Krijg Draytek Vigor 2926 niet juist geconfigureerd? Wie kan mij helpen (freedom laat mij barsten)

Samengevat, nofi & ieder zijn beleving. Ik heb geen hoge pet op van andermans rapportage, laat staan uit andermans magische keuken.
Sterker, ik heb voor/bij ‘leveranciers’ gewerkt waar “we” structureel andermans en ‘onze’ cijfers in een daartoe gewenst perspectief konden plaatsen. Statistiek, Marketing en Truth as Lies.
Pas wanneer de condities en methode nauwkeurig is omschreven is er wat te zeggen. Freedom kan hoegenaamd niks met andermans meting en al helemaal niet op basis van een gevoel.
Ik ga verder geen voorbeelden noch enig belang om man en paard noemen.

Tja naast wat ik al eerder geschreven hebt geldt ook dat hoe groter de provider, hoe minder je in de praktijk merkt van problemen door “overboeking”. Het is normaal om een overboeking van 50 te hebben, maar het maakt natuurlijk nog wel een heel verschil of je voor 500 klanten van 1 Gbit/s samen 10 Gbit/s beschikbaar hebt, of dat je 500.000 klanten hebt en 10 Tbit/s. Immers dan is de kans veel kleiner dat er voldoende tegelijk aan het downloaden zijn om de capaciteit te vullen.

Maar goed het kan nog steeds geen kwaad om uit te zoeken of het toch aan de apparatuur ligt, bijvoorbeeld de CPU belasting van de router monitoren. 1 Gbit/s is geen kattepis, een ondergedimensioneerde router haalt dat niet en de specs van fabrikanten zijn vaak onder nogal ideale (en in de praktijk onrealistische) omstandigheden gemeten dus die mag je vaak gerust door 2 delen.

Hoe is je upload eigenlijk? Sneller dan download?

“Puur Freedom” is:
Freedom over KPN WBA
Freedom over Cambrium
Freedom over …

Freedom heeft geen eigen interconnectie. Dus de interconnectie provider heeft hier ook een rol.

Ik heb op verschillende locaties Draytek routers draaien, maar geen last van performance issues via Freedom Internet. De Draytek 2952 kan maximaal 500Mbps doorvoeren. De Draytek 3910 kan maximaal 9Gbps doorvoeren.


1 like