KPN en het prijsverschil met Freedom

Hoi,

Even nieuwsgierig naar de stand van zaken.

Ik heb gelezen: Verschillende prijzen en diverse glasvezelnetwerken, hoe zit dat? | Freedom
en: 'Internet kan tientallen euro's goedkoper in Nederland'.

Ook zie ik het zelf natuurlijk. Voor dezelfde prijs per maand heb ik via Freedom 50mbit en via KPN zelf 1Gbit, een verschilletje van 20x zo snel dus.

Nu lijkt het mij best wel prettig om een Gbit verbinding te hebben, maar blijf ik trouw aan Freedom :smiling_face_with_three_hearts:. Ik kan mij echter voorstellen dat steeds meer mensen voor KPN zelf gaan kiezen. Ze smijten ook nog eens met korting en gratis TVā€™s enzo :hushed:.

Dat is dus oneerlijke concurrentie als je het mij vraagt, maar de ACM doet er blijkbaar niets aan.

Gaat dit ooit nog veranderen of moeten we ons hier bij neerleggen? Zijn er nog ontwikkelingen op dit vlak?

Hoewel een onbegonnen zaak, is het enige wat uiteindelijk kan werken geen gebruik meer maken van het KPN netwerk indien mogelijk en zeker geen gebruik maken van hun dump actieā€™s om zieltjes te winnen. Maar ja, ik weet ook: we blijven allemaal Hollanders en denken vaak meer op de korte termijn en aan ons (op dat moment) individuele belang. :wink:

Ja, ik vind dit ook oneerlijke concurrentie, maar zie een ACM hier niet zo snel tegen optreden, zeker niet nu er net afspraken zijn gemaakt over de tarieven die KPN mag doorbereken aan ā€œresellersā€. Fout die daarbij is gemaakt is m.i. dat er geen afspraken gemaakt zijn over de voordelen die de ISP KPN krijgt van KPN NetwerkNL. Want daar moet haast wel sprake van zijn, anders maakt de ISP heel veel verlies. Een afspraak dat de ISP KPN in haar consumenten tarieven bijv. minimaal 10% boven de reseller inkooptarieven moet zitten zou ook een redelijke optie zijn geweestā€¦maar ja.

Ondertussen in de gebieden waar ook FiberCrew op het netwerk van KPN als belichter actief is/komt, zou ik iedereen aanraden om zo snel mogelijk over te stappen. Ik ben zelf maar wat blij dat KPN er met onze gemeente niet uitkwam en dat vervolgens E-Fiber het netwerk is gaan aanleggen.

Ik moet eerlijk zeggen dat als KPN hier glas had aangelegd, ik waarschijnlijk uit principe toch op Ziggo zou blijven zitten. Ook geen hele fijne partij, maar hoe KPN de concurrentie en uitrol van glasvezel dwars zit en zat, nee dankje, daar wil ik zo min mogelijk mee te maken hebben.

2 likes

De bedrijfsonderdelen staan idd los van elkaar maar uiteindelijk op corporate niveau komt alles voor de aandeelhouder bij elkaar.
KPN kan daarin naar wens zelf schuiven met winstverhoudingen die gehaald worden uit haar bedrijfsonderdelen.
Er is verder geen fout want de ACM kan en is imo niet in staat (noch bedoeld) om op te komen voor consumentenbelangen. De ACM is vooral een overheidsorganisatie die de verzamelde prijsafspraken van bedrijven, legitimeert zonder te (kunnen of mogen) kijken wat iets werkelijk kost.

Feitelijk zouden de Telcoā€™s qua onderwerp moeten worden gesplitst, net als destijd in de USA toen de Bellā€™s te groot werden. Hiermee zorgen dat ze als afzonderlijk bedrijf niet meer kunnen opereren in bepaalde marktsegmenten. Helaas is de lobby daartegen zo sterk dat het een onhaalbare kaart zal zijn.

Het lastige van Freedom is hierin dat zij zich niet echt kan (en wil) verzetten omdat uiteindelijk een onderlinge systeemafhankelijkheid is om het bedrijf - ook voor ons - overeind te kunnen houden.

Ik kom zelf uit een kabel-chello-upc-ziggo en wil niets maar dan ook niets meer met juist dat winstbedrijf te maken hebben. Dan liever nog KPN zodat er tenminste nog iets ā€œeigenā€ aan is.

1 like

Tja, zo werkt een monopolist.

In Lelystad is KPN de glasvezel aanleg gegund op voorwaarde dat men in 2 jaar na de gunning zou gaan aanleggen en 2 jaar later klaar zou zijn. en elk adres onvoorwaardelijk een aansluiting zou krijgen. En wat denk je 4-5 jaar na de gunning is men begonnen met de aanleg per wijk en op basis van inschrijving en op voorwaarde dat minimaal 70% een aansluiting (met abonnement) zou nemen.

Wij hadden het geluk dat onze wijk net aan de beurt was toen de 70% regel werd afgeschaft omdat het aantal aansluitingen over heel lelystad al 70% was. Belangrijkste reden hiervoor dat je snel adsl kon krijgen via kpn en bij ā€˜de restā€™ max een 20/1 Mbit lijn.
Wij zijn toen bij XS4ALL uitgekomen omdat die een 20 Mbit fiber lijn leverde voor 30,=. Download 20 was meer dan voldoende (niet gamend stel die ook niet streamt), maar 20 upload was een stuk beter voor thuiswerken dan de effectief 0.75 upload op adsl.
Die lijn is via 40 naar 50 Mbit gegaan en de prijs ging net zo hard mee.

Bij het beschikbaar komen van de FiberCrew belichter hier zijn we per direct overgestapt. (eerst beschikbare slot) Niet dat die Gbit nou zo belangrijk is, maar met CD als TV prutser loopt er meer verkeer over je door KPN geknepen aansluiting. Dan is 50 Mbit soms wel wat krap als je meer wil doen dan alleen slaafs voor de TV hangen of thuiswerken.
Het was even klussen, als pioneer, maar daar is Lelystad, jongste provincie hoofdstad en op de zuiderzeebodem, uitermate geschikt voor. Ik moet toegeven dat de snelheid erg verslavend is. De gigabites vliegen naar binnen als je iets download. (niet dat aanzetten en uurtje later kijken hoe ver ie is een probleem was) En dat voor exact de zelfde prijs als het KPN lijntje. (en eigen hardware)

Dit is het grote probleem met de huidige internet infrastructuur voor de klanten, de duopolie van KPN (glas) en Ziggo (kabel) is door de ACM goedgekeurd. Dat is voor mij een reden om zo ver mogelijk van Ziggo (komt hier niet binnen) en KPN (helaas het fiber touwtje, rest niet) weg te blijven.

4 likes

YMMVā€¦, Ik heb een 1Gbps verbinding, KPN kan mij (ā€œna een technische update die onlangs in het netwerk is gedaanā€) 500Mbps leveren, tegen een hogere prijs dan Freedom dat kanā€¦

Ik vrees dat jouw aansluiting er een is over KPN aangelegd glas ipv. glas aangelegd door een derde partij.
KPN vraagt anderen (Freedom en zo) gewoon meer voor transport dan dat ze zichzelf aanrekenenā€¦ (of ze geven een grote staffel korting bij voldoende afname at op hetzelfde neerkomt).
Dus een bedrijf met >1M aansluitingingen krijgt dan bv. 50% korting. en tot 500K aanslutingen betaal je de volle mep.
(het zal vast iets genuanceerder zijn maar effectief komt het daar op neer.)

Bedankt voor jullie inzichten. Interessant om te lezen. Inderdaad Noci is dat de situatie hier geloof ik. Via KPN zelf kan ik trouwens niet eens meer een 50Mbit aanvragen, die starten bij 100Mbit als basis optie haha :astonished:

Klopt, ze zijn flink aan het duiken met de prijzen en snelheden aan het opvoeren.

Het is inderdaad een bijzondere situatie. Wat mij betreft hadden ze bij de privatisering van KPN hetzelfde moeten doen als de NS en ProRail, in dit geval dus een pure netwerk toko en een aparte aanbieder die de diensten aanbiedt aan klanten. Die aanbieder zit dan in exact dezelfde situatie als alle andere aanbieders dus dan ben je van al het oneerlijke concurrentie geneuzel af.

Wat ik ook bijzonder vind is dat het openstellen van kabel er maar niet door komt, dat voelt als een heel oneerlijk verschil tov. de telefonielijn. Het transportmedium kabel heeft best leuke mogelijkheden, maar Ziggo als ISP is naar mijn mening de meest vreselijke die er is dus daar zou ik nooit aan beginnen. Freedom via de kabel zou dan een stuk beter zijn :slight_smile: .

4 likes

Tja, telefonie was geen cruciale infrastructuur toen de PTT die mee mocht nemen, TV was luxe (kabel), internet was luxe (fiber). Nu is ā€˜iedereen minimaal GB internetā€™ beleid, maar is de infrastructuur in private handen. Daar zouden we wat aan moeten doen, als land, maar tja, da kos nu duur. :wink:

Als de ACM nou eens wakker zou worden, maar die zit in de zak van KPN/Ziggo.

Mee eensā€¦ maar blijven klagen, iedereen formulier invullen bij ACMā€¦ keer op keerā€¦
Of neem eens contact op met de politieke partij van je keuzeā€¦

HM. de midden moot heeft ons hiermee opgescheept, van de splinters kun je weinig substantieels verwachten.
Ik denk dat we er nog wel even mee zitten

Een brief aan de relevante kamer commissie schrijven zet mogelijk meer zoden aan de dijk.

ACM gaat over landelijke issuesā€¦, landelijk gezien zijn er ā€œvoldoendeā€ aanbieders.
dat het vrijwel allemaal lokale monopolies zijn daar gaat de ACM dan weer niet over.
Mogelijk zou de politiek het mandaat van de ACM moeten aanpassen om dat niet
alleen landelijk te beoordelen maar ook regionaal / plaatselijk.

2 likes

Geen ISP zo transparant over de tarieven als Freedom: ā€œkaalā€ internet kost ā‚¬15 p/m. (Eigen modem, modemhuur is ā‚¬2 p/m).

Het is allemaal minimaal ā‚¬49 excl. modem, die lage prijzen elders zijn omdat ze daar twee facturen krijgen, Ć©Ć©n van de Freedom (connectie) dienst (dwz die ā‚¬17) en Ć©Ć©n op basis van de lokaal geregelde aQuestora constructie dat verder buiten Freedom om verloopt.

Mail only zelf is functioneel met ā‚¬60/jaar zeer concurrend te noemen. Verder is dan te bedenken dat de connectie door (uit/leverende) partijen, flink wordt uitgemelkt.

1 like

Met ā€œkaalā€ internet bedoelde ik ook het bedrag dat naar Freedom gaat, de rest, wat naar de netwerk operator (KPN, Delta, Etc.) gaat komt daar nog bij.

Persoonlijk vind ik dat je DSL eigenlijk niet meer mee mag tellen, en dan is dus totaal ā‚¬51 (ā‚¬49 als je geen modem huurt van Freedom) voor alleen internet.

In maart 2020 heeft de rechter vrijwel alle invloed van de ACM vernietigd (uitspraak):

In overweging 6.9.6 is het College tot het oordeel gekomen dat de conclusie van ACM dat KPN en Vodafone op de retailmarkt voor (bundels met) internettoegang in staat zijn om door onderlinge afstemming de prijzen hoog te houden, geen stand houdt.

De ACM lijkt op een papieren tijger. Op korte termijn gaat er weinig dreiging van uit.

2 likes

Kleine update. Ik zie nu ook 4Gbit beschikbaar is bij KPN. Dus in feite is snelheid helemaal niet meer in verhoudig tot de prijs nu.

50Mbit voor 51 euro
4000Mbit voor 67,50 euro

Eigenlijk zou die 4Gbit dus ā‚¬4080 per maand moeten kosten als het in verhouding zou zijn met elkaar :joy:

Snelheid is alleen nog verkooptechnisch met glasvezel denk ik, eigenlijk zouden ze dat moeten afschaffen en gewoon altijd de max snelheid leveren zoals Freedom doet waar het kan. Zou de standaard moeten worden, goed voor ontwikkeling en innovatie. Maar ja, de commerciƫle afdeling denkt daar vast anders over.

Prijstechnisch maakt het voor de leverancier nauwelijks uit of een particulier nu een 50mbit of een 10Gbit aansluiting heeft.

Wat telt voor de ā€œservice providerā€ is of, wanneer met welke intensiteit een ā€˜verbindingā€™ wordt gebruikt en wat de impact is op haar totale verkeer(sbundel) erlang.
Zelfs denkbaar, been there, dat nieuwe klanten worden afgehouden omdat de beheerder anders (vooraf) significante investeringen moet doen.

Het prijsverschil wordt puur ingegeven door de markt waar mensen bereid zijn (dat) te betalen voor iets dat ze fysiek vaak toch al hadden. Om een ā€œgoedā€ te kunnen verkopen als extra gewaardeerde ā€œgesteā€ wordt het verkeer (voor not-haves) bewust afgeknepen.

Kenmerk van de particulier is dat die naast uiterst voorspelbaar maar een fractie gebruikt van de capaciteit en daarmee het aantal delers op een medium aanzienlijk vergroot. Ervaart die particulier doorvoerproblemen wordt die afgeleid met probeert u het later nog eens.

Inderdaad, als iedereen die 4Gbit vol zou trekken bleef er niets meer over. Ik bedenk me nu, eigenlijk is het echt alleen een verkoop praatje. Welke doorsnee gebruiker heeft tegenwoordig apparatuur en een netwerk in huis dat 4Gbit aankan? De meeste switches en bekabeling zijn maximaal 1Gbit toch? Slim gedaan.

1 like

Zat mensen die ik ken en ik zelf ook en ook steeds meer apparatuur op 2.5 Gbit of sneller wordt betaalbaarder. Traagste werkstation dat ik hier heb staan (en dagelijks gebruikt wordt, nog wel wat oude meuk staan maar die wordt eigenlijk niet meer echt gebruikt) heeft een 2.5Gbit poort onboard, inmiddels ook al genoeg 10 Gbit apparatuur staan en in het hele huis hebben we 4 jaar geleden al CAT6A laten aanleggen (tijdens de verbouwing). Met eigen servers in verschillende datacenters die min. op 10 Gbit zijn aangesloten zou ik dus erg graag meer dan 1 Gbit afnemen en ook bereid zijn daar voor te betalen. Grote bestanden kan ik dan veel sneller heen-en-weer sturen. Alles is er hier klaar voor, alleen de uplink naar internet nog nietā€¦tenminste, Odido biedt hier nu al 8 Gbit simultaan aan, maar ja, Odido is een no-go voor mij. Echt nodig op dit moment? Nee. Lekker? Ja!

1 like