KPN misleidt klanten over aanleg glasvezelaansluitpunt

@voorstad: De ene monteur vond het ook geen probleem. Helaas was hij niet alleen.

Heb nu in ieder geval heel wat bruikbare informatie, bedankt. Ik denk dat ik het volgende week eerst via de officiële weg, via Freedom ga proberen. Mocht dat op niets uitlopen benader ik Fritzshop. Ze kwamen me mijn 5590 ook op de fiets brengen, dus misschien willen zij het voor me aansluiten.

1 like

Dankzij jou het goede kabeltje + cover straks in huis. Fritzshop komt het straks op de fiets brengen. Wat een service toch.

1 like

Achteraf blijkt het allemaal een storm in een glaswater. De aansluiting bestaat uit een FTU met daarop een ONT. De wereld is dan nog steeds in orde je bent niet benadeeld want ji kunt via Freedom doen wat je wilde doen.

De KPN is stug en zegt dat je het moet doen met een ethernet aansluiting i.p.v. te verwijzen naar Freedom voor het vervolg traject.

Nog een fijne pinksterdagen hopelijk loopt het daarna soepel in het contact met Freedom voor verdere administratie.

Toch wil ik nog een tegenantwoord geven. Bij een AON aansluiting rommel je maar raak, verkl**t je het dan is dat een ding tussen jouw en KPN en van de laatste is bekend dat ze geen moeite hebben met het sturen van rekeningen voor schades veroorzaakt door enthousiaste maar mogelijk niet volledig geinformeerde gebruikers.

Maar “glasvezel” wordt steeds vaker PON / GPON. En in dat geval delen meerdere gebruikers dezelfde optische fiber. En als jij iets verkeerd doet dan gaat mijn aansluiting eruit. En daar heb ik een groter probleem mee.
Bij mijn eigen GPON avonturen, elders op dit forum beschreven, heb ik doelbewust gekozen voor de “kastjes van de belichter” (Fiber Operator) en ben niet voor “eigen transceiver in eigen apparatuur” gegaan. Dat leverde wel een extra kastje op van 8x10cm, maar als er discussie komt dan zijn alle spullen van de belichter. Probleem met de fiber? Is van de belichter. Probleem met kastje? Is van de belichter. Probleem met de kabel in de grond? Met de apparatuur in de wijkkast? Raad mijn antwoord.

De interface die ik krijg is een gigabit koper interface en wat ik daar ook op doe, ik kan het fibernetwerk niet storen. En dat voelt eigenlijk ook wel heel erg goed. En de GPON NTU is een media bridge (geen NAT narigheid, gewoon een bridge) en NAT en firewalling doe ik allemaal zelf.
En de PON encryptie, authenticatie gebeurt dus in het kastje van de provider → als er ellende mee is ben ik simpel slachtoffer en claim ik simpel abbo geld terug.

Wel is het zo dat ik op deze bridge in kan loggen en de status van de fiber kan bekijken. Gebeuren er gekke dingen, dan log ik opnieuw in en kijk in de logging en vergelijk optische niveaus met eerdere screenshots.

Bovendien, de interface (PPPoE op VLAN 6, RFC4638 mini-jumbograms) is hetzelfde geweest bij ADSL, VDSL, AON en GPON, bij KPN4all en bij Freedom.

Ik maak me best wel een beetje zorgen wat er gebeurt als er andere gebruikers op het PON bijkomen. En zou het niet erg vinden als zo’n media-omzetter wordt afgedwongen om te voorkomen dat jouw goedbedoeld hobby-werk mijn aansluiting verprutst.

Overigens, die Nokia lijkt een AON ding, PON kastjes hebben vaak een aparte LED dat de authenticatie gewerkt heeft. Maar de toekomst is GPON, en hoe ga je daarvoor plannen?

Geert Jan

2 likes

Die GPON kastjes zijn actief en eigen routerkeuze heeft betrekking op alle actieve delen. Dit is belangrijk als je de kastjes die je krijgt aangeleverd niet zomaar kunt vertrouwen.

Ik heb ook te maken met een GPON aansluiting (niet in Nederland) waarbij de ISP een ZTE F601 heeft aangeleverd als mediaomzetter. Op dat ding zit een standaard Telnet wachtwoord waarmee je vrij eenvoudig binnen een zwaar verouderde Linux-omgeving terecht komt. Zie ook mijn posts in dit topic: Freedom en privacy - kink in de kabel?

Je wil dus wel een situatie hebben waarbij je ten alle tijde dat actieve kastje kan vervangen.

1 like