[Linux:] mobiele telefonie/Smartphones

Bovenaan mijn wensenlijst staat een mogelijke dienstverlening in combinatie met een ‘true’ Linux smartphone. Hierbij mijn eerste poging deze wens hier kenbaar te maken.

De waarden die Freedom voorstaat zou haar met een voortrekkersrol voor open source enorm kunnen onderscheiden ten opzichte van de huidige ISP’s die niet verder komen dan wat menigeen beschouwt als de enige keuze: Android of Apple.

Deze OS’en hebben hun plaats verdiend in de huidige markt, de keuzevrijheid is daardoor zeker be-/ingeperkt.

Net als het eigen jonge elan van Freedom heeft de Linux telefoon en de ontwikkeling van goed ontwikkelde free software en zeer gebruikersvriendelijke gebruikersfaces niet stilgestaan. Linux is in zeer positieve zin zeker niet meer de Linux ‘van vroeger’: het ‘enge’ dat mensen kunnen hebben weerhouden, de invoer van commando-regels is niet meer noodzakelijk om goed gebruik te kunnen maken van Linux.

De inspanningen van de ontwikkelaars hebben het besturingssysteem heel toegankelijk gemaakt voor de gemiddelde gebruiker. Daarmee is de weg grotendeels vrijgemaakt voor Linux om als gemeengoed in de markt voor mobiele telefonie/internet gezet te worden.

En ik zou de mensen kunnen horen denken “er zijn er al diverse die het hebben geprobeerd om een Linux gebaseerde smartphone op de markt te brengen”. Lees dan vooral verder en/of neem een uurtje de tijd om verschillende varianten te bekijken.

Lees verder........

Zelf zie ik Linux ‘Mobiel’ niet eens (meer) als een ‘alternatief’ besturingssysteem maar als enige dat kan bestaan naast de andere twee.

Het aanbod aan (true) Linux smartphones, laptops, tablets en andere producten neemt een serieuze vlucht, al is het wel nog enigszins versplinterd, het is wachten op de eerste echt grote samenwerking die daadkrachtig en eensgezind een ‘winner’ op de markt brengt.

De markt is op een punt gekomen dat Linux een serieuze gooi kan doen in ern langverwachte poging om de duopoly te doorbreken (hé, klinkt bekend).

Er zijn enorme kansen in de markt. Zou het niet geweldig zijn als Freedom in samenwerking met partijen zoals Soverin, Bits of Freedom en mogelijke samenwerking met T-Mobile *) de mobiele markt kan benaderen, daar waar alle anderen deze doelbewust laten liggen?

Nu steeds meer individuen, bedrijven, instellingen, scholen en overheidsorganisaties zich beklemd voelen tussen de dwingende klauwen van partijen zoals Microsoft (desktop/netwerkbeheer) en de mobiele duopoly van Apple en Google wordt er in toenemende mate gekeken naar open source oplossingen. Ditzelfde geldt voor ontwikkelaars en aanbieders van online diensten (denk aan Epic/Fortnite en Spotify) die uitgemolken worden door de Duopoly met hun stringente overeenkomsten en clausules.

Dit terwijl de oorspronkelijke open source oplossingen en de
GNU/Linux distro’s, die vooral bekend stonden als platform voor ‘tech-savvy’ mensen, zich buiten het beeld van het publiek de afgelopen jaren heeft ontwikkeld tot een volwaardig mainstream OS. Zowel qua hardware als software.

Bedrijven zoals Purism, Pine64, Hallo Welt Systeme UG (Vollaphone/GigaSet) en Fairphone (NL) hebben enorme stappen gemaakt en staan op het punt om geweldige producten en diensten op de markt te brengen met zeer gebruikersvriendelijke user interfaces en uitermate geschikt voor Linux mobiele distributies. Niet in de laatste plaats door de inspanningen van diverse communities die platformen tot zeer hoog niveau hebben weten te brengen en hun software o.a. beschikbaar maken voor vele bestaande devices en hun streven naar de ultieme ‘convergence’ ervaring. In dit verband vind ik zeker UBports Ubuntu Touch de moeite van het vermelden zeker waard.

Persoonlijk ben ik (zeker op langere termijn) zeer gecharmeerd van één OS dat een revolutie kan ontketenen en dat is het op Linux-Debian
gebaseerde PHOSH. Dit is ook vrij beschikbaar voor zowel desktop als mobiele platform. Onder andere de Purism’s Librem 5 en Pine64’s PinePhone zijn true Linux producten die hierop draaien en momenteel geperfectioneerd worden.

Er zijn nog geen grote aanbieders van deze open source producten in Nederland. Gelet op de gezamenlijke belangen en de producten die naadloos aansluiten op de waarden van Freedom, BOF en Soverin ten aanzien van privacy en veiligheid, zouden deze op middellange termijn volgende een mooie plek kunnen verdienen in het diensten- en productenpakket van Freedom.

Freedom biedt alle mogelijke diensten om de open source producten op te nemen (ik denk o.a. aan een collectieve pre-order door klanten) en daarmee uit te kunnen groeien tot een volwaardige en alternatieve (eigenzinnige) All-in-One ISP.

Ik ben ervan overtuigd dat Freedom zich nog meer onderscheidend kan maken en daarmee ook sociaal-maatschappelijk op de kaart kan zetten

Meer weten?

Nieuws(feeds)

[links worden periodiek aangevuld]

*Toelichting op )
Er is een samenwerking met T-Mobile aangekondigd voor het glasvezelnetwerk. Het is mogelijk dat dit een ‘administratieve’ samenwerking betreft voor glasvezel netwerk en niet zozeer met de T-Mobile organisatie, haar diensten, distributiekanalen of producten(inkoop).

Belangrijke aanvulling

[overgenomen van deze eigen comment]
Dit wens-topic ben ik mede gestart met de gedachte om bij de Freedom klanten en/of lezers van dit community forum de Linux telefonie zo laag drempelig mogelijk onder de aandacht te brengen.

Linux telefoons zijn dan ook een overweging voor iedereen: of je nu nieuw bent met het fenomeen Linux/open source of niet. Het zijn intuïtieve telefoons die de aandacht verdienen en zeker de moeite waard zijn als je hecht aan privacy, veiligheid en keuzevrijheid.

Het feit dat deze telefoons náást de functionaliteiten die men gewend is van Android of Apple toestellen nog heel veel mogelijkheden bieden wanneer jij als gebruiker daarvoor wilt kiezen.

In dat laatste geval kun je gaandeweg een wereld verkennen die simpelweg niet op iOS of Android beschikbaar is en je eindeloze leerzame en praktische mogelijkheden biedt. Deze zijn dus ‘optioneel’ en leveren je als gebruiker direct toegang tot het verder verbeteren van je eigen telefoon (o.a. personalisatie, prestaties) en nog betere interactie met andere devices/internetdiensten op.

Belangrijk is om te weten dat je voor de nieuwe Linux telefoons dus geen ‘code-kennis’ nodig hebt en al helemaal niet een handboek!

Net als bij Android of Apple toestellen zijn er technische aspecten bij een Linux telefoon. Het open karakter van de open source communities en een vracht aan kennis, maken het dat deze details nu eenmaal in alle openheid kunnen- en worden gedeeld, zo ook hier. Hier komen ze zeker onder een vergrootglas te liggen. Laat dat de lezer er niet door afschrikken.

Wat ik graag zou willen benadrukken is de simpliciteit van een Linux telefoon.
Het zou mooi zijn als de leden in dit topic juist deze gedachte kunnen ondersteunen en dat duidelijk wordt gemaakt dat de bijkomende (technische) informatie *- indien mogelijk jargon en afkortingen toelichten of linken - * niet afdoet aan deze simpliciteit van Linux telefoons voor hen die deze in overweging wil nemen: dat de achterliggende techniek en diversiteit van mogelijke besturingssystemen die je op een Linux telefoon kan zetten een grote bonus kunnen zijn voor de ‘doorsnee-gebruiker’.

Om deze reden heb ik bewust niet op detailniveau verwijzingen gemaakt naar ‘blobs’, de vele ‘forks’ (waaronder het terecht opgemerkte /e/) en heb ik juist bewust Gigaset wél genoemd als onderdeel van een bedrijf dat via de Volla de Linux optie actief aanbiedt. Gigaset is in dit verband ter herkenning voor de vele mensen die wel bijv. met thuistoestellen bekend zijn geraakt met deze aanduiding en daarmee een link kunnen leggen naar hun Linux telefoons.

1 like

Als je hiermee bedoeld dat Freedom Linux smartphones gaat leveren dan ben ik daar een groot voorstander van. Het idee van een smartphone van Google of Apple daar moet ik niet aan denken. Vandaar dat ik geen smartphone gebruik.

Ik volg de ontwikkelingen van deze alternatieve phones wel maar omdat ik geen ervaren smartphone gebruiker ben durf ik het niet aan.

Dat klinkt heel goed. Ik ben heel benieuwd hoe Freedom hierover denkt. Ik ga meteen een Debian handleiding bestellen. :slightly_smiling_face:

edit: typo gefixed

Ik heb een Fairphone 3 die momenteel draait op /e/.
De slogan van /e/ is:
Your data is YOUR data!

We build desirable, open source,
privacy-enabled smartphone operating systems.
We are /e/

– disclaimer ik werk niet bij of voor /e/

M.i. hoort gigaset niet in het rijtje thuis. Voor zover mij bekend gebruiken die op de smartphones variant gewoon android, en er zijn versies geweest met uitgebreide advertentie presentatie software aan boord. en nee de handsets werden niet gratig geleverd).

Purism doet met name het ontwikkelingswerk voor Phosh, Pinephone is sneller op de markt met een semi open platform, maar het vereist wel veel blobs, terwijl Pusrism dat probeert te beperken. (De software voor het GSM/LTE modem zal vooralsnog een gesloten Blob blijven.

Dit wens-topic ben ik mede gestart met de gedachte om bij de Freedom klanten en/of lezers van dit community forum de Linux telefonie zo laag drempelig mogelijk onder de aandacht te brengen.

Linux telefoons zijn dan ook een overweging voor iedereen: of je nu nieuw bent met het fenomeen Linux/open source of niet. Het zijn intuïtieve telefoons die de aandacht verdienen en zeker de moeite waard zijn als je hecht aan privacy, veligheid en keuzevrijheid.

Het feit dat deze telefoons náást de functionaliteiten die men gewend is van Android of Apple toestellen nog heel veel mogelijkheden bieden wanneer jij als gebruiker daarvoor wilt kiezen.

In dat laatste geval kun je gaandeweg een wereld verkennen die simpelweg niet op iOS of Android beschikbaar is en je eindeloze leerzame en praktische mogelijkheden biedt. Deze zijn dus ‘optioneel’ en leveren je als gebruiker direct toegang tot het verder verbeteren van je eigen telefoon (o.a. personalisatie, prestaties) en nog betere interactie met andere devices/internetdiensten op.

Belangrijk is om te weten dat je voor de nieuwe Linux telefoons dus geen ‘code-kennis’ nodig hebt en al helemaal niet een handboek!

Net als bij Android of Apple toestellen zijn er technische aspecten bij een Linux telefoon. Het open karakter van de open source communities en een vracht aan kennis, maken het dat deze details nu eenmaal in alle openheid kunnen- en worden gedeeld, zo ook hier. Hier komen ze zeker onder een vergrootglas te liggen. Laat dat de lezer er niet door afschrikken.

Wat ik graag zou willen benadrukken is de simpliciteit van een Linux telefoon.
Het zou mooi zijn als de leden in dit topic juist deze gedachte kunnen ondersteunen en dat duidelijk wordt gemaakt dat de bijkomende (technische) informatie *- indien mogelijk jargon en afkortingen toelichten of linken - * niet afdoet aan deze simpliciteit van Linux telefoons voor hen die deze in overweging wil nemen: dat de achterliggende techniek en diversiteit van mogelijke besturingssystemen die je op een Linux telefoon kan zetten een grote bonus kunnen zijn voor de ‘doorsnee-gebruiker’.

Om deze reden heb ik bewust niet op detailniveau verwijzingen gemaakt naar ‘blobs’, de vele ‘forks’ (waaronder het terecht opgemerkte /e/) en heb ik juist bewust Gigaset wél genoemd als onderdeel van een bedrijf dat via de Volla de Linux optie actief aanbiedt. Gigaset is in dit verband ter herkenning voor de vele mensen die wel bijv. met thuistoestellen bekend zijn geraakt met deze aanduiding en daarmee een link kunnen leggen naar hun Linux telefoons.

Dat is wel degelijk mijn insteek. Diep in mijn hartje zou ik graag zien dat er een Linux-community-brede inspanning wordt gedaan, waarbij de enorme krachten worden gebundeld, om een ultieme ‘true’ Linux smartphone te ontwikkelen - door samenwerking tussen Linux communities - die door alle fabrikanten (die hier voor open staan en supporten) die als algemene ‘go-to’ optie direct overal verkrijgbaar is en gedragen wordt door de hele markt. Dit zou de acceptatiegraad explosief kunnen vergroten.

Een soortgelijk proces zoals deze is gevolgd met de ‘Nexus’ series, waarbij fabrikanten de mogelijkheid krijgen het model steeds naar een hoger niveau te tillen met nieuwe technologie en features.

De betrokkenheid van fabrikanten en communities zal niet alleen de betreffende Linux telefoon bekendheid geven, ook de verschillende Linux ‘smaken’ krijgen hierdoor een enorme springplank.

Ik ook :grinning:

Pine heeft ook een Mali GPU aan boord. Daar zit ook een blob bij, die dus wel vanuit CPU loopt. (libmali.so).
Voor Librem is de Vivante GPU firmware beschikbaar als OS. (de keuze voor de i.MX8 was juist vanwege het minimum aan noodzakelijke blobs.

En het DDR4 issue geeft aan dat ook daar nog het nodige te verbeteren valt. Mogelijk kan een Risk-V daar in de toekomst meer soelaas bieden.

@anon17744841

Het handboek is niet zozeer bedoeld om de telefoon te bedienen maar meer om de onderliggende code te kunnen begrijpen. Ik ben gewoon heel nieuwsgierig en wil altijd begrijpen hoe zo’n besturingssysteem werkt onder de motorkap. :sunglasses:

1 like

Welk handboek heb je besteld als ik vragen mag?

Ontzettend graag wil ik geloven dat er een Linux-telefoon bestaat die zonder handboek en zonder gebruik van de opdrachtregel draaiend en up-to-date kan worden gehouden, zoals android-telefoons dat wel kunnen.

Maar bestaat zo’n Linux-telefoon werkelijk al??

Ja zeker!

Maar ook zeker vele andere mogelijkheden die al een tijd bestaan om Linux (touch) distributies te draaien op bestaande Android telefoons.

De Purism Librem 5 heeft inmiddels tenminste 4 diverse testversies gehad, de zogeheten Librem 5 ‘Evergreen’ productieversie wordt nu uitgerold en als pre-order beschikbaar. Zie ook de Librem 5 FAQ. Er is sprake van dat er een opvolger voor dr Evergreen zal worden uitgebracht, voorlopig bekend onder de naam ‘Librem 5 Fir’.

Van de Pinephone is de zogeheten ‘Braveheart’ testversie al lang geleden verspreid, de eerste ‘Community-Edities’ smartphones zijn in de afgelopen maanden uitgerold, nu is de pre-order voor de ‘Manjaro Community Edition’ aan de beurt en anderen nog in het verschiet. Net als voor de Purism Librem 5 geldt ook voor iedere Pinephone dat er een andere Linux distro naar keuze op geïnstalleerd kan worden. Zie ook de Pinephone FAQ.

Zo zijn er ook Fairphone 2 die op Ubuntu draaien. Ook zijn er die op bijv. SailfishOs, LineageOs draaien of op de eigen open source versie Fairphone, Fairphone Open.

Het is wel goed om de ‘Linux telefoons’ simpel onder te verdelen naar:

  1. Linux telefoons: specifiek gemaakt om Linux besturingssystemen/open source op te draaien (bijv. Pinephone, Librem 5);

  2. Telefoons die geschikt kunnen worden gemaakt via ‘porting’ om open source projecten op te kunnen draaien (bijv. UBports Ubuntu Touch);

  3. Telefoons die ‘de-Googled’ zijn: hierop draaien - op Android gebaseerde - maar vrije software versies (bijv. OnePlus met OxygenOS)

  4. Telefoons (Android) waarbij d.m.v. onsluiting van bootloader hierop geschikte en specifieke open source besturingssystemen draaien (bij. Fairphone met /e/)

Heel veel keuze dus om open source software of meer strikt een Linux besturingssystern op een mobiele telefoon te laten draaien.

En als ze toch bezig zijn, ook een app voor de niet-Android smart tv zou welkom zijn. (hoewel ik er zelf geen behoefte meer aan heb sinds het behoorlijk goed werken van de nieuwe STB)

Nadeel van Apps op de Tv zijn vrij groot. De verschillende TV fabrikanten ondersteunen het slechts 2 a 3 jaar als er al updates zijn.
vb: Netflix applicatie op een SamSung deed het vorig jaar nog wel maar is sinds juni/juli niet meer functioneel.
(er is communicatie met Netflix, maar er gaat iets niet goed mee waardoor de verbinding steeds verbroken wordt en het begint opnieuw.)
Zou zo maar de update van TLS naar TLS1.2 kunnen zijn bv.

@anon17744841

Debian 10, van inleiding tot systeembeheer
Auteur: Koen Wybo
Debian Release: 10/Buster
Uitgever: pumbo
ISBN (9789082770711)

Ik heb al boeken over Linux maar die zijn wat veroudert. Ik heb vroeger RedHat gedraaid en Suse Linux in het engels waarbij de handleidingen van Suse in het Duits waren.

Dit boek is een combinatie van de Gui en de terminal. Ik weet niet precies de verschillen tussen “gewoon” Linux en Debian. Verder weet ik ook niet waarom ik zo stom was om windows te gaan bebruiken. Dat is per ongeluk gegaan, denk ik. :flushed:

@anon97139585
OFF TOPIC
Welke taal geef jij mee tussen de code tags? voor de configbestanden met syntax highlighting. Ik kan het niet uit de broncode halen.

Dat krijg ik nog niet helemaal goed. maar het werkt wel.

Nah… mijn schooltijd begon met een telraam en een leesplankje en eindigde met een rekenliniaal voor wiskunde. Computers hadden we niet en een rekenmachine was strikt verboden. :rage:
En toen computers beschikbaar kwamen voor prive had ik geen geld. Mijn eerste acties (zonder pc dus) was om bij rijke mensen inbelmodems in te bouwen en te configureren. GRATIS, omdat ik zo graag met pc’s bezig wilde zijn. Dat was wel een wilde tijd! :yum:

3 likes

Dank voor alle suggesties.

Er zijn dus alternatieven voor Google’s android ecosysteem, dat in essentie een massaal marketinginstrument is en een instrument voor massaal elektronisch toezicht. Ik denk dat ik deze beweringen op dit Freedom-forum niet nader hoef te onderbouwen :wink:

Dit alles heeft ervoor gezorgd dat ik (voor de zoveelste maal) het gebruik van de smartphone in het algemeen, zowel android als de mogelijke alternatieven, ben gaan heroverwegen.

Mijn belangrijkste gedachten hierbij:

  • Ik wil me zo veel mogelijk beschermen tegen massaal elektronisch toezicht en marketing.

  • Ik wil ook de continue druk niet meer die ik voel van de smartphone, die vrijwel continu aandacht afdwingt. Dit gaat ten koste van concentratie op andere zaken in mijn leven.

Ik trek de volgende consequenties:

  • Op Ebay heb ik een Nokia 6021 (altijd al willen hebben!) gevonden, die mijn android smartphone gaat vervangen.

  • De sim-kaart gaat uit de smartphone. De smartphone wordt alleen nog thuis gebruikt als podcast-speler via Wifi.

  • Navigatie in de auto gaat niet meer met de telefoon maar met mijn oude TomTom (zonder verkeersinfo).

  • Voor mijn werk (vanuit huis) heb ik Slack nodig. Dat gaat alleen nog maar gebeuren via de pc.

  • Signal, waar ik (een deel van) mijn WhatsApp contacten over de afgelopen jaren met heel veel moeite naartoe heb weten te sleuren, gaat uitsluitend via de pc. Verder gebruik ik sms of bellen.

Nu maar kijken of dit haalbaar is. En vol te houden. Maar ik heb goede hoop. Ik voel me nu al opgelucht bij het vooruitzicht!

1 like