Krant: "fiber beschermd tegen noodsituaties" - nee dus!

Noodradio gekocht? Vergeet je telefoon maar: dit achterdeurtje werkt wél bij een black-out

(Eindhovens Dagblad, Dénis van Vliet, 17 Januari 2026)

Glasvezel is er niet alleen voor razendsnel Netflixen – het kan zelfs je leven redden wanneer alles, dus óók de stroom en het mobiele internet, platligt. Oekraïners weten dat uit ervaring. Maar in ons ‘noodboekje’ staat geen woord over glasvezel. Zien we een reddingsboei over het hoofd?
>
>
> Slecht nieuws voor wie onlangs een noodradio heeft gekocht met zo’n ingebouwde telefoonlader: aan je mobieltje heb je waarschijnlijk weinig wanneer de stroom langdurig uitvalt.
>
> „Bij een grote stroomuitval valt het reguliere telefonie- en dataverkeer meestal binnen twee tot vier uur uit”, zegt een woordvoerder van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant, de paraplu waaronder crisisdiensten en gemeenten samenwerken. „Zolang kunnen accu’s in de zendmasten de masten van stroom voorzien. Bij overbelasting of sabotage kunnen masten sneller uitvallen.”
>
> De veiligheidsregio zou de masten graag van krachtiger accu’s voorzien, maar vanwege landelijke regels mag dat niet zomaar. Met een beetje geluk werkt de FM-radio bij een storing nog wel, die zenders staan vaak op centrale locaties met betere noodvoorzieningen. Maar zelf bellen of appen om hulp te vragen? Vergeet het maar. Zodra het mobiele netwerk uitvalt, is communicatie via je telefoon onmogelijk.
>
> Maar er is een achterdeurtje dat inmiddels bijna elk huishouden in de meterkast heeft hangen: de glasvezelaansluiting.
>
> ## Wat Nederland kan leren van Oekraïne
>
> In Oekraïne, dat al bijna vier jaar gebukt gaat onder Russische terreur, drukt de overheid burgers op het hart om glasvezel te nemen. Dankzij deze technologie kunnen mensen, zelfs zonder stroom, blijven communiceren. In sommige gevallen is dat zelfs levensreddend geweest. Zo konden bewoners van Boetsja, toen Russische troepen daar in 2022 binnentrokken, via glasvezel toch online op zoek naar een ‘veilige’ vluchtroute.
>
> Het geheim achter dit ‘stroomloze’ internet is dat het signaal in een glasvezelkabel uit licht bestaat en onderweg geen elektriciteit nodig heeft. Mobiele zendmasten in de wijk hebben vaak kleine accu’s die na een paar uur leeg zijn, maar het glasvezelsignaal komt uit grote centrales van de provider.
>
> Deze centrales zijn uitgerust met zware industriële generatoren en enorme brandstofvoorraden, waardoor ze het wekenlang zonder stroom kunnen volhouden. Zolang dat lichtsignaal jouw voordeur bereikt, hoef je alleen nog je eigen modem van stroom te voorzien – bijvoorbeeld met een powerbank – om online te blijven terwijl de rest van de stad op zwart gaat.
>
> Valt de stroom in de wijk uit, dan ligt bij oudere glasvezelverbindingen ook het internet direct plat
>
> En dus weer de vraag: waarom staat hier niets over in ons noodboekje dat eind vorig jaar bij iedereen op de mat plofte?
>
> Het probleem in Nederland is dat glasvezel op veel plaatsen nog op de ‘ouderwetse manier’ wordt gedistribueerd, met tussenkomst van apparaten in grijze straatkasten die het lichtsignaal elektronisch versterken of verdelen. Deze ‘verkeersregelaars’ in de straat hebben, net als gsm-masten, continu stroom nodig om hun werk te doen. Valt de stroom in de wijk uit, dan ligt bij deze oudere glasvezelverbindingen ook het internet direct plat.
>
> Bij ‘glasvezel 2.0’ zijn die versterkertjes niet meer nodig. In tegenstelling tot Oekraïne zijn Nederlandse internetaanbieders echter niet verplicht om deze ‘stroomloze’ variant aan te bieden. Daardoor is het lastig te zeggen wanneer heel Nederland is omgeschakeld en iedereen ook in geval van nood kan blijven internetten.
>
> Toch lopen we niet hopeloos achter. Grote spelers zoals KPN en Delta Fiber bieden de stroomloze standaard inmiddels aan; alle recente glasvezelaansluitingen in nieuwbouwwijken zijn van dit type. „Weerbaarheid staat centraal op onze agenda”, zegt een woordvoerder van Delta Fiber.
>
> En voor wie vreest dat de straat weer open moet: dat is niet nodig. De bestaande kabel is geschikt en de aanpassing gebeurt in de centrale. Na zo’n upgrade zijn die ‘verkeersleiders’ in de wijkkast overbodig en voor de gebruiker is het vooral een kwestie van het modem vervangen. Het kan dus zijn dat je nu al een lijntje met de buitenwereld hebt als de stroom uitvalt en het mobiele netwerk platligt, al is dat in Nederland dus nog geen zekerheidje.
>
> ## Mobiele masten langer in de lucht houden
>
> In ons land gaat het ministerie van Economische Zaken over de digitale infrastructuur. Een woordvoerder laat in een reactie weten de ontwikkelingen en de lessons learned in Oekraïne nauwlettend te volgen. Inmiddels bestaat direct contact met de relevante vakdepartementen in Oekraïne om hun ervaringen met netwerkweerbaarheid te vertalen naar Nederlands beleid.
>
> Naast verduurzaming van het vaste netwerk wordt gewerkt aan het langer in de lucht houden van mobiele masten. „Aangezien we tegenwoordig rekening moeten houden met scenario’s waarin stroomonderbrekingen langer kunnen duren, voeren we breed overleg met aanbieders om de dienstverlening robuuster te maken”, aldus de woordvoerder.

Aldus Dénis van Vliet die een verhaal schreef wat in een aantal Algemeen-Dagblad kranten (zoals Eindhovens Dagblad) staat.

Wat een enorme onzin! Op deze manier hebben we de Russen helemaal niet nodig..

Ik heb PON, en inmiddels alweer een hele poos geleden is er met een grote knal sluiting geweest in het stroomnet verder in de wijk. Ikzelf had nog stroom, maar een paar straten verderop staat een glasfiber-verdeelhuisje, je kent ze wel.
En daar was de stroom wel weg. Toen ik naar de plek van de kortsluiting liep, hoorde ik het piepen van de UPS-en van de apparatuur in het verdeelhuisje. Ruim een uur later waren daar ook de UPS accu’s leeg en daarmee hield het piepen ook op. Maar daarmee viel ook de glasvezelaansluiting uit, zo liet mijn ONT me weten.

Het is dus complete kul wat zo’n journalist schrijft en je zou hopen dat ze meer inzicht zouden hebben.

Vroeger, in de tijd van analoge telefonie en modems, ging telefonie via grote telefooncentrales, grote gebouwen die een stad, of een gedeelte van een stad, deden. De rest van het netwerk waren alleen paar passieve verdelers om de koperaansluiting thuis aangesloten te krijgen.
Daar hebben allerlei ADSL-operators een hoop gedoe mee gehad want als er een ADSL aansluiting moest komen, dan moest de telefoonaansluiting via de DSLAM van de ADSL-provider en “toevallig” was het zo dat KPN op een aantal locaties geen ruimte had voor de ADSL-DSLAM apparaten van de concurrentie.

Hoe dan ook, zo’n groot telefooncentrale-gebouw had altijd een kelder, en die kelder was een gigantische accu. Als de stroom uitviel, kon de centrale het dagen uitzingen op de accu in de kelder. Dat was inderdaad zo gemaakt vanwege militaire overwegingen. Ik denk dat het niet meer gedaan wordt, maar oude “telco-apparatuur” werkte om die reden niet op 230V, maar op 48 volt gelijkstroom, plus aan massa (vanwege corrosie). Een telefooncentrale had gigantische bus bars die de energievoorziening deed in de centrale.

Volgens mij bestaan de centrales helemaal niet meer, in ieder geval is het netwerk veel fijnmaziger en bij vibers loopt dat dus via zo’n wijk-verdeler. En empyrisch weten we nu dat als de bom valt we haast moeten maken om dit te bloggen, omdat het Internet via glas binnen een uur uit zal vallen, als 't nog werkt na de explosie.

En ik begrijp niet dat journalisten dit soort onzin schrijven.

Geert Jan

3 likes

Dus een journalist schrijft dat nieuwe glasvezelaansluitingen, zoals die in nieuwe wijken, geen stroom nodig hebben, en jij komt met jouw persoonlijke verhaal, zonder te schrijven of jouw glasvezelaansluiting zich in een nieuwe wijk bevindt, even vertellen dat meerdere journalisten onzin schrijven?

Ik, eh, bewonder je stelligheid.

Hoi

De oude telefoon kabels liggen er nog.
Je zou een deel kunnen gebruiken om de infrastructuur van energie te voorzien.

Vr.Gr,
Rob

Nou ja, alle nieuwe wijken etc. krijgen doorgaans GPON of een (snellere) variant daarvan. (ODF, Delta, KPN) Ook AON wordt standaard met een kastje geleverd dat glas naar ethernet omzet. Dus als de stroom uitvalt moet jij al een UPS hebben waar dat kastje + je router (modem) aanhangt. De meeste mensen hebben dat niet. Daar gaat dan al les 1 van de weerbaarheid.

Deze journalist is kennelijk bij een marketingteam van KPN op bezoek geweest, of is decennia geleden geinformeerd. Het internet, zeker wanneer niet van KPN is niet meer een kritische infrastructuur, en valt dus direct weg bij een stroomstoring. Daar is eerder al eens een balletje over opgegooid, omdat telefoon (via die koperen kabel) dat wel was. Bij KPN is er dus nog veel soort van legacy infrastructuur, waardoor de internet routering op die infrastructuur toevallig z’n eigen alternatieve stroomvoorziening heeft.

En dan dat er een 2.0 zou zijn waarin het “stroomloos” wordt, ja, stroomloos voor de verdeler. Kennelijk is AON 1.0 en *GPON 2.0. Dat is echt marketing. Ik denk dat hier het verschil tussen actief en passief een beetje verkeerd begrepen is. GPON, passief dus, Passive optical network - Wikipedia. Goedkoper waarschijnlijk, lijkt gewoon qua topologie op de ouderwetse TV kabel (een gedeelde ring), en het ziet alleen op het laatste stukje naar je huis toe. Bij stroomuitval is er dan een klein stukje wat geen stroom gebruikt, maar in het grote geheel: de straatkasten gaan hoogstwaarschijnlijk meteen uit. Tenzij je dus nog in een oude KPN kast zit waar ook telefoon in zit/zat.

Dus ja, ik ben het helemaal met GeertJan eens, dit verhaal is een hoop (verkeerd) gebakken lucht, en weer een goede demonstratie dat er maar wat geschreven wordt doorgaans. (Het is maar een baan, waarschijnlijk, en het aantal woorden moet behaald worden.)

Het lijkt me een typisch klok-klepel-verhaal van deze journalist.

In de afgelopen decennia zijn actieve apparaten steeds dichter bij de eindgebruikers geplaatst. Je kunt op je DSL Fritz!box zien hoe lang de koperdraad is. In veel gevallen is dat maar een paar honderd meter. De DSLAMs (Digital Subscriber Line Access Multiplexers) staan tegenwoordig in de straat. De apparatuur staat in straatkasten waar weinig tot geen noodstroom voorhanden is. Deze worden in gebieden waar het koper-netwerk wordt uitgezet weer opgeruimd en zijn vervangen door optische splitters. Die inderdaad geen elektriciteit nodig hebben.

De actieve PON-apparatuur is net als vroegere POTS (Plain Old Telephony System) weer in centrales terecht gekomen. Daar kan de noodstroomvoorziening robuster uitgevoerd kan worden. Alleen is POTS heftig gereguleerd en internet is dat niet. Dus of die noodstroomvoorziening er nog is weet ik niet.

Anders dan bij POTS, waar de telefoontoestellen vanuit de centrale konden worden gevoed, heeft PON-apparatuur bij de eindgebruiker wel degelijk stroom nodig om te kunnen werken. Wat het een uiteindelijk een onzinnig journalistiek verhaal maakt.

Een met batterijen gevoed radiootje in huis is echt geen slecht idee. Internet is met het duopolie hier in Nederland best kwetsbaar. Dat het Oekraïne nog zo goed werkt heeft eerder te maken met de decentralisatie aldaar. Zie wat ik een hele tijd geleden daarover heb gepost:

2 likes

Als die UPS piept heeft de netbeheerder nog een uur de tijd om een aggregaat aan te zetten.
Mijn UPS thuis, doet het ook maar 30 minuten.
En ik ken niemand in de straat die ook een UPS heeft.
Er zijn ook ooit 12V UPS kastjes geweest voor de fritzbox 7490.

Ik overweeg, om een aggregaat te kopen.
Zie wel de waarschuwing dat sommige modellen, elektronica en het cv ketel gasblok vernielen.

Het glasvezel netwerk aan de praat houden heeft dus alleen zin, als mensen er aan mee doen.

Heb ooit de helpdesk voor de nationale noodpakketten gebeld.
Het was een gesprek van minstens 30 minuten.
Mijn vraag was: “wat voor zaag moet je in het pakket doen en wat is het nut”.
Ik bezit namelijk al 15 verschillende zagen.
Het antwoord was: “De zaag is puur om me gerust te stellen. Hij heeft geen nut”
Of een nietpistool of een aggregaat nuttiger was, konden ze me niet vertellen.

“Kan”, maar is er eigenlijk een norm voor in NL?

Er is hier een paar jaar geleden een groete storing geweest, alle telefonie, internet etc. was na korte tijd uit.

Een jaar of 3 geleden was er storings onderzoek in een buurwijk, een onderdeel in de keten tussen huis en ISP was daardoor ook uit… geen internet.

Vorig jaar was hier een storing in de wijk (ongeveer 40-50 jaar oud) geweest. Alles is uit in de wijkcentrale. (ondanks dat ik thuis nog een uur of 4 stroom heb op systemen) door een paar UPSen. (die met name de best regelmatige brownouts moeten opvangen).

Paar weken geleden downtijd voor onderhoud … wijkcentrale uit, binnen 15 minuten geen internet.

Dus vertrouwen op “glasvezel” is ok, maar niet op de apparatuur die de glasvezel ontsluit., hert netwerk faalt.

Noodaggrgaat in huis is iets complexer dan een stekker in het stop kontact steken en starten.
Je huis tuin en keuken aggregaat kan immers niet de hele buurt van stroom voorzien.

Ook thuis batterijen gaan gewoon uit als er geen 240V/50Hz op de aansluiting staat, dus ook een thuis batterij geeft niet zomaar stroom in huis, daarvoor is een andere opstelling nodig.

btw heeft iemand al kontact met de krant gehad?

In Oekraïne wordt glasvezel doorgaans als “GPON internet” verkocht terwijl oudere verbindingen vaak “DSL” zijn. Bij het inrichten van die nieuwe GPON infrastructuur zijn de stroomvoorzieningen dusdanig aangepakt dat de ISP kant niet zomaar last heeft van onderbrekingen. Tegelijk hebben huishoudens geregeld te maken met geplande onderbrekingen door het energietekort. Er zijn nu allerlei oplossingen te koop om routers en glasvezelmodules aan een batterij te hangen, veel ISPs bieden dit ook zelf aan. Hiermee blijven GPON verbindingen overeind tijdens die geplande onderbrekingen. Bij DSL wordt niet gegarandeerd dat het altijd overeind kan blijven tijdens onderbrekingen. Uiteraard is dit niet zomaar 1-op-1 gelijk in Nederland. Ik denk wel dat het relevant is dat FTTH over langere afstanden kan werken zonder tussenstop met stroomvoorziening dan DSL.

In Nederland zou mijn verwachting zijn dat in ieder geval AON een goede kans heeft om te blijven werken bij een onderbreking thuis. Ik heb geen idee hoe robuust de zaken in de praktijk zijn.

Ik denk dan aan een mobiele telefoon met FM radio.

Ik heb een paar portofoons waar ook een FM-Radio in zit.
Geeft ook de mogelijkheid om (beperkt) met iemand te communiceren.

Misschien ook eens verder gaan verdiepen in meshtastic / meshcore?…
Hardware is vrij goedkoop, paar tientjes.

1 like

Naar mijn mening dé communicatiedienst die ook bij storingen blijft werken wordt al jaren zeer gestaag afgebouwd: De ouderwetsche analoge huistelefoon telefoon.
Toegegeven: Het is geen internet :slight_smile: , maar het werd volledig door het netwerk gevoed (tenzij je DECT gebruikt), en doet het dus ook als de rest van de stroom uitvalt.
Tegenwoordig worden ook de analoge lijnen na de “last mile” zo snel mogelijk naar VoIP omgezet, dus ik weet niet zeker of dit nu nog steeds zo goed werkt als dat het vroegah deed.

Helaas is niet iedere vooruitgang op alle vlakken een verbetering …

2 likes

Die oude centrales hadden ladingen accu’s.
Maar dat is al jaren niet meer zo.
Dus een oude POTS lijn zal nu ook uit vallen.

2 likes

Belangrijker vraag is wat werkt er nog wel….

Kijk ook een naar de site van Bert Hubert: Dashboard totale Amerikaanse afhankelijkheden - Bert Hubert's writings

Iets andere insteek maar wel een inventarisatie waar je niet vrolijk van wordt.
De vraag is OF er in nood situaties nog wel iets te melden valt door de “nood organisaties” omdat de zenders niet meer werken, of informatie niet meer bereikbaar is.

1 like

En anders is altijd nog https://dares.nl/

Of kijk even naar ‘weet je dat ook weer‘ op youtube, https://www.youtube.com/watch?v=NunbZPkVuz4

1 like

Eens maar hoeveel mensen hebben de apparatuur om daar mee te communiceren?
En hoeveel van de zend amateurs hebben een aggregaat?
Dat is een kleine subset. De FM radio is bedoeld als omroep kanaal naar iedereen zonder zend apparatuur. En wie vertrouwt dares als info leverancier als het verder onbekend is?

De regionale omroepen zijn juist bij iedereen gemeld als bron van info … En je kan niet verwachten dat een google search op zo’n moment goed werkt.

Ik heb er te weinig verstand van, maar wellicht is dit iets waar Freedom zich ook mee zou kunnen profileren?

Fantastisch maar IK heb al geen apparatuur. Bij mij in de wijk heb ik geen antennes gezien van amateurs. Dus ik blijf onbereikbaar…

Als lid van een reddingsbrigade ben ik bekend met het bestaan van Dares, maar ook daar hebben we niet echt contacten, dat gebeurt op landelijk niveau… maar communicatie daarmee gaat over telefoon en chat apps. En bj nood idd evt via Dares.

Mij valt hel al heel lang op dat met allerlei rampen bestrijding er van alles is opgetuigd via systemen die over internet bereikbaar zijn. voor OVD’en etc. met name WA wordt gezien als primair communicatie middel over afstand, met lokaal portofoon verkeer.
Iets vinden van dat WA gebruik etc. wordt niet echt op prijs gesteld.

C2000 wordt ook meer en meer gebruikt, maar ook dat vereist een grote infrastructuur… die max 48 uur blijft werken.

Ik moet nog zien dat dit allemaal werkelijk iets gaat betekenen als het zover is. Goede ideeen, goede voorbereiding, maar geen/onvoldoende autonome middelen er tussen.

Ik heb er te weinig verstand van, maar wellicht is dit iets waar Freedom zich ook mee zou kunnen profileren?

Wat dit laatste betreft: Nee. Freedom maakt gebruik van een aantal partijen (Fiber Operator, KPN en anderen) voor “de netwerk link naar jouw”.

Valt de spanning weg, dan vallen die spullen weg. Freedom kan daar niks aan doen; Freedom is geen eigenaar van deze infra en bovendien zou dit een investering zijn die Freedom niet kan doen (denk ik) en die wellicht nooit gaat renderen.

Einde van het liedje: bij een Force Majeure valt ook je glasvezel weg. Wat de krant ook zegt.

1 like

Mijn idee is eigenlijk dat Freedom zich niet alleen met klassieke internet uplinks bezighoudt, maar in het algemeen met manieren om vrije communicatie te stimuleren.

Ik zou het bijvoorbeeld ook niet gek vinden als Freedom een dienst als Digitenne zou doorverkopen, want dat is de enige TV-dienst waarbij niemand kan zien wat je aan het kijken bent. (Eenvoudiger zou het wellicht zelfs zijn om in te zetten op FM/DAB+ met meeluistervrije radio.)

En wellicht zou zo’n netwerk wel bepaalde soorten verkeer kunnen afhandelen (SMTP?, XMPP?) waar Freedom qua redundantie op in kan spelen als internetverbindingen er verder uit liggen. Freedom zou kunnen beginnen met het doorverkopen van apparatuur met een lange termijn plan om zaken te koppelen.

Dit soort privacygerichte en redundante zaken gebruikersvriendelijke aanbieden, lijkt me de manier voor Freedom om zich te differentiëren van typische ISPs. (Op dit moment is dat eigenlijk alleen het standaard eigen domein.)

Digitenne is niet echt zaligmakend. De ontvangs is vaak behoorlijk slecht en hier in huis kon de antenne alleen ergens in een hoek van het raam enig signaal opvangen (Almere).

1 like