KPN gaat de oude AON glasvezelverbindingen overzetten naar XGS-PON. Men is daarmee ook in Enschede al begonnen, volgens de berichtgeving op Tweakers. Ik woon net buiten de stad Enschede, wel in de gemeente Enschede, in een toenmalig glasvezel proefgebied van KPN, en heb dus al bijna 20 jaar AON glasvezel. De oeroude Genexis NTU zit dus al sinds die tijd in mijn meterkast.
Alleen ben ik net in februari dit jaar overgestapt naar Freedom, heb van hun een Fritz!box 5530 modem gekocht (eigendom dus), de Freedom monteur heeft de print uit de Genexis NTU gedemonteerd en de lege behuizing (nu ook zonder voeding) gebruikt om de glasvezelkabel te koppelen aan een fiber die direct in een AON LC-ACP poort van de 5530 steekt. Dat werkt prima, maar ik vraag me nu wel een paar zaken af.
Heeft iemand al ervaring met hoe deze glasvezelnetwerktechnologie overgang door KPN uitpakt? Gaat dit probleemloos tussen Freedom en KPN? Moet je hier zelf nog iets aan voorbereiden?
Waarschuwt Freedom tijdig voor deze overgang? Ik gebruik de standaard freedom.nl mail nauwelijks, heb een eigen domein gekozen. Moet ik die mail via webmail extra in de gaten houden?
In Enschede loopt die overgang kennelijk al ruim een jaar. Ik heb tot nu toe nog helemaal niets gehoord. Is hier al meer bekend bij anderen in deze omgeving?
Het lijkt er op dat de Fritz!box 5530 dan wel een nieuwe SFP module voor XGS-PON nodig heeft. Kan die oude SFP er simpelweg worden uitgetrokken en de nieuwe SFP XGS-PON module er zo worden ingestoken, of zijn er nog instellingen in de 5530 en registraties bij de provider die veranderd moeten worden? Wie gaat dit uitvoeren? Wie levert die nieuwe module? Ze schijnen rond de 100 euro te kosten, maar bij AVM op de Fritz!shop kan ik alleen nog maar een GPON SFP voor de 5530 vinden, die lijkt niet geschikt voor XGS-PON.
Of biedt Freedom simpelweg de mogelijkheid de hele Fritz!box om te ruilen voor een XGS-PON model. De 5530 heeft mij 125 euro gekost bij Freedom, dat weegt dus op tegen een nieuwe XGS-PON SFP module, zeker als er opnieuw 25 euro installatiekosten voor een monteur moet worden gerekend.
Misschien dat ik dit heb gemist, maar het zou fijn zijn, als Freedom zijn klanten ook een beetje meer over informeert over hoe die glasvezelnetwerktechnologie overgang in zijn werk gaat, wie het uitvoert, wie wat moet voorbereiden en betalen, en hoe de status is in door KPN genoemde gebieden. Tweakers informeerde zijn lezers in januari al.