KPN storingen onzichtbaar voor Freedom klanten

Vorige week was er in onze wijk (naar later bleek) een KPN-storing. Bij Freedom was dit niet terug te vinden; ook op de KPN storingen-pagina niet voor onze postcode/huisnummer, ik denk omdat wij niet direct KPN-klanten zijn.

Mijn vrouw heeft een uur met de Freedom helpdesk aan de telefoon gehangen voordat duidelijk werd dat het een KPN probleem was. Kudos voor de helpdeskmensen dat ze doorgingen tot het was opgelost, maar eigenlijk had de storing natuurlijk op de Freedom website moeten staan zodat het niemand tijd had gekost. Is er niet iets te bedenken dat dergelijke KPN-storingen standaard aan Freedom worden doorgegeven zodat ze op de website gezet kunnen worden? Of in ieder geval dat als je belt met de helpdesk voor een storing, dat ze meteen kunnen kijken bij KPN in plaats van eerst een half uur door hoepels moeten springen (modem rebooten, kabels controleren etc)?

Dit alles zorgt in ieder geval voor een steeds lagere WAF (wife acceptance factor) van Internet via Freedom…

Dat is moeilijker dan je zou denken.

We kunnen grote storingen detecteren doordat we veel klanten tegelijk down zien gaan. Kleine storingen die enkele klanten aangaan vallen weg in de ruis. Want klanten zetten steeds zonder het ons te vertellen hun modems uit.

KPN heeft wel een ā€˜streaming API’ waarbij ze berichten van hun Kafka Bus naar ons toe pushen. Daar zouden we in theorie onderhoud en storingen uit moeten kunnen destilleren. Die berichten zitten vol KPN-speak waar voor ons moeilijk een touw aan vast te knopen is. En ook bij KPN zit men er wel eens naast en kloppen de berichten niet. Bovendien stoppen de streams ook vrij vaak. Maar uiteindelijk willen we dit natuurlijk gaan gebruiken om de WAF op te krikken.

2 likes

We hebben ook een uitleg geschreven op Wanneer meldt Freedom een storing? | Freedom Helpdesk over het storingen proces.

Graag willen we alle storingen melden, maar zoals in de uitleg hierboven is het op dit moment nog een handmatig proces om storingen op de website te zetten. Om van alle belichters en netwerkbeheerders de storingen automatisch te melden op de website is een flink stuk klopwerk nodig aangezien we het van elke partij weer anders aangeleverd krijgen. Die puzzel is een flink lastig op te lossen kan ik je zeggen.

2 likes

Dank voor jullie uitleg!