KPN zet oude AON glasvezelverbindingen over naar XGS-PON

KPN gaat de oude AON glasvezelverbindingen overzetten naar XGS-PON. Men is daarmee ook in Enschede al begonnen, volgens de berichtgeving op Tweakers. Ik woon net buiten de stad Enschede, wel in de gemeente Enschede, in een toenmalig glasvezel proefgebied van KPN, en heb dus al bijna 20 jaar AON glasvezel. De oeroude Genexis NTU zit dus al sinds die tijd in mijn meterkast.

Alleen ben ik net in februari dit jaar overgestapt naar Freedom, heb van hun een Fritz!box 5530 modem gekocht (eigendom dus), de Freedom monteur heeft de print uit de Genexis NTU gedemonteerd en de lege behuizing (nu ook zonder voeding) gebruikt om de glasvezelkabel te koppelen aan een fiber die direct in een AON LC-ACP poort van de 5530 steekt. Dat werkt prima, maar ik vraag me nu wel een paar zaken af.

Heeft iemand al ervaring met hoe deze glasvezelnetwerktechnologie overgang door KPN uitpakt? Gaat dit probleemloos tussen Freedom en KPN? Moet je hier zelf nog iets aan voorbereiden?

Waarschuwt Freedom tijdig voor deze overgang? Ik gebruik de standaard freedom.nl mail nauwelijks, heb een eigen domein gekozen. Moet ik die mail via webmail extra in de gaten houden?

In Enschede loopt die overgang kennelijk al ruim een jaar. Ik heb tot nu toe nog helemaal niets gehoord. Is hier al meer bekend bij anderen in deze omgeving?

Het lijkt er op dat de Fritz!box 5530 dan wel een nieuwe SFP module voor XGS-PON nodig heeft. Kan die oude SFP er simpelweg worden uitgetrokken en de nieuwe SFP XGS-PON module er zo worden ingestoken, of zijn er nog instellingen in de 5530 en registraties bij de provider die veranderd moeten worden? Wie gaat dit uitvoeren? Wie levert die nieuwe module? Ze schijnen rond de 100 euro te kosten, maar bij AVM op de Fritz!shop kan ik alleen nog maar een GPON SFP voor de 5530 vinden, die lijkt niet geschikt voor XGS-PON.

Of biedt Freedom simpelweg de mogelijkheid de hele Fritz!box om te ruilen voor een XGS-PON model. De 5530 heeft mij 125 euro gekost bij Freedom, dat weegt dus op tegen een nieuwe XGS-PON SFP module, zeker als er opnieuw 25 euro installatiekosten voor een monteur moet worden gerekend.

Misschien dat ik dit heb gemist, maar het zou fijn zijn, als Freedom zijn klanten ook een beetje meer over informeert over hoe die glasvezelnetwerktechnologie overgang in zijn werk gaat, wie het uitvoert, wie wat moet voorbereiden en betalen, en hoe de status is in door KPN genoemde gebieden. Tweakers informeerde zijn lezers in januari al.

1 like

Hoi @rweust.

Laat ik direct even duidelijk zijn. Bij Freedom lopen er op dit moment geen projecten om Freedom verbindingen die over AON via KPN lopen over te zetten naar XGSPON. Als dat zo zou zijn geweest zouden we daar als Freedom al over gecommuniceerd hebben.

Ik zie een heleboel vragen in je stukje tekst, maar op een heel aantal vragen kan ik nu geen antwoord geven, want er is op dit moment nog niks aan de hand en bekend.

Wel is onze verwachting dat er ooit een switch zal gebeuren van AON naar XGSPON, maar weet dat dit ook een hele grote migratie actie is vanuit de kant van Freedom. Daar zullen we echt de communicatie naar klanten in meenemen.

Dat Tweakers hier over informeert is nog niet een aanleiding om te zeggen dat het voor alle partijen die over de verbindingen van KPN/WBA leveren zal gebeuren.

Dus even in het kort:

• Mocht er een migratie gaan gebeuren, zullen we hierover communiceren. Dit doen we vaak naar het @freedom.nl e-mailadres en het ingestelde contact e-mailadres.
  • Op dat moment kunnen we pas ook informatie geven over wat de technische aanpassing op locatie zal zijn. Dat is op dit moment nog niet te zeggen.
  • Mogelijk zal er in jouw buurt wel alleen XGSPON beschikbaar zijn volgens onze postcode check. Dit is omdat de nieuwe verbindingen wel op XGSPON worden opgeleverd, maar oude verbindingen blijven dan nog gewoon AON.

Dus al met al. Don’t Panic en Freedom zal tijdig communiceren wanneer dit soort migratie projecten eraan zitten te komen.

2 likes

Duidelijk, en een geruststelling dat dit kennelijk allemaal nog niet zo snel gaat, dank je wel.

Maar van paniek is bij mij geen sprake, ik vraag dit allemaal immers pas vele maanden later dan deze aankondiging, hier op de community. Ik heb inmiddels meer dan een half jaar op meer nieuws hierover van Freedom gewacht.

Wel was er bij mij sprake van enige ergernis toen ik deze aankondiging, achteraf op Tweakers las, waar ik in februari 2025 net was overgestapt naar Freedom en dus een AON Fritz!box 5530 had aangeschaft. KPN deed eerder zelf overigens ook zo’n aankondiging, waarin men eveneens aangaf hier in Enschede al te zijn begonnen met de overgang van AON naar XGS-PON. Dit zou dus al bij Freedom bekend moeten zijn, voor ik overstapte in februari 2025 en de Genexis NTU werd uitgebouwd.

Maar goed, het loopt dus allemaal zo’n vaart niet en ik ga er van uit dat Freedom deze netwerktechnologieovergang naar XGS-PON, zodra het aan de orde komt, netjes oplost. Ook voor de mensen die recent nog een AON Fritz!box in eigendom bij Freedom hebben aangeschaft.

Zit je wel op de KPN aansluiting? (max 4/4 XGS-PON)
Of ben je naar Fiber Operator gegaan, toen je naar Freedom kwam?
Die zit voorlopig nog wel op 1/1 AON.

KPN is namelijk veel duurder.

Ik begrijp deze even niet. Zou je me kunnen vertellen over welke aankondiging je het hebt? Want zover ik weet hebben we bij Freedom hier geen berichten over uit gestuurd, aangezien er in dit geval ook niks te vertellen is. Maar ik kan natuurlijk altijd iets over het hoofd gezien hebben.

Ik heb net even gekeken bij Fritz!Shop: een losse XGS.PON module voor de FB5530 is daar verkrijgbaar voor EUR 95; de prijs van een FB5530 XGS-PON is EUR 229, wat ook ongeveer jouw kosten zouden zijn met een additionele losse XGS-PON module. Wat installatie betreft, KPN zal t.z.t. waarschijnlijk een TK-01 FTU monteren (op hun kosten), daarvoor zou je dan ook nog een TK01 patchcover + kabel nodig hebben, kosten EUR 15. Het activeren van zo’n aansluiting vergt nog het doorgeven van het PON-serienummer van de FB5530 aan de helpdesk.

Ik heb een komma in mijn reactie geplaatst, dat maakt het inderdaad duidelijker.

De aankondigingen, waar ik over sprak, zijn dus van Tweakers en ook van KPN zelf:

4 Gbit glasvezel uiteindelijk voor iedereen: van AON naar XGS-PON

Bijna twee jaar geleden gepubliceerd artikel in de KPN community. Er is toen ook al sprake van dat men in Middenbeemster, Enschede en Nunspeet bezig is met omzetten van de centrales van AON naar XGS-PON. Hieruit heeft Tweakers het kennelijk overgenomen in hun artikel, maar ik ken Tweakers goed genoeg om te weten dat ze dit echt wel even geverifieerd hebben, voor ze publiceren.

Maar goed, wat je al zegt, het zal niet allemaal tegelijk gaan gebeuren voor alle partijen die over de verbindingen van KPN/WBA leveren. Begrijp ik uit jouw antwoord, dat het vanuit zo’n wijkcentrale dus mogelijk is om de oude AON lijnen in stand te houden en eerst alleen de de nieuwe aansluitingen op XGS-PON te zetten? Dit was mij niet geheel duidelijk, gezien het ombouwen van die voedingen in die centrales.

Maar misschien toch zinvol voor Freedom om wel even de status en planning van deze overgang na te vragen bij KPN. Dit om verassingen te voorkomen.

Dank je wel, dat zijn weer wat meer antwoorden op de vragen die ik had.

Nee, er zat hier zo’n Genexis NTU, met zekerheid AON. Ooit in 2005, meen ik, aangelegd door KPN. Dat was toen nog de enige die glasvezelnetwerken aanlegde in Nederland en het betrof hier een proef in een nieuw wijkje. Ik heb ook eerst een jaar een KPN glasvezel abonnement moeten afnemen, voor ik naar een andere (goedkoper) internetprovider kon overstappen. Later toch weer voor meer kwaliteit gegaan, jarenlang XS4All als provider. Altijd via de NTU en de WAN van de modem gewerkt, tot ik in februari overstapte naar Freedom. Toen ging de NTU er uit en de fiber rechtstreeks de nieuwe AON Fritz!box 5530 in.

Heb je voor jouw adres al een beschikbaarheid test gedaan?
Let dan ook op, welke belichters er mogelijk zijn?
Vergelijk dit met je nota.
Ik heb nieuwe wijken getest, allemaal 2 belichters.

@rweust Waar ik je een beetje voor wilde behoeden is dat je nu al informatie krijgt waar je mogelijk in de toekomst niets mee kan. Op het moment dat er daadwerkelijk een migratie aan zit te komen, dan zullen we bij Freedom hier eerst vanuit ons een plan voor op moeten stellen met vragen over wat we gaan doen met bestaande modems, installatiemonteurs, direct op de glasvezel dingen aansluiten of mogelijk toch niet, etc, etc…. Wij hebben goede contacten met onze belichters, dus we zullen hier op tijd over communiceren wanneer dit op de rol zou staan.

Op dit moment is dus het advies om de communicatie van Freedom af te wachten en daarna eventueel te kijken welke vragen er nog voor jou over blijven. Mogelijk zullen de antwoorden dan anders zijn, dan die we nu zouden kunnen bieden.

2 likes

Hoi

Mocht er inderdaad worden overgestapt van AON naar PON, veranderen dan ook de IP adressen van de Freedom klant, of blijven die het zelfde?

Vr.Gr,
Rob

Zoals ik hierboven ook vermeldde. Het verhaal hierboven is op dit moment nog niet aan de orde. Dus of IP-adressen in deze gevallen zullen wijzigen is nog niks bekend. Daar gaan we intern naar kijken op het moment dat er echt iets technisch zou gaan wijzigen vanuit een belichter.

Elk antwoord dat ik hier op zou geven zou op het moment dat er iets gaat gebeuren achterhaald kunnen zijn.

1 like