Krant: "fiber beschermd tegen noodsituaties" - nee dus!

Er is ook nog MeshCore en Meshtastic.
Waarvan ik weet, dat MeshCore al begint te groeien in Nederland.

1 like

MeshCore en Meshtasic zijn twee heel (Ze lijken net zo op elkaar als WiFi en Bluetooth onderling) verschillende netwerken… en beide staan uitsluitend tekst boodschappen toe.
Er was een groei (vorig jaar en daarvoor), het lijkt erop dat het stagneert.

Hardware is goedkoop voor een paar tientjes heb je een geschikte node. (uController + zender/ontvanger voor 868 MHz).
Voor Meshtastic zijn er in mijn omgeving (Zuidelijk flevoland) wel helemaal 2 nodes in beeld. YMMV.

Zonder de Internet MQTT verbinding is er te weinig actief. Wel zie ik soms dat passerende auto’s op de A6 heel even een ping geven. Op dit moment staat mijn spul weer uit.

1 like

Digitenne is van KPN. Dat XS4all Digitenne kon aanbieden kwam omdat ze, als KPN dochter, de diensten van KPN kon resellen. Dat gold bijvoorbeeld ook voor “data dongles”.

Freedom is geen KPN dochter dus de reseller truuk gaat niet op. Freedom moet er ook aan verdienen dus of Freedom moet een groot contract hebben met lagere inkoop en met het verschil tussen inkoop en verkoop de marge kunnen maken die Freedom nodig heeft om te leven - ik acht dat onwaarschijnlijk - of Digitenne via Freedom is belangrijk duurder maar we moeten niet vergeten dat het wel Hollanders zijn waar Freedom Digitenne aan moet verkopen dus dat zie ik ook niet vliegen.

“Digitenne” blijft overigens een vreemd verhaal. Nederland-1-2-3 en locale omroep is gratis bij Digitenne. Wat niet gratis is bij digitenne, zijn de RTL-en, de SBS-en en dergelijke. En het is best raar dat mensen willen betalen voor vooral heel veel reclame.

Als 't om “niet-meekijkbare TV” gaat zou je overigens een schotelantenne kunnen overwegen. Dat heb ik ook en ik ben daar heel blij mee, met name vanwege content die op de Nederlandse TV niet wordt aangeboden (als talkshows verboden worden, kunnen ze bijna twee netten helemaal sluiten).

Geert Jan

1 like

Ja, ik had eigenlijk verwacht dat Freedom op termijn dat juist met Canal zou aanbieden als meekijkvrije optie. Digitenne was meer een voorbeeld, maar schotel TV is inderdaad een betere zeker omdat Freedom al met Canal samenwerkt.

Ik zit zelf in een woning waar een schotel niet zomaar een optie is, maar ik kijk wel veel buitenlandse televisie en ben wel benieuwd tot welk landen het bereik reikt op het vlak van schotel (met name wat de meest oostelijke zenders zijn).

Voor zover ik weet (ik ben zelf geen TV klant bij freedom) is de TV dienst gebouwd op basis van streaming, dat is bijna per definitie niet meekijkvrij te maken, je zal immers de stream aanbieder moeten vertellen welke stream je wil hebben. Multicast zou daarvoor een mogelijkheid kunnen zijn, ware het niet dat DRM geneuzel dat onmogelijk maakt.

Maar een combi met een schotel zou best kunnen toch?

Ik dacht dat in het verleden bij een schotel ook een internet streaming mogelijk was,
zonder extra kosten. M’n ouders hadden een Schotel maar dat is al lang geleden.

Ik weet niet in hoeverre er bijzondere afspraken tussen Freedom & Canal+ zijn ivm tracking/meten van kijkcijfers etc.

Ook bij multicast valt te achterhalen welk huishouden wat kijkt. Het moet echt een DVB/DAB manier van broadcoasten en ontvangen zijn om dat te mijden.

Dat wordt wel een heel stuk lastiger…. bij multicast..,

• Op de laatste router voor de klant de MAC adressen in IGMP join’s volgen, Dan moet er wel een registratie van MAC adressen zijn.
  • Zien welke stream welke ppp pijp ingaat is een andere.
    Beide zijn m.i. in beheer bij Freedom, die daar een paar uitspraken over op schrift heeft gezet.

Een groter probleem is de moderne TVs die als ze aan het internet hangen om de x seconden een stukje beeldscherm naar de fabrikant sturen a la een soort shazam vpoor video.
Daarmee kan de fabrikant “mee kijken”… ongeacht van wat er in beeld komt.

Naast de apps die op een TV direct bij derde partij wat kunnen melden. (of terug kunnen kijken/luisteren naar de huiskamer via een bewegings/geluids afstands bediening.)

Multicast/IGMP worden, voor klanten die via KPN lopen, ook helemaal door KPN beheerd. Wij doen alleen DHCP voor die klanten.

Alle andere klanten krijgen multicast van- en doen IGMP van ons.

Wij houden volstrekt niet bij wie naar wat kijkt. We hebben ook wel wat beter te doen.

Dat is namelijk een heel werk. Want dat zouden we moeten doen door membership reports te sniffen en te correleren. Dat komt omdat we al het verkeer voor alle relevante multicast groepen statisch door sturen naar de belichters. Dus ongeacht de belangstelling voor die groepen. Waardoor commando’s waarmee memberships in te zien ook niet meer werken.

Bovendien hebben we indertijd met M7 (Canal+) allerlei afspraken bedongen mbt de privacy.

1 like

Dit gaat meer over de situatie vandaag waarbij de verschillende betrokken partijen allemaal betrouwbaar zijn. Tegelijk denk ik dat het belangrijk is om de infrastructuur te koesteren die ook privacygaranties biedt op het moment dat betrouwbaarheid zoals we die nu hebben, niet zo vanzelfsprekend is.

Ik heb geen korte termijn verwachtingen, maar ik heb het idee dat Freedom moeite heeft om zich anders te profileren dan andere ISPs en ik hoop dat dat op termijn met wellicht zulke Mesh-netwerken of wellicht een dongel die werkt met een router voor ontvangst van radiozenders via de ether, manieren gevonden kunnen worden om juist dingen heel anders aan te pakken dan andere ISPs. Zulke dingen zijn niet snel populair, dus dat zal altijd in hele kleine stapjes gaan.