Dat is best wel een dingetje als je te lang met een telefoon doet.
Zoals in Belgie, daar is gewoon de internationale kaart standaard gebruikt. En kan de IDkaart als login validatie gebruikt worden.
In nederland is zoiets te simpel… en het kan zonder microsoft et. al, dus dat moet anders bv. DigiD…
(Dat gebruikt effectief X509 Client certificaten, waarbij helaas de prive-sleutel niet bij de eind gebruiker ligt maar bij de overheid. Degene die de database beheert heeft toegang tot ALLE identiteiten, en kan ze gebruiken).
eHerkenning wordt UITSLUITEND via commerciele service verleners aangeboden, en is voor bedrijven verplicht, (bv belasting aangifte, of zaken waar een digitale handtekening vereist is) per functionaris, per bedrijf. Kosten afhankelijk van niveau eH2..eH4: (NL: eHerkenning | Leveranciersoverzicht )
(vgl Belgie: Tarieven | IBZ - FOD Binnenlandse Zaken , onderdeel van gewone ID kaart)
Dit is al onderdeel van de eIDAS verordening vanuit de EU.
Veiliger voor wie exact? Telefoons zijn niet veilig en zwaar onderheving aan tracking en tracing, hetzij via APPs dan wel via de masten (Iemand Hunted Vips nog gezien de afgelopen weken)…
Ik hoorde vandaag dat een US organisatie niet blij was met alle tracking en tracing in telefoons nadat ze ontdekten dat waarschijnlijk via publiek te koop datasets leger basis zijn gevonden en getarget in het midden oosten… (Tja dat had de NYT een jaar of 6 geleden al aangetoond met een onderzoek naar interessante data in een "gratis dataset sample van een van de bureaus met data over een maand).
Dat buitensluiten staat wel op het punt te gebeuren omdat bv. de rijbewijzen al van NFC met een telefoonapp worden voorzien… maar ja rijbewijzen zijn alleen 18+ na het doen van een examen dus dat is niet iedereen. Straks is leeftijdscheck voldoende als je met rijbewijs kan aanloggen, de naam en de rest krijg je er dan gratis bij.
In andere landen kun je een losse eID kaart kopen, als je dat wenst.
Een ID kaart heb ik ooit proberen te activeren, dat ging mis met mijn telefoon.
Ik erger me ook, omdat b.v. PostNL mijn volledige geboortedatum wil weten voor bepaalde zendingen, Dat moet dan weer met iDIN. In mijn beleving is huidige leeftijd voldoende.
En ik lees nu ook, dat er binnenkort een EDI Wallet aan komt.
Zijn sinds 2018 voorzien van een NFC chip.
Ik vraag mij af of je die daarop opgeslagen informatie, zonder challenge key (van de overheid) wel kunt uitlezen op kenmerken. Naar zeggen bevat de chip dezelfde informatie als afgebeeld, inclusief dus foto, op het rijbewijs.
Maar nog niet geprobeerd de boel, op straffe van stuk was leuk, te onderzoeken,. dat doe ik wel met andermans spullen. Ik mag glad aannemen dat de NXP chip wel beveiligd is tegen stommiteiten.
ik kan wel o.a. het serienummer van de NFC uitlezen en dat net als een banpasje of zo, gebruiken in eoa toegansvoorziening. Wel leuk verder om daarmee je eigen spullenboel te kunnen ontgrendelen.
Sinds een jaar of 4 zijn die chips qua functionaliteit uitgebreid.
Zie ook gebruik van Rijbewijs icm. DigiD app. (en een pincode die je eenmalig bij je rijbewijs krijgt).
Weet zeker dat ik (Juli/2024 verlengt) geen pincode kreeg ?
FF gecheckt bij DigiD waar idd staat dat de Inlog-functie bij mij niet is geactiveerd en ik die kan activeren mits ik (ook) een pincode heb. Volgens DigiD moet ik dan een nieuw rijbewijs vragen en volgens een ander doorgeefluik wordt bij RDW gewerkt aan een oplossing. Ik snap verder natuurlijk het WIP dat met DigiD en al die andere prachtige xxIDxx mogelijkheden, steeds wat anders wordt.
De achterkant heeft wel een ID/QRcode waar o.a. het rijbewijsnummer in is vermeld. De NFC chip van NxP zelf leest zich met NFC type Tag ISO 14443-4 (dwz model 2018) en geeft met een losse Rfid (MiFare) lezer, steeds andere uitleescodes.
Hoe dan ook, ik kan met mijn simpele HackIY tooling geen data ontfutselen die mij buiten een rijbewijsnummer, identificeert en vermoed dat alleen een overheid de foto en handtekeningkan (met haar challenge kan) uitlezen.
Op de nieuwste rijbewijzen staat dit.
![]()
Dat geeft aan dat je in kunt loggen.
Halverwege 2023 zijn ze begonnen om een pincode op te sturen na ongeveer 6 dagen.
Je hebt 6 weken om een klacht in te dienen, als je die niet gekregen hebt.
Ik zal het zien, ik was toevallig deze maand aan verlening toe.
Ik heb ooit de ID kaart uitgelezen met een app uit de playstore.
Uit veiligheidsoverwegingen, ga ik dit niet meer doen.
Kreeg heel veel data en een pasfoto in een mooie resolutie.
De app mailde alle data naar een ingesteld email adres.
Het verkoop praatje was toen, ingangscontrole voor bijvoorbeeld horeca.