Lange kabel netjes wegwerken

Het is 2024. Als je nu nieuwe netwerkkabels gaat trekken, leg je geen cat5 meer. Sterker nog, als je nog cat5 hebt liggen zou ik die er inmiddels uittrekken en vervangen voor minimaal cat6a. Vanaf cat5e dat er al ligt zou je nog even kunnen wachten met vervangen, maar ga je ook niet meer nieuw trekken. Cat6a is nauwelijks duurder maar gaat vele jaren langer mee. MoCa zou ik ook nooit aanraden, komt de stabiliteit en snelheid niet ten goede. Je zou met MoCa tot 1 Gbit moeten kunnen halen, in de praktijk haal je dat vaak niet omdat oude Coax kabels (die er toevallig al lagen) niet van de beste en nieuwste kwaliteit zijn. De oudere coax kabels hebben veel last van interferentie. Nieuwe coax kabels trekken is nutteloos, dan beter cat6a of hoger als je toch bezig moet.

Dat laatste betwijfel ik. MOCA gebruikt frequenties die niet gebruikt worden door mobiele netwerken. Ik zou zeker geen nieuwe coax trekken maar als 't er ligt, overwegen en vandaar de opmerking.

En als er last is van storing, dan is het vaak niet de kabels maar de connectoren. Bij de bouwmarkt zie ik ze nog steeds in het rek hangen, die connectoren met zoā€™n witte kap. Afvalcontainer naar het rek rijden en het verkooprek 45 graden naar voren hellen. Maar daā€™s een andere discussie.

Het trekken van kabels kan altijd. Hou je er rekening mee dat ook cat6a een minimale buigradius heeft (en minder gemakkelijk buigt als cat5 omdat het veel stugger is) en daarom ā€œhet hoekje omā€ nog wel eens tegen kan vallen?

Ik heb in de tussentijd wat bouwmarkten bezocht en gootjes bekeken. De D-Line gootjes vind ik wil het netst. Voor wie ook geĆÆnteresseerd is deel ik mijn bevindingen:
Er zijn 4 typen gootjes van D-Line: 3 halfrond, 1 kwartrond. De 3 halfronde types verschillen in maat. De kleinste is precies groot genoeg voor 1 CAT6a UTP kabel, in de middelste passen ca. 5 UTP kabels, de grootste heb ik niet eens gemeten want die is voor mij overkill. In de kwartronde variant passen er naar schatting ca. 4. Uiteraard kunnen er ook andere kabels dan UTP in :slight_smile: .
Voor alle maten zijn setjes met bochtjes, t-stukjes en andere toebehoren beschikbaar (het enige nadeel wat ik zie is dat het allemaal setjes met diverse soorten zijn, dus als je bijvoorbeeld van 1 bocht veel nodig hebt moet je elke keer zoā€™n setje kopen en houd je alle andere accessoires over). Verloopjes van soort naar soort zijn er niet. Je kan dus bijvoorbeeld niet met de kwartronde tussen de muur en het plafond werken en vanaf daar met een halfronde variant naar beneden gaan.

1 like

De D-line gootjes zijn inderdaad netjes maar als ik een stugge kabel in de 1/4 ronde (22/22mm) stop dan komt de ,zelfklevende, goot toch los en is een schroefje of spijkertje nodig.

O, dat is inderdaad minder :frowning: .
In mijn geval wil ik er waarschijnlijk 2 cat 6a kabels erin leggen, die zijn over het algemeen best stug.

Heb zelf een Cat6A kabel met certificaat en die is zeer soepel en glad.
Heb hem al jaren, ooit laten komen om de Fritzbox en NTU te verbinden.
Ik heb me hierover verbaast.
Na even zoeken, kom ik de kreet Ultraflex kabel tegen.
Of het dat geweest is, weet ik niet meer.

Bedankt voor de tip, als ik zoek blijkt ultraflex inderdaad een ding te zijn, die kende ik nog niet.

2 Extreme alternatieven:
Leg een glasvezel kabeltje naar de nieuwe plek. Deze zijn echt veel dunner, passen gewoon onder het behang (alleen geen korte bochten maken). 2 Mikrotik switches met SFP kooitje, 55 euro per stuk. SFP module, ~15 euro per stuk, en 30 meter kabel kost zoā€™n 7 euro per stuk. Kost ongeveer 150 euro samen.

Ander alternatief, absoluut de mooiste oplossing, maar wel het meeste werk: Huur/koop een sleuvenfrees en klopboormachine met een muurboor en gatenzaag, haal je woning leeg, of dek alles af, en maak sleuven in de muur en boor gaten om aan de andere kant van de muur uit te komen. Met de gatenboor 2 gaten maken waar de inbouw doos in kan. Dan pijpjes er in. Daarna 2 of 4 keystones aan iedere kant plaatsen met RJ45 of glasvezel connectoren, en deze in een houdertje plaatsen aan de inbouw doos.

Resultaat is prachtig, maar onze woning was gelukkig nog leeg.

Die sleuvenfrees kostte ons 70 euro, klopboormachine hadden we al. Wat pijpjes, 2 zakken MP75 (ā‚¬10/s) en een spatel om het dicht te maken. Voor de wand contact dozen: 2 attema inbouw dozen, 2 gira centraalplaten + draagring, +4 CAT 8 keystones (ā‚¬35 samen) en natuurlijk een flinke netwerkkabel met vaste kern. Kwa kosten valt het mee, maar kwa werkā€¦ pfoe. Ben blij dat ik er mee klaar ben.

Gehoorbescherming is aan te raden, zeker wanneer je partner er achter komt wat je wil gaan doen.

3 likes

Bedankt voor het meedenken Martijn.

Een glasvezel is inderdaad makkelijker weg te werken. Wat dat betreft is het jammer dat er UTP uit de NTU komt. Er zijn volgens mij ook glasvezel technieken waarbij een media converter genoeg is, dat had helemaal mooi geweest.

Sleuven in de muren maken zie ik voor nu even niet als optie :slight_smile: . Misschien als er ooit een grote verbouwing gaat komen dat dat iets is om mee te nemen, dat geeft ook meteen mogelijkheden om andere dingen weg te werken.

Bij ons is afgelopen vrijdag onze Freedom verbinding opgeleverd, wij komen van Tweak af.

Bij Tweak hadden we de mogelijkheid om de glasvezel direct in de SFP module van mā€™n router te steken. Bij Freedom zou dat in feite ook moeten lukken, maar mijn SFP module is niet geschikt voor het Freedom netwerk (een AON module waar Freedom een GPON module nodig heeft). Daarmee is nu zoals bij jou, de meegeleverde NTU geactiveerd die dus alleen UTP als uitgang heeft.
Ik heb dit echter aan de helpdesk gevraagd: Het is wĆØl mogelijk om naar het gebruik van een SFP modulen te wisselen. Dan kun je je NTU vervangen met een switch met meerdere SFP poorten, en kun je daar dus met glasvezel naar de andere kant toe.

Nu is het echter wel zo dat Freedom controleert met welk serienummer van je apparaat dat je verbindt met het internet. Dit zal vastgesteld worden bij het moment dat je voor het eerst verbinding maakt. Zo is dat in jouw en mijn geval dus het serienummer van de NTU. Sluit je nu een ander apparaat aan, dan zal dat geblokkeerd worden.
Dit kun je op 2 manieren oplossen:

  • Je geeft een wijziging door aan Freedom, dan moet je het serienummer en allerlei info aan de helpdesk doorgeven, en zij schakelen je dan om. Je zult dan een tijdje offline zijn totdat het omgeschakeld is.
  • Je kunt ook het serienummer ā€˜spoofenā€™, waarbij je het serienummer van de NTU in de nieuwe SFP schrijft. Hoe dat moet, geen idee. Ik heb zelf Mikrotik apparatuur en daar schijnt dat best lastig te zijn.

In ieder geval kwamen deze tips van de helpdesk van Freedom zelf al af, dus ik ben erg tevreden met hoe ze met me mee willen denken.
Wij zullen waarschijnlijk voor de eerste optie gaan, maar ik heb nog geen GPON SFP module in huis, dat moet ik eerst nog gaan regelen.

Het is in ieder geval een manier om van die NTU direct naar glas te kunnen gaan.

Laat ik dit corrigeren om misverstanden te voorkomen: het is niet zo dat Freedom het serienummer ā€œcontroleertā€, het is zo dat oude glasvezelaansluitingen werken met AON en dan maakt het niet uit, maar nieuwe glasvezelaansluitingen gebruiken een andere techniek: GPON. Bij GPON moet het serienummer van de transceiver bij de provider geregistreerd worden. Dat heeft niks te maken met privacy, regeldwang of wat dan ook, maar dit heeft technische redenen (het is nodig vanwege de manier waarop GPON werkt).

De reden is dat de lichtverbinding met meerdere klanten gedeeld wordt (PON == Passive Optical Network) en het serienummer wordt gebruikt voor de encryptie om de verbindingen uit elkaar te houden.

Als je een GPON NTU gebruikt ligt al die narigheid bij een apparaat wat door Freedom geleverd wordt, als er ā€œiets mee isā€ is Freedom (nee, de belichter) zowel eigenaar van de providerkant als van de gebruikerskant. Dus als er een probleem zou ontstaan zijn beide kanten van de verbinding, van de belichter en dat is wel zo prettig.

Je kunt zeggen ā€œeen NTU kost energieā€ - ik heb aan die dingen gemeten en het is maar 100 mA dus dat valt heel erg mee. En persoonlijk vind ik het een prettig idee dat als een probleem zou ontstaan (GPON is ingewikkelder, tenslotte) de ellende bij de belichter ligt omdat ze eigenaar zijn van beide kanten van de verbinding en er dus geen klantendiscussie ontstaat. Bovendien kun je op zoā€™n NTU inloggen en zelf zien wat de kwaliteit van de verbinding is.

Persoonlijk ben ik niet zoā€™n fan van een glasvezel dwars door het huis. die dingen zijn fragiel en er is kans op beschadiging. Een fiber in een datakast is het prima, maar ook in datacentra worden lange glasvezels apart beschermd. En als er een probleem is, en de techneut zegt ā€œhaal die lange fiberkabel er eens tussenuitā€ - wat doe je dan?

Hoi GeertJan, bedankt voor de waardevolle toevoegingen.
Het was ook niet mijn insteek om Freedom te verdenken van ā€˜controleā€™ of zo, het is puur nodig uit technisch oogpunt om de adapter te herkennen. Dat is prima.

Maar het vervangen van de NTU met een SFP poort in mā€™n router is wel iets dat hoog op mā€™n wensenlijst staat. Het gaat me niet zo zeer om het stroom verbruik, maar wel om de ruimte en eenvoud van mā€™n meterkast.
De NTU die ik van Freedom heb gekregen iszo groot als een fritzbox router, 4 netwerkpoorten, 2 telefoon poorten, een coax stekker. In feite een volwaardige router. Dat ding is enorm en ligt nogal in de weg. Ik heb al een stekkerblok met 8 aansluitingen, maar die adapter van de NTU valt meteen over 3 aansluitingen heen.
Er is een reden dat ik een grote router met PoE heb, zodat ik niet overal PoE injectors hoef te gebruiken, ik wil mā€™n meterkast netjes houden. Zoā€™n NTU helpt daar niet bij.

Het stukje over de glasvezel dwars door het huis. Ja, ik ben het met je eens dat dit behoorlijk fragiel is, maar als het er eenmaal ligt, dan ligt het er toch.
Het zal wel een flinke techneut zijn die mij die lange fiber kabel weg laat halen, hij heeft daar niks mee te maken.

trek de glasvezel door een andere (flexibele) buis heen, ter bescherming ā€¦ ā€¦
Daar zijn afgelopen maanden al enkele items over geweest op dit forum.

( en verder: )

Als je de (originele) grote NTU laat liggen, maar inmiddels een GPON-module in jouw FritzBox hebt gestoken, EN het serienummer van de NTU geregistreerd laat,
dan kun je bij een storing altijd nog ā€œwisselenā€ om bepaalde apparaten uit te sluiten als storingsbron.

Bij wisselen moet je wel even wachten tot de boel weer gesynchroniseerd is.

Stel je daar niet teveel van voor. Ik kom al 20+ jaar vrijwel wekelijks (laatste tijd iets minder, maar goed) in datacenters en heb vrijwel alle grote en bekende NL datacenters inmiddels wel van binnen gezien. Als je geluk hebt, liggen de fibers in een mooie (open) gele glasvezel kabelgoot. Maar vaak is het gewoon een grote losse kabel spaghetti boven de racks.