[Linux:] mobiele telefonie/Smartphones

Dit wens-topic ben ik mede gestart met de gedachte om bij de Freedom klanten en/of lezers van dit community forum de Linux telefonie zo laag drempelig mogelijk onder de aandacht te brengen.

Linux telefoons zijn dan ook een overweging voor iedereen: of je nu nieuw bent met het fenomeen Linux/open source of niet. Het zijn intuïtieve telefoons die de aandacht verdienen en zeker de moeite waard zijn als je hecht aan privacy, veligheid en keuzevrijheid.

Het feit dat deze telefoons náást de functionaliteiten die men gewend is van Android of Apple toestellen nog heel veel mogelijkheden bieden wanneer jij als gebruiker daarvoor wilt kiezen.

In dat laatste geval kun je gaandeweg een wereld verkennen die simpelweg niet op iOS of Android beschikbaar is en je eindeloze leerzame en praktische mogelijkheden biedt. Deze zijn dus ‘optioneel’ en leveren je als gebruiker direct toegang tot het verder verbeteren van je eigen telefoon (o.a. personalisatie, prestaties) en nog betere interactie met andere devices/internetdiensten op.

Belangrijk is om te weten dat je voor de nieuwe Linux telefoons dus geen ‘code-kennis’ nodig hebt en al helemaal niet een handboek!

Net als bij Android of Apple toestellen zijn er technische aspecten bij een Linux telefoon. Het open karakter van de open source communities en een vracht aan kennis, maken het dat deze details nu eenmaal in alle openheid kunnen- en worden gedeeld, zo ook hier. Hier komen ze zeker onder een vergrootglas te liggen. Laat dat de lezer er niet door afschrikken.

Wat ik graag zou willen benadrukken is de simpliciteit van een Linux telefoon.
Het zou mooi zijn als de leden in dit topic juist deze gedachte kunnen ondersteunen en dat duidelijk wordt gemaakt dat de bijkomende (technische) informatie *- indien mogelijk jargon en afkortingen toelichten of linken - * niet afdoet aan deze simpliciteit van Linux telefoons voor hen die deze in overweging wil nemen: dat de achterliggende techniek en diversiteit van mogelijke besturingssystemen die je op een Linux telefoon kan zetten een grote bonus kunnen zijn voor de ‘doorsnee-gebruiker’.

Om deze reden heb ik bewust niet op detailniveau verwijzingen gemaakt naar ‘blobs’, de vele ‘forks’ (waaronder het terecht opgemerkte /e/) en heb ik juist bewust Gigaset wél genoemd als onderdeel van een bedrijf dat via de Volla de Linux optie actief aanbiedt. Gigaset is in dit verband ter herkenning voor de vele mensen die wel bijv. met thuistoestellen bekend zijn geraakt met deze aanduiding en daarmee een link kunnen leggen naar hun Linux telefoons.