KPN misleidt klanten over aanleg glasvezelaansluitpunt

Afgelopen woensdag kwam KPN dan eindelijk glasvezel aanleggen in mijn flat. Ik had alles goed voorbereid met de aanschaf van een Fritzbox 5590, dacht ik.

Ik heb gekozen voor de Fritzbox 5590 omdat ik alle 5 netwerkaansluitingen van de Fritzbox nodig heb en liever niet ook nog een extra switch gebruik. Door de extra stekkers heb ik dan ook nog eens een extra stekkerdoos nodig in de kleine ruimte boven mijn meterkast.

Ondanks dat KPN in hun brief meermaals aangeeft een glasvezelaansluitpunt aan te leggen, doen ze dat niet en leggen een ethernetaansluitpunt aan. Hierdoor heeft de voor mij best dure aanschaf van de 5590 dus eigenlijk helemaal geen nut en had ik net zo goed de WAN aansluiting mijn mijn 7583 kunnen gebruiken.

Ik voel me enorm misleid door KPN. Als je ze belt op 0800-0402 krijg je als enige reactie: Wij maken zelf wel uit wat voor aansluiting wij u leveren.

Tja, om voor anderen te gaan dpreken is altijd moeilijk.

Een glasvezel (GPON) tegenwoordig bestaat uit twee kastjes. Eerste kastje is de glasvezel (FTU) en het tweede kastje communiceert een serienummer en zet het signaal naar ethernet (ONT).

Om de Fritz.box direct te kunnen aansluiten moet je gegevens doorgeven aan de KPN zodat zij toegang verlenen vanuit de Fritz.box i.p.v. de ONT

Zoek eens op het forum van de KPN hoe dat gaat.

1 like

@kkn Ik weet hoe het werkt en KPN legt geen 2 kastjes meer aan zodat het niet meer mogelijk is om een glasvezel aan te sluiten. Een van de monteurs was bereid om me wel een glasvezelaansluiting te aan te leggen, maar de tweede monteur hield hem helaas tegen. KPN houdt zich dus toch echt niet aan de gemaakte afspraak om een glasvezelaansluitpunt af te leveren.

Dat zaakje stinkt inderdaad, theoretisch gezien is er nu geen glasvezelaansluiting bij jou opgeleverd!
Ik zou toch nog eens een klacht indienen en ook zeker bij ACM.

KPN heeft op 1 punt gelijk in dit verhaal: Het netwerk is hun eigendom en zij bepalen de spelregels.

Waar ik boos om ben is de misleidende informatie die ze verstrekken. KPN zegt een glasvezelaansluiting te leveren op mijn adres, maar doen dit niet. Hierdoor heb ik 289 euro schade geleden door de Fritzbox aan te schaffen waar ik niets aan heb. Met eerlijke informatie zou ik deze onnodige uitgave niet hebben gemaakt.

Bovendien had ik met deugdelijke informatie weloverwogen kunnen beslissen of ik deze aansluiting accepteer of niet. Ook had ik KPN zelfs nog gemaild en gevraagd welke glasvezelkabel ik moest aanschaffen voor de verbinding tussen de FTU en de SPF-module van de Fritzbox. Als ze deze mail hadden beantwoord, was het ook duidelijk geweest dat ze geen glasvezelaansluiting leveren.

KPN heeft zo zijn eigen manier om dingen te benoemen.
Dus een glasvezelaansluitpunt hoeft geen kale glasvezel te zijn.
Ook weigeren ze iets router of modem te noemen.

Betreft dit een aansluiting voor een Freedom abonnement?
Als dat zo is, zou ik gewoon met de Freedom helpdesk bellen.

Ik wist niet dat de KPN het in Ă©Ă©n kastje afmonteerde. Nu mocht Ziggo niet meer adverteren dat zij een glasvezel gebruikten omdat de laatste meters naar de klant nog steeds coax was.

Hoeveel moet de afstand zijn tussen de glasvezel en elektronica die niet meer toelaat om glasvezel direct aan te sluiten om dit geen glasvezel meer te kunnen noemen?

Edit, dat moet zijn 99,99% en niet 100%

Met KPN Glasvezel krijg je altijd 100% Glasvezel. Want alleen 100% Glasvezel is internet van puur glasvezel tot in je woning.

Kun je een foto maken van het aansluitpunt?

De ACM heeft expliciet bedongen dat een glasvezelaansluitpunt PASSIEF moet zijn, een ethernetkastje is ACTIEF.

Lees dit topic maar door: Installatiepakket glasvezel - 113 van voorstad

In ben inderdaad ruim 2 jaar een zeer tevreden klant van Freedom Internet, niets dan lof. Daarvoor was ik ruim 22 jaar klant van XS4All, totdat dozenschuiver KPN daar alles kapot maakte. Hopelijk kan ik nog minstens 20 jaar bij Freedom blijven.

Sorry, ik ben waarschijnlijk de enige Nederlander zonder smartphone (zelfs Mark Rutte schijnt er tegenwoordig een te hebben), dus ik kan alleen deze wazige foto leveren.

Is dit niet het kastje van kpn dat over het glasvezelaansluitpunt geklikt is? Ik kon dat er af halen en de fritzbox 5590 rechtstreeks op glasvezel aansluitpunt aansluiten. Als dit een ander soort aansluiting is voor de glasvezel heb ik dat nog nooit gezien.

Volgens mij kan deze ONT (is zover ik weet ik gewoon een XS-010X- Q in een KPN jasje) er zo afgeschoven worden en met de juiste coverplate (of eventueel zonder voor beun de haas) een eigen glasvezel worden aangesloten als je weet wat je doet. Dat KPN dit zo oplevert heeft denk ik alles te maken dat ze geen gezeik willen dat iedereen die glasvezel kabeltjes kapot maakt en groen en blauw gewoon door elkaar gebruikt, want dat is wel wat de gemiddelde consument doet. Wat je bij eigen appartuur dan wel moet doen is met Freedom het gponid communiceren en verzoeken dit te activeren etc., maar daar zou neem ik aan de helpdesk weet hoe dat werk want je bent echt niet de eerste met eigen apparatuur.

Ik heb zelf op mijn kantoor locatie een Delta (dfn) aansluiting en daar heb ik ook een Nokia ONT gekregen, maar daarvan zegt NG-BLU (die daar namens Delta de aansluitingen levert) dat ik die niet mag vervangen en ze verlenen dan ook geen enkele medewerking. Zover ik hier steeds heb gelezen werk Freedom gewoon netjes mee als je eigen apparatuur wilt gebruiken, alleen zul je dan wel zelf voor bijvoorbeeld de jusite coverplate en juiste kabels moeten zorgen en ben je zelf verantwoordelijk en aansprakelijk als je schade veroorzaakt.

Overzicht KPN aansluitpunten: https://www.kpn.com/service/internet/aansluitpunt

Ik zie deze Nokia (vier ledjes) er niet tussen staan.

Het probleem is dat ik nagenoeg blind ben. Ik zie minder dan 10% en blijf er dus liever vanaf. Zover ik het kan zien is de glasvezel zonder connector met het kastje verbonden. De monteur gaf ook aan dat het niet kon via een glasvezelverbinding. Ik vertrouw er op dat het niet eenvoudig kan omdat hij aanbood een glasvezelverbinding naar mijn FB te leggen, maar hij het mocht doen van zijn collega.

Zover ik hier op het forum kan lezen is het inderdaad geen probleem om je Modem ID (Zo noemt Fritz het) aan Freedom door te geven.

@JohanJ
Heb je al contact gehad met de Freedom helpdesk?
Hier moet toch een eenvoudige oplossing voor zijn.

Omdat je slechtziend bent zou ik freedom om een monteur vragen. Dit kastje zit over het aansluitpunt geschoven. Met een patchtcover TK-01 en de juiste glasvezelkabel kun je de fritzbox 5590 rechtstreeks aansluiten op je glasvezel aansluitpunt. Freedom moet wel het modem ID weten om de verbinding te kunnen maken.

Tot nu toe nog geen contact opgenomen met de helpdesk hierover. Ik ben dat van plan om volgende week te gaan doen. Ik voel me ook een beetje bezwaard om hun hiermee lastig te vallen. KPN is de oorzaak van dit probleem, niet Freedom.

Offtopic: Ik trouwens wel erg blij dat ik met mijn nieuwe IP-adres mail naar Microsoft mailservers kan sturen vanaf mijn eigen mailserver. Dus niet alles is kommer en kwel.

1 like

Afbeelding gevonden: https://www.kpn.com/upload/0d8613fa-debe-4084-a3cc-a8ffa0b20d1e_glaskastje.jpg

Bron: https://www.kpn.com/internet/glasvezel/vervangen.htm

Er zit dan nog een FTU onder die vast zit en daar kun je dan glasvezel aansluiten in overleg met deFreedom voor het vrij schakelen van jouw Fritz.box

Goed gevonden. En ook hier van KPN geen woord over ethernetaansluiting i.p.v. glasvezelaansluiting.

Jammer. Mijn KPN monteur vond het toen juist interessant en, nadat alles met het Nokia kastje werkte, hebben we toen samen het Nokia kastje weer verwijderd, de TK-01 patchcover met een groen koppelblokje erop geschoven en aangesloten met een glasvezelkabel (groen- blauw). Die had ik al in huis gehaald, samen met de FB5590 en SFTP voor XGS-PON.

Wie weet is er iemand in de buurt die zou kunnen helpen? Want in principe is het rechtstreeks aansluiten iets wat jezelf wil en doet. En als er een probleem is, moet je het ook weer in deze toestand terugbrengen (ik heb keurig het doosje klaarliggen voor het geval dat).

Misschien vind je dit topic ook interessant:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/70748354#70748354

Tja, dat hoeft ook niet omdat alleen ethernet omzetter is die bovenop de FTU geklikt wordt.

Je hebt dan op de FTU dan jouw glasvezel aansluiten waar je dan verder mee kunt in overleg met de helpdesk van Freedom. Zij geven aan wanneer je de Nokia eraf kunt klikken en de glasvezel direct kunt aansluiten. Er moet immers een “serienummer” in het systeem worden gezet zodat de Fritz.box bekend is en dat je dan jouw verkeersaandeel in de glasvezel aan jou wordt toegekend.