Levert Freedom na 1 jaar via ALLE aansluitingen van ODF?

Dus kan ik via elke ODF fiberaansluiting na 1 jaar altijd een Freedom-abonnement nemen? ODF meldt hierover dat niet alle 11 providers via al hun aansluitingen leveren maar geeft geen specifieke informatie per adres. En de postcode-check van Freedom lijkt niet helemaal up-to-date. Voorbeeld: bij postcode 1053ms geeft de postcodecheck van ODF “Gefeliciteerd! Glasvezel is binnenkort beschikbaar op jouw adres. Je krijgt van ons een GRATIS aansluiting.” terwijl volgens Freedom op deze adressen nog steeds alleen DSL beschikbaar is.

Bij ODF heeft Odido als enige het recht om het eerste jaar glasvezel te leveren. Na dat eerste jaar bepaalt ODF welke provider gebruik mag maken van hun glasvezel.
Helaas is dat niet gelijk na het eerste jaar, zie ook de reactie van Arjan in levertijd aansluiting op ODF 1e jaar is voorbij.

Dank voor je antwoord.

Na dat eerste jaar bepaalt ODF welke provider gebruik mag maken van hun glasvezel.

Maar betekent dit in de praktijk dat ik 1 jaar na aansluiting (of soms wat langer dus) via elke willekeurige ODF fiberaansluiting een Freedom-abonnement kan krijgen? Of zijn er ODF fiberaansluitingen waarbij dat om de een af andere reden niet kan, bijvoorbeeld door technische beperkingen of omdat het voor Freedom en/of ODF niet rendabel is?

Zodra Freedom weet dat ze kunnen gaan leveren in de toekomst kun je een pre-order plaatsen. Ze weten dan nog niet precies de datum waarop ze gaan leveren/
Wellicht kun je de helpdesk bellen en weten ze daar misschien al wat meer.

Bij mij is de ODF glasvezel eind maart 2024 in de meterkast afgemonteerd. Op 21 oktober 2025, dus na ruim anderhalf jaar, verscheen de glasvezel optie in de Freedom postcodecheck. Sinds vanmorgen 24 november 2025 heb ik Freedom via de glasvezel en is het DSL touwtje na 25 jaar los. De postcodecheck van ODF noemt voor mijn adres nog steeds alleen Odido en Fiber als providers, geen Freedom.

2 likes

Naast het feit dat ODF na een jaar de glasvezel open zet voor andere providers is Freedom afhankelijk van de belichter die over deze verbinding licht gaat zetten (in dit geval Fiber Operator).

De belichter moet namelijk eigen hardware in de glasvezelcentrale plaatsen voor het belichten van de verbinding, zodat Freedom daar zijn data overheen kan zetten.

Wij geven dat regio’s vrij in onze postcode check, wanneer wij een seintje van de belichter krijgen dat ze in een bepaalde regio kunnen leveren. Dat kan heel snel na dat jaar zijn, maar vaker duurt het even voordat alle apparatuur geplaatst en geconfigureerd is.

In principe zouden we op alle ODF verbindingen na een jaar moeten kunnen gaan leveren wanneer de glasvezel aanwezig is en de belichter de apparatuur in de glasvezelcentrale (PoP) heeft geplaatst en geconfigureerd.

Op Verschillende prijzen en diverse glasvezelnetwerken, hoe zit dat? | Freedom staat er een uitleg over de verschillende lagen die er nodig zijn om een internetverbinding over de glasvezel heen te kunnen zetten.

1 like