Lange kabel netjes wegwerken

Hoi Allemaal,

Een tijdje terug is er hier glasvezel aangelegd, helaas op een plek die voor mij erg onhandig is. Met een grove meting kom ik uit op een afstand van een meter of 25 om van de aansluiting naar de plek te komen waar ik het wil hebben, van die 25 meter zijn er grofweg 20 in het zicht. Wifi zie ik niet als optie.
Nou was ik eigenlijk nog helemaal niets van plan met die glasvezel, maar m’n DSL is de laatste tijd wat onstabiel en de helpdesk heeft geadviseerd toch eens naar glasvezel te kijken, mede omdat DSL er op den duur ook uit gaat. Verder zie ik daar ook wel voordelen in omdat ik thuis servertjes draai en glasvezel volgens mij standaard symmetrisch is qua snelheden.
Nu ben ik op zoek naar ideeën om zo’n lange kabel op een nette manier door m’n huis te laten lopen.
Hebben jullie ideeën? En als ik dan waarschijnlijk toch aan het klussen moet, 1 UTP kabel is mooi, voor 2 heb ik ook nog wel een use-case dus als dat kan is het mooi meegenomen.

Alvast bedankt!

Het ilgt een beetje aan wat je wil. Er zijn natuurlijk (kleine) kabelgoten beschikbaar. Maar misschien is het ook mogelijk om via een kruipruimte ofzo een kabel te leggen?

Door de kruipruimte? Als je alleen het glaspunt (FTU) op een plek hebt die niet handig is kan je vanaf daar een glasvezel kabel naar een handige plek leggen en daar ONT/router plaatsen, dan heb je ook geen actieve apparatuur op die onhandige plek.

1 like

Ik heb een dikke tyleenslang gebruikt onder de vloer.
Mantelbuis is ook een optie.

Jij hebt het in het zicht zitten.
Soms is de omweg mooier.
Ik heb ook wel eens iemand gezien, die het diep in de grond deed, om het huis heen.
Waar toch al wat loopt, kan er een goot bij.

Mijn kruipruimte is het appartement van de onderburen, dus dat is helaas geen optie :slight_smile: . Verder ligt er door bijna het hele huis aaneengesloten laminaat (is door de vorige eigenaar gedaan), daar iets onder leggen is ook geen optie.

Overigens, die onhandige plek, daar zou ik inderdaad apparatuur neer kunnen zetten. Ik noem het alleen een onhandige plek vanwege de grote afstand tot waar ik het daadwerkelijk nodig heb. De telefoon/DSL aansluiting zit op een andere plek (in de meterkast) die stukken makkelijker is.

De holle plint, is ook een veel gebruikte methode.
Een bestaande buis hergebruiken.

Bij mij is de plek waar het telefooncontactpunt in de woonkamer zit ideaal.
Daarom heb ik de oude telefoonkabel die van de meterkast naar de woonkamer loopt, laten vervangen door een internetkabel.
De glasvezel komt binnen in de meterkast en vandaar gaat er een internetkabel naar het oude telefooncontactpunt in de huiskamer. En vervolgens loopt een internetkabel naar de Fritzbox die iets verder staat.

Ik heb de randen van mijn pvc vloer weggeslepen met een Dremel om een hele lange kabel tussen de vloer en muur te leggen. Plakplint erop en je ziet er niets meer van. Het enige is dat je bij hoeken een ruime bocht doet om te voorkomen dat de kabel knikt.

Hoi,

Misschien kun je wat met de platte CAT6 kabel die in allerlei kleuren verkrijgbaar is?

Dat zal me een kwaliteitje zijn :grimacing:

Ik heb het wel eens ergens gebruikt voor iemand en het viel eigenlijk niet tegen.
Uiteraard is het kwetsbaar maar als het goed weggewerkt zit heb je daar geen last van natuurlijk.
Verder geen fouten o.i.d. bij de verbinding en gewoon 1Gbit zonder problemen.

Bedankt voor alle suggesties :+1:

Ik zie die platte kabels tot 20 meter, dat zal misschien ook een reden hebben, en dat is voor mij ook te kort.

Goten in de plinten ziet er wel erg netjes uit. Ik ben dan wel benieuwd hoe dat bij deuren gaat, want daar heb je die hoogte uiteraard niet. Op de gehele route kom ik langs 4 deuren, dus dat is wel belangrijk :slight_smile:.

Bij Gamma heb ik ook diverse kabelgootjes gevonden, bijvoorbeeld zoiets:

Heeft iemand daar ervaring mee?

Jup. Ik heb diezelfde hier in gebruik voor wat stroomkabels. Moet ook makkelijk een netwerkkabel in passen. Zijn ook mooie koppelstukjes voor te krijgen. Doet wat het moet doen en ziet er netjes uit, maar is uiteraard niet onzichtbaar. Ik heb ze toen overigens gehaald bij Hornbach, precies dezelfde maar dan iets goedkoper. Als je flink wat meters moet overbruggen kan dat nog wel de moeite zijn: D-LINE Kabelgoot halfrond 30x15 mm wit, 2 m kopen! | HORNBACH

Dat klinkt goed. Ik zie dat ze aan de muur geplakt worden, blijft dat een beetje goed zitten?
En inderdaad, onzichtbaar zal het niet worden, maar netjes wegwerken is dan de volgende beste optie.

Bedankt voor de tip van hornbach, die zit hier ook in de buurt en met de afstand en koppelstukjes die ik nodig ga hebben scheelt dat zeker.

Zit hier al een jaar of 3 geplakt (op behang), tot nu toe nog net zo stevig al dag 1. Geen klagen dus zover. :slight_smile:

Gebruik hier al jaren de gewone K25 goot zonder plakstrip of montage plaatjes.
Gewoon monteren met een geschikte kit.
Deksels kun je goed bewerken en op het eind flapje maken en warm omvouwen

Dat klinkt goed.
Dan ga ik denk ik eens van die gootjes halen en proberen de route te bouwen die de kabel moet afleggen, als dat lukt kan ik gaten gaan boren waar ik door de muur moet en de kabel erin leggen.

K25 kan uiteraard ook :slight_smile: , al hoewel plakken voor mij voorkeur heeft boven kitten.

Je zegt kitten, omdat het in een kit pistool zit.
Was ook een prof middel… Niet te koop in de bouwmarkt.
Het was heel stroperig. Het mag geen knoeiwerk worden.

De oplossing daarvoor is een hoge plint en met twee bochten door de hoek.

Dat laatste klinkt misschien wat cryptisch, maar is eigenlijk heel eenvoudig. De glasvezel ligt horizontaal in de plint laag langs de eerste muur, en bij de hoek aangekomen buig je naar verticaal en dan weer naar horizontaal hoog in de plint langs de tweede muur. De radius van beide bochten mag zo klein zijn als 2cm, maar 3cm geeft wat meer marge in de praktijk.

Als er geen bestaande kabel is, is er wel oude TV coax mischien? Dan zou ik MOCA eens overwegen, dan kun je de bestaande kabels gewoon gebruiken.

MOCA is VLAN transparant dus je kunt je creativiteit kwijt met verschillende subnets, enzovoort.

Ikzelf geef er de voorkeur aan om bij het glas-aansluitpunt direct een ONT te plaatsen en dan met cat5 verder te gaan in plaats van een lange glasvezel door het huis te trekken. Niet alleen vanwege de buigradius (alhoewel dat wel een van de overwegingen is) maar ook omdat je, bij geval van twijfel, allebei de kanten van de netwerk-kabel eenvoudig kunt testen (op de ONT kun je inloggen en statistics opvragen). Je hebt dus geen last van een verbinding die je niet zeker weet maar waarbij de overkant bij KPN / ODF / Fiber Operator ligt waar je niet bij kan. En als er gezeur komt over de verbinding dan is dit gezeur beperkt tot de ONT, de rest is de verantwoording van de belichter en het is erg prettig deze verantwoording elders en ondubbelzinnig te beleggen.

Alhoewel het gemakkelijker lijkt om “SFP in Fritz” te doen is het goed om te overwegen dat de plaats van de Fritz in huis, de kwaliteit van het wifi signaal bepaalt, “hoog en vrij” is goed en de kans zit erin dat daar nou juist de fiber het hus niet binnenkomt. En met een stukkie cat5 / coax los je dat eenvoudig op en plaats je de Fritz hoog en vrij.

Van K25 goot bestaat een “laagspanningsversie”, Z25. Daarmee is cat5 maar ook fiber wellicht net iets gemakkelijker te verwerken.