeft.
Echter gezien jij aangeeft dat je meerdere opties krijgt, lijkt het de deal met KPN Wholesale te zijn, hopelijk pakken de volgende contractonderhandelingen dan wat gunstiger uit voor mensen bij Freedom die helaas alleen KPN netwerk als optie hebben.
Het ligt bij KPN en de gebruikte techniek.
KPN gebruik AON, waarbij je een gegarrandeerde bandbreedte hebt. Hierdoor kan KPN ook gestaffeld (correcte term?) de capaciteit verkopen. In Lelystad is een 50 mbps lijn 50,= via KPN.
Toen FiberCrew nog geleverd werd konden die een 1 gbps lijn via GPON (gedeelde uplink) leveren voor het zelfde bedrag.
Helaas is de consument voor fiber afhankelijk van de leverancier van āhet touwtjeā als mede de belichter. Meestal is dat dezelfde. Freedom kan dan als internetprovider over die belichting leveren als daat een contract voor kan worden afgesloten.
Wat dat betreft is het erg jammer dat de bekabeling voor internet nog steeds bij een marktpartij ligt die ook abonnementen levert. Het zou erg prettig zijn als dat, net als voor electra en gas, een aparte instantie zou zijn.
Ikn elk geval niet overal, bij mij staat Techniek: XGSPON, en is dat op veel plaatsen, al dan niet actief, aan het uitfaseren en nieuwe aanleg is alleen nog XGSPON zover mij is verteld. Maar, er is tussen KPN en KPN ook nog verschil, op het adres van mijn kantoor kan ik geen Freedom bestellen over KPN (alleen Delta, now way) omdat dat een variant is (glaspoort) die doro Freedom niet beleverbaar is (hogere beschikbaarheid, nog veel duurder?) terwijl ik daat wel gewoon KPN kan bestellen tegen hetzelfde tarief als op mān huisadres waar ik dus wel Freedom over glas kan bestellen. Het is dus allemaal niet zo simpel zoals sommige mensen denkenā¦
In elk geval in Lelystad was het AON, no clue wat het nu is. het AON werd 'vroegahā als reden aangedragen voor de gestaffelde prijzen. (al vermoed ik gewoon marketing geneuzel)
Het lijkt mij dat AON vs XGS-PON wel een verschil maakt. Met AON heb je een rechtstreekse lijn naar de switch van jou provider (P2P). Bij GPON (en XGS-PON) heb je een shared lijn.
Nu weet ik niet hoeveel energie een lijn gebruikt maar met low-traffic kan ik me voorstellen dat een shared passive lijn zoān 20% energie of minder opsoepeert t.o.v. een actieve P2P lijn. Per lijn is dat verbruik verwaarloosbaar, maar met een hele wijk kon dat wel eens in de papieren lopen.
Daar staat tegenover shared kosten en shared problemen.
Voor het milieu zou ik overwegen over te stappen naar XGS-PON, maar voor stabiliteit lijkt me dit een stap terug.
Voor KPN betekent omzetten van lijnen naar XGS-PON direct een besparing in apparatuur en dus kosten. Voor Freedom.nl vraag ik me af of deze kosten ook doorberekend worden (extreem betaalt Freedom misschien evenveel per aansluiting en boekt KPN de winst).
Bij overstap van AON naar XGS-PON wordt de NTU vervangen. Misschien dat de NTU de capaciteit van AON beperkt (lijkt mij dat de limiet van 1Gbps kunstmatig is). Met XGS-PON heb je het voordeel van ātot 10Mbpsā, maar volgens mij moet je voor 10Mbps alsnog een P2P kabel hebben. Dus beperkt KPN de lijn tot 4x4Gbps over een 11Gbps lijntje of zoiets.